Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina

Doelstellingen en eindcompetenties van de opleiding

1. De bacheloropleiding biedt de student in een eerste fase een brede gemeenschappelijke vorming, met een tweevoudig doel:

· zorgen voor een polyvalente, algemene en technologische basisvorming die hem in staat stelt om als bachelor in de industriële wetenschappen in zijn beroepsleven efficiënt te communiceren met mensen die een andere opleiding genoten hebben;

· zorgen voor een voldoende technologische en wetenschappelijke vorming om toegang te kunnen hebben tot de tweede fase van de basisopleidingen in de industriële wetenschappen, onafhankelijk van de gekozen specialisatie.

Hiertoe moet de student voldoende kennis, kunde en vaardigheden verwerven om:

· de belangrijkste wiskundige en wetenschappelijke begrippen zelfstandig toe te passen op eenvoudige technologische problemen;

· basisopdrachten uit de vakgebieden bouwkunde, chemie, elektromechanica, elektrotechniek, elektronica, informatica, werktuigbouwkunde zelfstandig uit te voeren;

· mensgericht en taakgericht te reflecteren over zichzelf en zijn omgeving;

· zelfstandig nieuwe informatie te verwerven, erover te rapporteren en te overleggen.





2. De bacheloropleiding verzekert in een tweede fase een vorming waarin de student de nodige wetenschappelijke en technologische kennis, kunde en vaardigheden in het multidisciplinaire domein van bouw, chemie, elektronica-ICT, elektromechanica verwerft. De opleiding besteedt in deze fase eveneens voldoende aandacht aan aspecten zoals wetgeving, bedrijfseconomie en deontologie. De Bachelor in de industriële wetenschappen kan individueel, in team of als verantwoordelijke voor een groep functioneren, zowel binnen als buiten een onderneming, als technisch manager en als mens. Dit zal de student in zijn beroepsleven in staat stellen om concrete technologische problemen op te lossen, zelfstandig basistaken uit te voeren en in team complexe, multidisciplinaire projecten aan te pakken en uit te voeren. In het begin gebeurt dit onder leiding van een supervisor, maar na voldoende ervaring en zelfstudie is hij in staat om autonoom te werken en zelf leiding te geven. 3. De bacheloropleiding is in voldoende mate gebaseerd op toegepast wetenschappelijk onderzoek. De student krijgt een beeld van de huidige stand van de techniek en de nieuwste technologische ontwikkelingen. Hij wordt gestimuleerd om begaan te zijn met de vooruitgang van wetenschap en techniek en een innoverende houding aan te nemen. Hij maakt kennis met de aanpak en het verloop van wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling en weet hoe kennis in het vakgebied tot stand komt. Hij verwerft voldoende kennis, kunde en vaardigheden om een onderzoeksvraag op een methodische manier aan te pakken, een onderzoekstraject onder begeleiding tot een goed einde te brengen en hierover te communiceren met specialisten en niet-specialisten. Op die manier is hij in zijn beroepsleven in staat om zijn creativiteit aan te wenden om nieuwe technologieën toe te passen en efficiënte en innoverende technieken te introduceren en te ondersteunen om zo mee te werken aan de technologische vooruitgang van de samenleving.


Domeinspecifieke wetenschappelijke competenties

De academische bachelor IW afstudeerrichting bouwkunde:

•is in staat om bouwwerken op basisniveau te ontwerpen.
•kan berekeningen uitvoeren met het doel constructies te kunnen dimensioneren.
•bezit basiskennis en inzicht in bouwfysische kenmerken.

De academische bachelor industriële wetenschappen afstudeerrichting chemie: 1. Beschikt over een goed evenwicht tussen een gedegen theoretische kennis en praktische vaardigheden en is daardoor in staat met die bagage deel te nemen aan toegepast wetenschappelijk onderzoek. 2. Heeft inzicht in de structuur van het vakgebied en de samenhang met andere vakgebieden. 3. Heeft een brede kennis van en inzicht in de samenhang tussen (bio)chemie en haar toepassingen. 4. Is in staat bij product- of procesontwikkeling een verantwoorde keuze te maken uit de huidige technieken of methoden. 5. Is in staat de relatie tussen (bio)chemische structuur en product- of materiaaleigenschappen te verklaren. 6. Beschikt over kennis van instrumentele analytische technieken, onderzoeksmethoden en –technieken, die relevant zijn voor het vakgebied; hij is in staat om ze correct toe te passen. 7. Beschikt over een degelijke kennis van de chemische ingenieurstechnieken en is in staat om modelvergelijkingen voor basisinstallaties op te stellen en uit te rekenen. 8. Bezit voldoende kennis van meet- en regeltechnieken om procestechnologische problemen te begrijpen en om oplossingen te suggereren. 9. Is in staat om technologische problemen door probleemoplossend denken, projectmatig, vakoverschrijdend en in samenwerking met anderen op te lossen. 10. Heeft inzichten en vaardigheden verworven in maatschappelijke relevante domeinen zoals de veiligheid, milieu, wetgeving en beleids- en managementvraagstukken. 11. Is in staat om in de vakliteratuur de benodigde informatie op te zoeken en kent de kracht en de beperkingen van de verschillende informatiekanalen. 12. Is in staat computerondersteunde hulpmiddelen adequaat te gebruiken.
De academische bachelor IW afstudeerrichting elektronica-ICT:

· De bachelor elektronica-ICT beschikt over een ruime polyvalente wetenschappelijke en technologische basiskennis die hij adequaat weet aan te wenden en die als fundament dient voor de andere disciplines die typisch zijn voor het vakgebied waarbinnen hij zich beroepshalve zal bewegen;

· Hij is in staat analoge en digitale ontwerpmethodieken toe te passen bij het uitwerken van eenvoudige, theoretische en praktische modellen. Daartoe verzamelt hij en onderzoekt hij relevante datasheet gegevens en verwerkt die op technologisch verantwoorde en op ethisch en sociaal aanvaardbare manier;

· Hij heeft zich bekwaamd op het vlak van de signaalverwerking en is in staat kritisch te reflecteren rond en creatief om te gaan met alle aspecten die zich in audio- en beeldverwerkingsapplicaties aandienen;

· Hij heeft kennis in het vakgebied van de datacommunicatie en de telecommunicatie in de brede zin van het woord en weet deze technieken op aangepaste wijze te incorporeren in diverse apparatuur die door hemzelf of onder zijn leiding ontworpen, gebouwd of onderhouden worden;

· Wat de automatisering en regeltechniek betreft, bezit de Bachelor Elektronica-ICT een systematische kennis van de kernelementen van deze discipline en is hij in staat deze kennis te linken aan en toe te passen in andere vakgebieden;

· Hij heeft een grondige opleiding achter de rug van computersystemen, informatieverwerkende systemen en informatieopslagsystemen waarbij hij enerzijds geschikt is om methodisch software te ontwikkelen gaande van databanksystemen, user interfaces tot computergraphics systemen en anderzijds en in ruimere context, bekwaam is om binnen een bedrijf eenvoudige managementtaken op zich te nemen;

· De bachelor elektronica-ICT bezit de nodige basisvaardigheden om zich de gestructureerde zorgsystemen eigen te maken waarmee hij als deelnemer aan het arbeidsproces in contact kan komen.

Verder omvat de opleiding bachelor elektronica-ICT onderwijs- en studieactiviteiten die gericht zijn op:
•initiatie in
· systeemdenken; · probleemoplossend denken. · software en hardware ontwerpmethodieken
•snel en doelmatig gebruiken van informatiebronnen;
•kennisverwerving van theoretisch onderbouwde toepassingsgerichte kennis van
· analoge en digitale elektronische circuits; · telecommunicatiesystemen; · systemen voor signaalverwerking; · elektronische apparaten en technieken voor het registreren en meten van signalen; · automatisering, regeltechniek en elektriciteit; · datacommunicatie en webtechnologie; · methodiek voor het ontwerpen, implementeren en testen van software; · hard- en software van computersystemen; · gegevensorganisatie en databanken; · windows systemen.
•projectonderwijs;
§ het aanwenden van de verworven kennis bij elektronica-ICT projecten.


Studenten die de afstudeerrichting elektromechanica met succes afronden, hebben de volgende competenties verworven.

· De Bachelor EM beschikt over een ruime polyvalente wetenschappelijke en technologische basiskennis die hij adequaat weet aan te wenden en die als fundament dient voor de andere disciplines die typisch zijn voor het vakgebied waarbinnen hij zich beroepshalve zal bewegen; · Hij is in staat elektromechanische en elektrische ontwerptechnieken toe te passen bij het uitwerken van eenvoudige theoretische en praktische modellen. Daartoe verzamelt hij en onderzoekt hij relevante data en verwerkt die op technologisch verantwoorde en op ethisch en sociaal aanvaardbare manier; · Hij heeft zich bekwaamd op het vlak van de energietechnieken en is in staat kritisch te reflecteren rond en creatief om te gaan met alle aspecten die zich in een moderne maatschappij aandienen binnen genoemde sector; · Hij heeft kennis in het vakgebied van de elektrische machines en van de aandrijftechnieken in de brede zin van het woord en weet deze technieken op aangepaste wijze te incorporeren in de apparaten en de machines die door hemzelf of onder zijn leiding ontworpen, gebouwd of onderhouden worden; · Wat de automatisering en regeltechniek betreft, bezit de Bachelor Elektromechanica een systematische kennis van de kernelementen van deze discipline en is hij in staat deze kennis te linken aan en toe te passen in andere vakgebieden van zijn opleiding; · Hij heeft een studie achter de rug van productietechnieken waarbij hij enerzijds geschikt is om het productieproces te organiseren en onder controle te houden en waarbij hij anderzijds en in ruimere context, bekwaam is om binnen een bedrijf eenvoudige managementtaken op zich te nemen; · De Bachelor Elektromechanica bezit de nodige basisvaardigheden om zich de gestructureerde zorgsystemen eigen te maken waarmee hij als deelnemer aan het arbeidsproces in contact kan komen. Verder omvat de opleiding Bachelor Elektromechanica onderwijs- en studieactiviteiten die gericht zijn op:
¦initiatie in
· systeemdenken; · probleemoplossend denken.
¦snel en doelmatig gebruiken van informatiebronnen;
¦kennisverwerving van
· toegepaste mechanica; · thermodynamica.
¦theoretisch onderbouwde toepassingsgerichte kennis van
· de elektronica; · de informatie- en communicatietechnologie; · de productieplanning.
¦de automatisering;
¦het aanwenden van de verworven kennis bij elektromechanische projecten.


Keuzeopties

Opleidingstraject

OpleidingsonderdeelStudiepunten
Eerste Opleidingsfase
Chemie 1 (1112ABA101) 
   Chemie 1, laboratoria (1112ABA101b)1
   Chemie 1, theorie en oefeningen (1112ABA101a)3
Chemie 2 (1112ABA102) 
   Chemie 2, laboratoria (1112ABA102b)1
   Chemie 2, theorie en oefeningen (1112ABA102a)3
Elektriciteit 1 (1112ABA103) 
   Elektriciteit 1, laboratoria (1112ABA103b)1
   Elektriciteit 1, theorie en oefeningen (1112ABA103a)3
Elektriciteit 2 (1112ABA104) 
   Elektriciteit 2, laboratoria (1112ABA104b)1
   Elektriciteit 2, theorie en oefeningen (1112ABA104a)3
Filosofie (1112ABA105)3
Fysica 1 (1112ABA106) 
   Fysica 1, laboratoria (1112ABA106b)1
   Fysica 1, theorie en oefeningen (1112ABA106a)2
Fysica 2 (1112ABA107) 
   Fysica 2, laboratoria (1112ABA107b)1
   Fysica 2, theorie en oefeningen (1112ABA107a)3
Mechanica 1 (1112ABA108)3
Mechanica 2 (1112ABA109)3
Statistiek (1112ABA110)3
Wiskunde 1 (1112ABA111)5
Wiskunde 2 (1112ABA112)3
Fluïdummechanica (1112ABA113)3
Grafische technieken en vormgeving 1 (1112ABA114)3
Grafische technieken en vormgeving 2 (1112ABA115)3
Informatica (1112ABA116) 
   Informatica, laboratoria (1112ABA116b)1
   Informatica, theorie (1112ABA116a)3
Materiaalkunde voor ontwerp (1112ABA117) 
   Materialenleer voor ontwerp, laboratoria (1112ABA117b)1
   Materialenleer voor ontwerp, theorie (1112ABA117a)3