Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen

Wiskunde 2 (1112ABA112)


Opleiding Bachelor of Science in de industriële wetenschappen Academiejaar 2011-12
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
OpleidingsfaseEerste Opleidingsfase Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • De Samblanx Gorik

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege/oefenzitting

Begincompetentie

Geen voorkennis vereist

Eindcompetentie

AB_AV_02AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_01AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_02AB_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_01AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_SV_03AB_SV_03 - IngenieursattitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten


-De student heeft een grondige kennis van de vakinhoud zoals beschreven in de inhoudstafel, de cursus en het college. Hij kan deze kennis accuraat en inzichtsvol reproduceren, en hij heeft een overzicht van de samenhang tussen de verschillende onderdelen. (KI1)


-Door oefeningen op te lossen leert de student de vakinhoud om te zetten naar de praktijk. Hij kan in een aantal logische stappen van een probleem naar de oplossing toe werken. Daarvoor fixeert hij zich niet op de "juiste uitkomst", maar op zijn inzicht in de methode en materie. De student kan wiskundige problemen oplossen die op zichzelf staan en “nieuw” zijn, door een oplossingsstrategie te hanteren die hem in modelproblemen worden aangeboden. AV2, IV1)


- Waar mogelijk legt de student de link tussen een exacte oplossing van een probleem en de benaderende, numerieke oplossing. Deze wordt algoritmisch berekend, telkens vertrekkende vanuit een wiskundig, gelineariseerd modelprobleem. Met behulp van “Excel” leert de student een aantal oefeningen numeriek op te lossen en de resultaten te visualiseren. (AV2, IV2)


-Naast wiskundig inzicht verwerven, kan de student ook exacte, nauwkeurige en volhardende berekeningen te maken. Dit echter zonder het algemene plaatje (en de hiermee verbonden binnenwegen) uit het oog te verliezen. (SV3)


Inhoud


Inhoudstafel:


1 Rekenen met matrices en vectoren; oplossen van stelsels;

2 Integralen en meetkundige toepassingen van integralen (vervolg)

3 Vectorruimten

4 Complexe getallen

5 Oplossen van lineaire differentiaalvergelijkingen


Studiematerialen

vademecum

cursus

oefeningenbundel

materiaal op digitale leeromgeving

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen45% Evenredige verdeling tussen theorie en oefeningen. Student mag gebruik maken van een eenvoudig rekentoestel (niet grafisch). Zie verdere afspraken tijdens hoorcollege.
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie5% Tijdens het academiejaar voeren studenten een aantal schriftelijke opdrachten uit en lossen ze enkele tests op. Ook de evaluatie van het labo is hierin inbegrepen.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Evenredige verdeling tussen theorie en oefeningen. Student mag gebruik maken van een eenvoudig rekentoestel (niet grafisch). Kennis van de vaardigheden die tijdens het labo worden aangebracht worden mondeling getoetst. Zie verdere afspraken tijdens hoorcollege.