Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen

Materialenleer voor ontwerp, theorie (1112ABA117a)


Opleiding Bachelor of Science in de industriële wetenschappen Academiejaar 2011-12
Studiepunten 3 Studietijd 75 uur
OpleidingsfaseEerste Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Ivens Jan

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Geen specifieke begincompetenties vereist

Eindcompetentie

AB_AV_02AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_01AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_02AB_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_01AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_02AB_KI_02 - Polyvalente technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_03AB_KI_03 - Specifieke technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten


Kennis en inzicht in de relatie tussen materiaalkeuze, mechanisch ontwerp en keuze van vormgeving.


(AB KI2, AB KI3, AB AV2)


Kennis van de vier grote materiaalgroepen (metallieke materialen, keramische materialen, polymeren


en composietmaterialen) op het vlak van opbouw en mechanisch materiaalgedrag.


(AB KI3)


Kennis van het verband tussen samenstelling, materiaalopbouw en mechanisch materiaalgedrag en


deze kennis kunnen toepassen op keuze van materiaalbeproeving en keuze van vormgevingstechniek,


voor een bepaalde technische toepassing .


(AB KI2, AB KI3, AB AV2, AB IV1)


Een eisenpakket kunnen samenstellen naar materiaalgedrag voor en bepaalde technische toepassing.


(AB KI2, AB KI3,AB AV2, AB IV1)


De student moet een mechanische beproeving correct kunnen uitvoeren, in overeenstemming met


normen, en op een correcte wijze de resultaten kunnen bekomen, interpreteren en verspreiden


(AB IV2)


Inhoud

Deel 1: Mechanisch gedrag van technische materialen.


De cursus vertrekt vanuit het macroniveau, dat tastbaar en herkenbaar is, en aansluiting heeft bij de dagelijkse praktijk. Pas in deel 2 wordt dieper ingegaan op de verklaring van materiaalgedrag.



Inleiding tot het mechanisch gedrag


de basisbegrippen sterkte, vervormbaarheid en stijfheid worden geïntroduceerd aan de hand van voorbeelden uit de praktijk


Het statisch gedrag van technische materialen

de basisbegrippen vertaald in materiaalgrootheden: spanningen, rekken, de elasticiteitsgrens, de treksterkte, de Young's moduli, de poissoncoëfficiënt.

Elastisch en plastisch gedrag

Tijdsonafhankelijk en tijdsafhankelijk gedrag (kruip en relaxatie) komen aan bod


Het mechanisch gedrag van de verschillende materiaalklassen.

De verschillende materiaalklassen (metalen, keramieken, polymeren en de hybriden(composieten) worden geïntroduceerd, en de verschillen in mechanisch gedrag worden aangebracht zonder diep in te gaan op de verklaring van dit verschillend gedrag. Dit komt in deel 2 aan bod


Het beproeven van het statisch gedrag.

Dit hoofdstuk behandelt de meest courante testmethoden om mechanisch gedrag van materialen te karakteriseren: de trekproef, de drukproef, de buigproef, de hardheidsmetingen


Faalvormen

Er wordt ingegaan op de redenen waarom een bepaald ontwerp of constructie niet voldoet, en dus faalt. Overdreven vormveranderingen, knik, plastische vervorming, taaie breuk, kerftaaiheid en brosse breuk, vermoeiingsgedrag  en tijdsafhankelijk falen komen in dit hoofdstuk aan bod


Deel 2: Relatie tussen opbouw en gedrag


Bouwstenen en hun binding.

Hiërarchische opbouw van een materiaal. We starten op het niveau van het atoom, en hoe atomen onderling bindingen kunnen aangaan. De primaire (metallisch, ionisch en covalent) en de secundaire bindingen komen aan bod. Deze worden gelinkt aan de materiaalklassen en vervolgens wordt aangegeven welke materiaaleigenschappen door de binding beïnvloed worden (en welke niet).


Stapeling van bouwstenen.

In dit tweede hoofdstuk wordt de ordening van de gebonden atomen besproken. Kristallijne, amorfe, en semikristallijne structuren worden gedefinieerd.

Vervolgens wordt een foutloos éénkristal gedefinieerd, m.i.v. de belangrijkste kristalroosters en de geometrische beschrijving.

De aanwezigheid van fouten in kristalstructuren wordt besproken. Tenslotte wordt het verband gelegd tussen de ordening en plastische vervorming, zowel voor kristallijne als voor amorfe structuren.


Microstructuur

De begrippen korrelgrens, fasegrens worden gedefinieerd. De faseregel van Gibbs komt aan bod, en faseveranderingen in zuivere en binaire stoffen worden besproken, o.a. door middel van binaire fasediagrammen.

Tot slot wordt de relatie tussen de microstructuur op het mechanisch gedrag van materialen behandeld.


Macrostructuur

De invloed van defecten op het mechanisch gedrag van (brosse) materialen, vezelversterking bij composietmaterialen, sandwichstructuren en schuimen komen aan bod.


Studiematerialen

Cursustekst: Materiaalkunde voor ontwerp en vormgevingn delen 1 en 2 door J. Ivens en D. Van de

Mosselaer

CD-ROM met multimediaal pakket

materiaal op digitale leeromgeving: lespresentaties, oefeningen en voorbeeldvragen

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding gesloten boek
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding gesloten boek