Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina

Doelstellingen en eindcompetenties van de opleiding

Studenten die deze opleiding met succes afronden, hebben de volgende competenties verworven.

- De student is in staat een audiovisueel product een narratief fundament mee te geven. Hij selecteert een relevant onderwerp, kiest een frisse invalshoek en vertaalt het onderwerp en de invalshoek naar een coherent scenario. Hij realiseert het gewenste effect bij de gekozen doelgroep. Hij kent de bouwstenen van crossmediaal storytelling en kan die ook toepassen. - De student beschikt over voldoende creatieve feeling. Hij scherpt zijn creativiteit aan om zijn audiovisueel product op technisch vlak te onderscheiden binnen en af te stemmen op het actuele audiovisuele landschap. Hij is in staat om zijn audiovisueel verhaal voldoende creatief in te vullen. Hij kan die creatieve invulling ook toetsen aan de technische en productionele haalbaarheid van het product. - De student heeft inzicht in de verschillende fases van het audiovisuele productieproces. Hij volgt elke fase op of delegeert ze naar de respectievelijke medewerker. Hij is in staat mee te draaien in een productionele context. De student is in staat om in de audiovisuele sector op te treden als een teamspeler. Hij kent zijn plaats binnen het audiovisuele productieteam. Hij kan efficiënt communiceren met de verschillende medewerkers en kan succesvol in team werken. Hij is zich bewust van het belang van teamwork, eigen aan de sector waarin hij terechtkomt. - De student heeft inzicht in het technische verhaal van het audiovisuele productieproces. Hij kent de belangrijkste kenmerken van de apparatuur om een audiovisueel product van A tot Z te realiseren. Hij heeft de technische basisvaardigheid om die apparatuur te bedienen in functie van de inhoud van zijn audiovisueel product. - De student is in staat om in de audiovisuele sector te functioneren als een allrounder. Hij beschikt over de theoretische en praktische kennis om inzicht te hebben in het volledige audiovisuele productieproces en een audiovisuele productiejob naar behoren uit te oefenen. Hij kan zich in één facet van zijn leertraject specialiseren op basis van zijn voorkennis, sterktes en ervaring binnen BATAC. Hij verkrijgt inzicht in zijn eigen kunnen via dagstages en reguliere stages. - De student is in staat een professioneel audiovisueel product te realiseren. Hij kan werken met professionele technische apparatuur. Hij beschikt over een professionele attitude en een basisnetwerk doordat hij in contact komt met lectoren die in het werkveld staan en geselecteerd werden op basis van hun professionele expertise en sterke reputatie binnen het audiovisuele landschap. Hij breidt zijn professionele netwerk uit tijdens zijn stages. Hij ontwikkelt zijn praktijkvaardigheid door regelmatige oefeningen tijdens de les en door professionele opdrachten voor project, stage en eindwerk.
Beroepsmogelijkheden

De student kan na zijn BATAC-opleiding in 2 beroepsrollen uitstromen:

- de realisator (camera, montage, reporter, ...)

- de productiemedewerker (productie-assistent, producer, regie-assistent, ...)


Keuzeopties

Opleidingstraject

OpleidingsonderdeelStudiepunten
Eerste Programmajaar
Stage8
Realisatie4
Workshops4
Bachelorproef16
Research en redactie4
Scenario4
Regie4
Televisieproductie4
Videotechnologie4
Audiotechnologie4
Montage4