Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de toegepaste audiovisuele communicatie

Bachelorproef


Opleiding Bachelor in de toegepaste audiovisuele communicatie Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BATAC_4992
Studiepunten 16 Studietijd 480 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rumes Tom

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De eindtermen van de opleidingsonderdelen die in het eerste semester staan geprogrammeerd. De eindtermen van het behaalde bachelor-of masterdiploma.

    Eindcompetentie

    BATAC_01BATAC_01 - Inzicht hebben in de verschillende fasen van het audiovisueel productieprocesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BATAC_02BATAC_02 - Inzicht hebben in het technisch verhaal van het audiovisueel productieprocesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BATAC_03BATAC_03 - Beschikken over voldoende creatieve feeling.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BATAC_04BATAC_04 - Het audiovisueel product een narratief fundament meegevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BATAC_05BATAC_05 - In de audiovisuele sector als teamplayer optredenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BATAC_06BATAC_06 - In de audiovisuele sector als allrounder functionerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BATAC_07BATAC_07 - Een professioneel audiovisueel product realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    Tijdens de realisatie van de bachelorproef krijgen heel wat competenties en vaardigheden, die aangeleerd en ingeoefend zijn tijdens het jaar, een ultieme toetsing:



    ·         Het redactionele: research, planning, scenario, voice-over tekst, svos en generiek, interviewtechnieken)


    ·         Het creatieve: realisatie (draaiboek, materiaalkeuze en planning, captatie, visioneren, montage)


    ·         Het productionele: elke groep vervult preproductionele, productionele en postproductionele fases. De studenten passen elk opleidingsonderdeel in de praktijk toe.


    ·         Het technische: de student presenteert het geheel voor een jury en past een swot toe op het resultaat. Hij verdedigt zijn project en licht het toe.




    De bachelorproef is ook een ideale manier om attitudes te beoordelen: teamgerichtheid, stressbestendigheid, werken tegen deadlines, kritische ingesteldheid, respecteren van de deontologie, flexibiliteit, zelfstandigheid.


    Inhoud

    De bachelorproef is een intensieve oefening waarin alle onderdelen van de opleiding uitgebreid worden ingeoefend. Het eindproduct is een multicameraprogramma voor supo.be. Het uitzendplatform en de doelgroep liggen dus vast, maar de inhoud en het format niet.






    De studenten kiezen hun groep zelf en houden hierbij rekening met individuele competenties en interesses. De studenten zijn zelf verantwoordelijk voor de productieplanning, het budgetbeheer, de eindredactie en de algemene taakverdeling.




    De programma's zijn vaak een combinatie van reportages, gasten en kleine formats. De studenten maken zelf een scenario, bedenken een format, staan in voor de productie, hanteren zelf de camera en monteren alles tot een geheel. Het gaat echter verder. De student is ook verantwoordelijk voor presentatie, teksten, decor, grafiek, tussenbumpers en generieken. De nadruk ligt op het audiovisuele aspect, maar vaak is er ook een crossmediale vertaling: de aanmaak van een website, virale promotie, verspreiding van het product, koppeling aan een evenement.



    De bachelorproef wordt opgestart tijdens de teambuildingsdagen, die halverwege het eerste semester plaatsvinden. De studenten krijgen een algemene uiteenzetting en bekijken enkele voorbeelden uit de voorgaande academiejaren. De studenten geven de definitieve groepssamenstelling een week na de teambuilding door aan de lectoren.




    Eind december mailen de studenten, per groep, drie synopsissen naar alle lectoren. De week erna is er de eerste eindwerkscreening. Tijdens dit moment geven de studenten duiding bij hun synopsissen en krijgen ze tips en opmerkingen van de lectoren. Sommige groepen krijgen al een go, andere moeten hun huiswerk opnieuw maken. Ondanks deze aanbevelingen zijn het de studenten zelf die beslissen of ze rekening houden met de opmerkingen van de lectoren. De lectoren zijn experts in hun vakgebied, maar tv maken is gelukkig nog altijd geen exacte wetenschap. De studenten zijn dus verantwoordelijk voor hun eigen keuzes maar moeten die op elk moment van het productieproces kunnen toelichten en verantwoorden.




    Op basis van de eerste eindwerkscreening werken de studenten één voorstel verder uit: scenario, vorm- en stijl handboek, grafische elementen, research en redactie, draaiboek, zoeken van gasten. Tijdens de tweede eindwerkscreening wordt dit dossier onder de loep genomen door alle lectoren.




    Voor de studio-opnames zijn er nog twee projectweken, waarin de studenten workshops kunnen volgen ter voorbereiding van de bachelorproef: redactie, technische workshops in de studio, draaiboekoefeningen, interviewtechnieken,  Daarna is het aan de studenten en volgt de productie en postproductie. De lectoren staan ter beschikking om de groepen afzonderlijk te begeleiden met doelgerichte feedback of het oplossen van specifieke problemen.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal

    Evaluatie

    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Tussentijdse evaluatie100%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100%