Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie
Materiaalselectie (1112MApt05)
Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie |
2011-12 |
3 |
80 uur |
|
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege/oefenzitting
- Opdracht
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
Kennis van elementaire begrippen uit mechanica (kracht), natuurkunde (vnl. eenhedenstelsel),
chemie (chemische binding), basiskennis materiaalkunde
Eindcompetentie
AB_IV_03 | AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_AV | MA_AV - Communicatievaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_IV_01 | MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_01 | MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_03 | MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De tienduizenden technische materialen kennen is onbegonnen werk: de encyclopedische
materiaalkennis van een ingenieur moet zich beperken tot de materialen die in zijn bedrijf (en bij de
concurrentie) gebruikt worden. Belangrijker is op een wetenschappelijk verantwoorde wijze
alternatieven te kunnen selecteren voor bestaande of nieuwe toepassingen, gebruik makend van
materiaaldatabases. Om deze selectie op een efficiënte wijze te kunnen uitvoeren, moet een
ingenieur wel kennis hebben van eigenschappen en gedrag van de grote materiaalklassen.
Hierbij wordt het milieu, de beschikbaarheid van grondstoffenreserves en het streven naar energieminimalisatie
voor de hele cradle-to-grave cyclus van het materiaal steeds belangrijker.
Domeinspecifieke competenties
- Op een systematische en wetenschappelijk verantwoorde wijze een materiaal kunnen kiezen voor
een technische toepassing
- Eisenpakket kunnen formuleren voor een materiaal in een technische toepassing (AV3, IV, OV3)
- Eisen kunnen vertalen naar materiaalgrootheden (AV3, IV, OV3)
- Materialen en productietechnieken kunnen selecteren via database (software, internet, mediatheek)
in Nederlands en Engels (OV1, OV3)
- Kritische wetenschappelijke rapportering van de resultaten (AV, OV3)
Inhoud
-Opstellen van een eisenpakket en systematische materiaalkeuze.
-Overzicht van verschillende materiaalklassen en hun gedrag (technische keramiek, kunststoffen,
metallieke materialen, composietmaterialen en kunststoffen.
Hoorcollege
A. Materiaalkeuze
1 Ontwerp, vormgeving en materiaalkeuze
2 Systematische materiaalkeuze (methode van Ashby)
3 Voorbeeld: de stoomketel
4 Vormfactoren in ontwerp
5 Inleiding tot Life Cycle Impact Assessment en ecodesign
B. Materiaalkennis
1 Ferrometalen
2 Non-ferrometalen
3 Opbouw van technische keramiek
4 Gedrag van technische keramiek
5 Composietmaterialen
6 Deklagen
Oefeningzittingen/werkcolleges/laboratoria
materiaalkeuze: praktische case uitwerken met behulp van CES-Edupack
Keuze:
1. labobad kunststoffen in KHBO (maximaal 12 studenten)
2. vergelijkende ecodesign opdracht: bepaling van energie- en CO2 footprint
Studiematerialen
Cursusteksten:
Materiaalkeuze (J. Ivens)
Materialen en omgeving (J. Ivens)
Materiaalkennis (D. van de Mosselaer)
Slides op Toledo
Software: CES Edupack (studentenversie voor elke student beschikbaar)
optioneel: labobad kunststofverwerking
documenten voor zelfstudie op Toledo
zelfevaluatietest op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 35% | Dit examen is een bespreking van het verslag van de materiaalselectie case. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 65% | 40% is de evaluatie van het verslag van de materiaalselectiecase, die mondeling op het examen verder toegelicht wordt.
25% is de evaluatie van het verslag, hetzij van het labobad kunststofverwerking, hetzij van de ecodesign opdracht. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 65% | 40% is de evaluatie van het verslag van de materiaalselectiecase, die mondeling op het examen verder toegelicht wordt.
25% is de evaluatie van het verslag, hetzij van het labobad kunststofverwerking, hetzij van de ecodesign opdracht. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 35% | Dit examen is een bespreking van het verslag van de materiaalselectie case. |