Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie

Materiaalselectie (1112MApt05)


Opleiding Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 3 Studietijd 80 uur
Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • Ivens Jan

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege/oefenzitting
  • Opdracht
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Kennis van elementaire begrippen uit mechanica (kracht), natuurkunde (vnl. eenhedenstelsel),
chemie (chemische binding), basiskennis materiaalkunde

Eindcompetentie

AB_IV_03AB_IV_03 - OntwerpvaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_AVMA_AV - CommunicatievaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_IV_01MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_OV_01MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houdingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_OV_03MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De tienduizenden technische materialen kennen is onbegonnen werk: de encyclopedische

materiaalkennis van een ingenieur moet zich beperken tot de materialen die in zijn bedrijf (en bij de

concurrentie) gebruikt worden. Belangrijker is op een wetenschappelijk verantwoorde wijze

alternatieven te kunnen selecteren voor bestaande of nieuwe toepassingen, gebruik makend van

materiaaldatabases. Om deze selectie op een efficiënte wijze te kunnen uitvoeren, moet een

ingenieur wel kennis hebben van eigenschappen en gedrag van de grote materiaalklassen.

Hierbij wordt het milieu, de beschikbaarheid van grondstoffenreserves en het streven naar energieminimalisatie

voor de hele cradle-to-grave cyclus van het materiaal steeds belangrijker.

Domeinspecifieke competenties

- Op een systematische en wetenschappelijk verantwoorde wijze een materiaal kunnen kiezen voor

een technische toepassing

- Eisenpakket kunnen formuleren voor een materiaal in een technische toepassing (AV3, IV, OV3)

- Eisen kunnen vertalen naar materiaalgrootheden (AV3, IV, OV3)

- Materialen en productietechnieken kunnen selecteren via database (software, internet, mediatheek)

in Nederlands en Engels (OV1, OV3)

- Kritische wetenschappelijke rapportering van de resultaten (AV, OV3)

Inhoud



-Opstellen van een eisenpakket en systematische materiaalkeuze.

-Overzicht van verschillende materiaalklassen en hun gedrag (technische keramiek, kunststoffen,

metallieke materialen, composietmaterialen en kunststoffen.



Hoorcollege

A. Materiaalkeuze

1 Ontwerp, vormgeving en materiaalkeuze

2 Systematische materiaalkeuze (methode van Ashby)

3 Voorbeeld: de stoomketel

4 Vormfactoren in ontwerp

5 Inleiding tot Life Cycle Impact Assessment en ecodesign



B. Materiaalkennis

1 Ferrometalen

2 Non-ferrometalen

3 Opbouw van technische keramiek

4 Gedrag van technische keramiek

5 Composietmaterialen

6 Deklagen



Oefeningzittingen/werkcolleges/laboratoria

materiaalkeuze: praktische case uitwerken met behulp van CES-Edupack



Keuze:

1. labobad kunststoffen in KHBO (maximaal 12 studenten)

2. vergelijkende ecodesign opdracht: bepaling van energie- en CO2 footprint






Studiematerialen

Cursusteksten:
Materiaalkeuze (J. Ivens)
Materialen en omgeving (J. Ivens)
Materiaalkennis (D. van de Mosselaer)

Slides op Toledo
Software: CES Edupack (studentenversie voor elke student beschikbaar)

optioneel: labobad kunststofverwerking
documenten voor zelfstudie op Toledo
zelfevaluatietest op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen35% Dit examen is een bespreking van het verslag van de materiaalselectie case.
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten65% 40% is de evaluatie van het verslag van de materiaalselectiecase, die mondeling op het examen verder toegelicht wordt. 25% is de evaluatie van het verslag, hetzij van het labobad kunststofverwerking, hetzij van de ecodesign opdracht.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten65% 40% is de evaluatie van het verslag van de materiaalselectiecase, die mondeling op het examen verder toegelicht wordt. 25% is de evaluatie van het verslag, hetzij van het labobad kunststofverwerking, hetzij van de ecodesign opdracht.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen35% Dit examen is een bespreking van het verslag van de materiaalselectie case.