Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie

Watertechnologie (1112MApt04)


Opleiding Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • Lambert Nico

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Opdracht
  • Laboratorium
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Technisch project (0910ABAche308b of 0910SPche02a) gevolgd hebben EN Reactorentechnologie (1112ABAche305) gevolgd hebben EN Milieutechnologie (1112ABAche203) gevolgd hebben

Eindcompetentie

MA_IV_01MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_IV_02MA_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_KIMA_KI - Diepgaande technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_OV_01MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houdingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_OV_02MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_OV_03MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Het opleidingsonderdeel watertechnologie richt zich in hoofdzaak op de inzet van innovatieve
technieken voor waterbehandeling en waterzuivering. Dit vertaalt zich in volgende concrete doelen:
- De student heeft een diepgaande kennis van recente ontwikkelingen op het vlak van
waterbehandeling (desinfectie), slibverwerking, verregaande fysicochemische en biologische
waterzuivering (KI)
- De student heeft inzicht in recente ontwikkelingen op het vlak van waterhergebruik en waterpinchtechnologie
(KI)
- De student kan voor de behandelde technieken ontwerpberekeningen uitvoeren en is vertrouwd met
de kritische werkings- en ontwerpparameters (IV-1)
- De student kan, gebruik makende van opstellingen op pilootschaal, voor reële cases, zelfstandig
onderzoeksexperimenten opstellen, uitvoeren en evalueren in functie van de industriële praktijk (KI,
IV-2, OV-1,OV-2)
- De student kan wetenschappelijke publicaties beoordelen in functie van hun industriële relevantie
(OV-3)

Inhoud

Hoorcolleges

- verregaande biologischewaterzuivering, m.i.v. nutriëntverwijdering

- verregaande fysicochemische waterzuivering: AOP's, membraantechnieken

- sliberverwerking

- waterbehandeling

- waterhergebruik, pinchtechnologie voor water

- het gebruik van klassieke kinetische modellen voor biologische waterzuivering via commercieel

beschikbare simulatiepakketten



Laboratoria

- het zelfstandig opzetten van experimenteel onderzoek op pilootschaal op industriële afvalwaters

gebruik makende van technieken aansluitend bij de cursus:



    1) Respirometrie & experimentele bepaling van de kinetica van een aeroob actief slib systeem

    2) Simulatie in een commercieel simulatiepakket GPS-X / anaerobe afbraak

    3) Geavanceerde oxidatietechnieken

    4) Membraanfiltratie

Studiematerialen

cursustekst, wetenschappelijke publicaties en laboratoriumhandleiding

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50% De studenten stellen een portfolio samen die afgegeven wordt op het examen en op dat moment ook mondeling wordt besproken. De portfolio omvat o.a. dimensioneringsberekeningen, evaluatie van wetenschappelijke papers in functie van hun industriële relevantie, een uitgewerkt voorstel voor experimenteel onderzoek. De detailopgave voor de portfolio wordt via het elektronisch leerplatform meegedeeld.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50% De studenten worden beoordeeld op hun activiteiten tijdens de laboratoriumzittingen, het experimenteel proefopzet en een schriftelijk verslag. 1. In het labo geldt aanwezigheidsplicht. Enkel mits een gegronde reden en na overleg met de docent kan hiervan afgeweken worden. De betrokken student neemt hiertoe initiatief. Indien er geen gegronde reden is voor een afwezigheid tijdens een labozitting, dan is de totaalscore voor het labo maximaal 6/20. Dit is conform met de departementale aanvulling bij art 131 van het OER. 2. De evaluatie gebeurt op basis van de verslaggeving, de praktische vaardigheden, de denk- en redeneervaardigheid en de actieve participatie van de student in het labo.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% De studenten stellen een portfolio samen die afgegeven wordt op het examen en op dat moment ook mondeling wordt besproken. De portfolio omvat o.a. dimensioneringsberekeningen, evaluatie van wetenschappelijke papers in functie van hun industriële relevantie, een uitgewerkt voorstel voor experimenteel onderzoek. De detailopgave voor de portfolio wordt via het elektronisch leerplatform meegedeeld