Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie
Watertechnologie (1112MApt04)
Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie |
2011-12 |
5 |
150 uur |
|
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Opdracht
- Laboratorium
- Hoorcollege
Begincompetentie
Technisch project (0910ABAche308b of 0910SPche02a) gevolgd hebben EN Reactorentechnologie (1112ABAche305) gevolgd hebben EN Milieutechnologie (1112ABAche203) gevolgd hebben
Eindcompetentie
MA_IV_01 | MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_IV_02 | MA_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_KI | MA_KI - Diepgaande technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_01 | MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_02 | MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_03 | MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Het opleidingsonderdeel watertechnologie richt zich in hoofdzaak op de inzet van innovatieve
technieken voor waterbehandeling en waterzuivering. Dit vertaalt zich in volgende concrete doelen:
- De student heeft een diepgaande kennis van recente ontwikkelingen op het vlak van
waterbehandeling (desinfectie), slibverwerking, verregaande fysicochemische en biologische
waterzuivering (KI)
- De student heeft inzicht in recente ontwikkelingen op het vlak van waterhergebruik en waterpinchtechnologie
(KI)
- De student kan voor de behandelde technieken ontwerpberekeningen uitvoeren en is vertrouwd met
de kritische werkings- en ontwerpparameters (IV-1)
- De student kan, gebruik makende van opstellingen op pilootschaal, voor reële cases, zelfstandig
onderzoeksexperimenten opstellen, uitvoeren en evalueren in functie van de industriële praktijk (KI,
IV-2, OV-1,OV-2)
- De student kan wetenschappelijke publicaties beoordelen in functie van hun industriële relevantie
(OV-3)
Inhoud
Hoorcolleges
- verregaande biologischewaterzuivering, m.i.v. nutriëntverwijdering
- verregaande fysicochemische waterzuivering: AOP's, membraantechnieken
- sliberverwerking
- waterbehandeling
- waterhergebruik, pinchtechnologie voor water
- het gebruik van klassieke kinetische modellen voor biologische waterzuivering via commercieel
beschikbare simulatiepakketten
Laboratoria
- het zelfstandig opzetten van experimenteel onderzoek op pilootschaal op industriële afvalwaters
gebruik makende van technieken aansluitend bij de cursus:
1) Respirometrie & experimentele bepaling van de kinetica van een aeroob actief slib systeem
2) Simulatie in een commercieel simulatiepakket GPS-X / anaerobe afbraak
3) Geavanceerde oxidatietechnieken
4) Membraanfiltratie
Studiematerialen
cursustekst, wetenschappelijke publicaties en laboratoriumhandleiding
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | De studenten stellen een portfolio samen die afgegeven wordt op het
examen en op dat moment ook mondeling wordt besproken. De
portfolio omvat o.a. dimensioneringsberekeningen, evaluatie van
wetenschappelijke papers in functie van hun industriële relevantie, een
uitgewerkt voorstel voor experimenteel onderzoek.
De detailopgave voor de portfolio wordt via het elektronisch
leerplatform meegedeeld. |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 50% | De studenten worden beoordeeld op hun activiteiten tijdens de
laboratoriumzittingen, het experimenteel proefopzet en een schriftelijk
verslag.
1. In het labo geldt aanwezigheidsplicht. Enkel mits een gegronde reden en na overleg met de docent
kan hiervan afgeweken worden. De betrokken student neemt hiertoe
initiatief. Indien er geen gegronde reden is voor een afwezigheid tijdens een labozitting, dan is de totaalscore voor het labo maximaal 6/20. Dit is conform met de departementale aanvulling bij art 131 van het OER.
2. De evaluatie gebeurt op basis van de verslaggeving, de praktische vaardigheden, de denk- en redeneervaardigheid en de actieve participatie van de student in het labo.
|
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | De studenten stellen een portfolio samen die afgegeven wordt op het
examen en op dat moment ook mondeling wordt besproken. De
portfolio omvat o.a. dimensioneringsberekeningen, evaluatie van
wetenschappelijke papers in functie van hun industriële relevantie, een
uitgewerkt voorstel voor experimenteel onderzoek.
De detailopgave voor de portfolio wordt via het elektronisch
leerplatform meegedeeld |