Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Afstudeerproject


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_416
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Siebens Ivo

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De trajectschijven 1 en 2 moeten gevolgd zijn.

    Eindcompetentie

    TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    TRM_AC_01.3bBedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.Integratieniveau
    TRM_AC_01.3cWerkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.Integratieniveau
    TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
    TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
    TRM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
    TRM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
    TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
    TRM_AC_04.3dStuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.Integratieniveau
    TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1.3gNuanceert zijn mening in verschillende gesprekssituaties.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2.3aBegrijpt de meeste correspondentie, verslagen en vakliteratuur.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2.3bVindt snel relevante informatie in formulieren en teksten over een breed scala aan onderwerpen in de eigen werksfeer.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2.3cVergelijkt verschillende informatie, schat in en analyseert.Integratieniveau
    TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    TRM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
    TRM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau

    Leerresultaten

    Beroepsrol informatiebeheerder:
    1A: De jonge professional verzamelt op een efficiënte manier en met de gepaste tools, eventueel meertalige, gegevens en verwerkt deze tot direct bruikbare informatie.

    1.1.: De jonge professional verzamelt de voor een opdracht nodige, eventueel meertalige, gegevens vanuit betrouwbare en relevante bronnen.

    1.2.: De jonge professional interpreteert de informatie en selecteert welke essentieel is om de interne en externe bedrijfsprocessen bij zijn opdracht probleemloos te laten verlopen. De jonge professional selecteert en beheert deze informatie om de opdracht tot een goed einde te brengen.

    1.3.: De jonge professional analyseert zelfstandig gegevens en structureert en synthetiseert deze tot bruikbare informatie met de daarvoor gepaste software. Nadien zal deze verwerkte informatie ook door hem gepresenteerd worden.

    1.4.: De jonge professional beheert de bekomen informatie zodat die door iedereen op het juiste ogenblik snel en efficiënt kan geraadpleegd worden. Hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van vertrouwelijke informatie.

    1.5.: De jonge professional laat de informatie na aanpassing doorstromen naar de verschillende partijen die hierbij betrokken zijn (andere jonge professionals, docenten en de beroepswereld). Hij onderkent lacunes in de informatie en de doorstroming, rapporteert deze en lost ze op.

    Beroepsrol beleidsadviseur – ondernemer:
    4A: De jonge professional begrijpt de visie en de strategie van het management, vat de draagwijdte ervan zodat hij de toepassing ervan mee ondersteunt.

    4B: Als beleidsondersteuner formuleert de jonge professional adviezen en verantwoordt deze op basis van beroepsgebonden informatie om zo bij te dragen tot de beleidsvoering.

    4.1.: De jonge professional levert door opgedane kennis en verzamelde informatie een substantiële bijdrage aan de ontwikkeling van toeristisch-recreatieve producten en diensten.

    4.2.: Als ondernemer stelt de jonge professional toeristisch-recreatieve producten en diensten uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten samen en biedt deze aan het publiek aan.

    4.3.: De jonge professional stelt toeristisch-recreatieve producten samen zodat een unieke product- en dienstencombinatie ontstaat.

    4.5.: Als ondernemer kan de jonge professional inkomsten verwerven, analyseert hij het financiële resultaat en kan hij een eindbalans opmaken en toelichten.

    Beroepsrol kwaliteitsbewaker:
    5.1.: De jonge professional stuurt de effectiviteit en efficiëntie van zijn plannen, controleert, stuurt bij en komt zelf tot nieuwe inzichten en procedures. Hij controleert voortdurend de input, het proces en de output van zijn handelingen.

    5.2.: De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering op waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.

    Inhoud

    Het afstudeerproject is een afzonderlijke proef die vereist is om het diploma van bachelor in 'Toerisme- en recreatiemanagement' te behalen. Door het schrijven en verdedigen van een afstudeerproject dient de student te bewijzen dat hij in staat is om zelfstandig en op een wetenschappelijk verantwoorde wijze een bepaald onderwerp, stelling of probleem te onderzoeken en te beheersen (dit is kennen, begrijpen en interpreteren). Zo toont hij ook aan dat hij hierover op gepaste wijze schriftelijk en mondeling kan berichten.

    De student dient zelf een onderwerp aan te brengen, dat na goedkeuring door de opleidingsraad inzake degelijkheid en haalbaarheid, door de student zelf tijdens de 3de trajectschijf uitgewerkt moet worden.

    Elke student krijgt een interne promotor van de opleiding toegekend zodat bij de realisatie van het eindwerk voldoende begeleiding gegeven kan worden. Het is wel op initiatief van de student dat deze interne promotor al dan niet geconsulteerd wordt. Na het realiseren van het schriftelijke werk zal de student hierover ook nog mondeling voor een jury een verdediging moeten afleggen. Het geheel van de punten is een sommatie van de schriftelijke weerslag en de mondelinge verdediging.

    De student krijgt een volledige handleiding over het maken van een afstudeerproject mee (op het leerplatform Toledo) en deze wordt bij de aanvang van het werk toegelicht.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten70% = schriftelijke neerslag
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen30% = mondelinge verdediging
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70% = schriftelijke neerslag
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30% = mondelinge verdediging