Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement
Grafisch ontwerp
Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
ABM_4177 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Elementair niveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
BM_BMA_12 | BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext. | Elementair niveau |
Leerresultaten
BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER (1)
De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen. (1.A)
De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontex. (1.10)
BEROEPSROL: COMMUNICATOR (2)
De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur. (2.B)
De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen. (2.7)
BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR (3)
De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat. (3.B)
De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief. (3.3)
BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER (5)
De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. (5.A)
BEROEPSROL: CREATOR (specifiek Multimedia)
De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk. (6.A)
De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context. (6.B)
De jonge professional plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader. (6.1)
De jonge professional past de principes van grafische vormgeving toe. (6.2)
De jonge professional past de vormtaal van bewegend beeld toe. (6.3)
De jonge professional verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen. (6.4)
Inhoud
Basis Photoshop:
- Basis documentbeheer via Bridge
- Situering Photoshop binnen de grafische en multimedia-wereld
- Werkgebied en gereedschap
- Vectoren versus pixels
- Resolutie: 72 versus 300 dpi
- RGB en CMYK-kleurruimte
- Bestandsbeheer en internetformaten
- Selectiegereedschappen
- Linialen, rasters en hulplijnen
- Lagen en kanalen
- Transformeren van afbeeldingen
- Tekst in Photoshop
- Correcties op kleur en contrast
- Retoucheren
Basis Illustrator:
- Basisbegrippen binnen Illustrator: paden en ankerpunten
- Werkgebied en gereedschap
- Stapelen en lagen
- Aanmaken van nieuwe documenten
- Gebruik maken van bestaande templates
- Selecties
- Rasters, hulplijnen
- Tekenen van basisvormen
- Teken met de Pen tool
- Pathfinder
- Tekst in Illustrator
- Live Trace en Live Paint
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | |