Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement

Frans 2 (BAF)


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer ABM_7153
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Damme Maria

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Frans

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De begincompetenties voor Frans 2 zijn de eindcompetenties van Frans 1. De student moet bij aanvang van Frans 2 het niveau B1 van het Europees referentiekader bereikt hebben voor de 4 vaardigheden: spreken, schrijven, luisteren en lezen.

    Eindcompetentie

    BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
    BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
    BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    De eindcompetenties beoogd voor Frans 2 situeren zich op het niveau B1 van het Europees Referentiekader voor alle vaardigheden: luisteren, lezen, spreken en schrijven.

    De student voert op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken.

    De student heeft aandacht voor de morfologie van de Franse taal en past de eerder verworven grammaticale theorie toe.

    De student houdt een semi-professionele presentatie, houdt rekening met zijn doelpubliek en heeft de informatie verwerkt op een persoonlijke manier, geeft ze door in behoorlijk Frans en antwoordt spontaan op vragen.

    De student begrijpt teksten, uiteenzettingen en audiovisuele documenten over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving.

    De student begrijpt beroepsgerelateerde instructies in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal.

    De student schrijft een brief of mail die afgestemd is op zijn doel, de doelgroep en het medium.

    De student voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid. Hij kijkt alle taken grondig na wat spelling en taal betreffen gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen.

    De student toont dat hij over een degelijke basis beschikt van spelling, grammatica en woordenschat.

    Inhoud

    De student leert genuanceerd en professioneel communiceren in het Frans: telefoneren, klanten mondeling en schriftelijk informeren, organisaties en bedrijven voorstellen, solliciteren, algemene boekhoudkundige en fiscale items voorstellen, vergaderen.

    De student is in staat om een professionele brief of mail op te stellen (inlichtingen, bestelling, klacht).

    De student moet zelfstandig leren met behulp van middelen zoals on-line grammatica sites en on-line woordenboeken. Voor elk contactuur zal hij/zij thuis zelfstandig leerstof moeten voorbereiden en instuderen.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Tijdens het academiejaar leggen de studenten een portfolio aan waaruit blijkt welke taken zij hebben afgewerkt. Hierin zitten oefeningen, opdrachten en een persdossier dat de studenten zelf aanleggen en voorstellen op het mondelinge examen. De instructies worden via Toledo meegedeeld. Het mondelinge examen evalueert de zakelijke taalvaardigheid van de studenten via open vragen over de geziene thema's (70%) en via het portfolio (30%).

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100% Tijdens het academiejaar leggen de studenten een portfolio aan waaruit blijkt welke taken zij hebben afgewerkt. Hierin zitten oefeningen, opdrachten en een persdossier dat de studenten zelf aanleggen en voorstellen op het mondelinge examen. De instructies worden via Toledo meegedeeld. Het mondelinge examen evalueert de zakelijke taalvaardigheid van de studenten via open vragen over de geziene thema's (70%) en via het portfolio (30%).
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Voor de 2de examenkans maken de studenten een nieuw portfolio volgens de instructies op toledo.