Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Project 1 interculturele communicatie


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_6913
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Hermans Christina
  • Huylebroeck Ingrid
  • Haesaert Leen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van opleidingsonderdelen die voor dit opleidingsonderdeel in het modeltraject van IRM zijn opgenomen:

    Nederlands 1

    Nederlands 2

    Office tools 1

    Bedrijf en omgeving

    Bedrijf en economie, waaronder ook Office tools 2

    Europaproject/China vandaag

    Eindcompetentie

    OM_IRM_01OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.0AOM_IRM_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Intercultural Relations Management:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.1OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.02OM_IRM_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren in internationale context-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.03OM_IRM_02.3 - goederen, diensten klantgericht mondeling of schriftelijk kan presenteren- doordacht kan onderhandelen, argumenteren, overtuigen in een heldere, correcte (ook vreemde) taal-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.05OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.07OM_IRM_02.7 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.08OM_IRM_02.8 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_03OM_IRM_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_03.0AOM_IRM_03.A - Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_03.0BOM_IRM_03.B - Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_03.0COM_IRM_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_03.1OM_IRM_03.1 - op gepaste manier internationale projecten vanuit België of in het buitenland kan ondersteunen/of zelf coördineren met respect voor de interculturele verschillen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_03.2OM_IRM_03.2 - de (digitale) agenda’s van anderen accuraat en op gepaste manier kan beheren: afspraken kan vastleggen en opvolgen, planning en acties van leidinggevenden kan bewaken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_03.3OM_IRM_03.3 - op gepaste manier vergaderingen kan organiseren, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_04OM_IRM_04 - BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_04.0AOM_IRM_04.A - Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_04.0BOM_IRM_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_04.1OM_IRM_04.1 - het management advies kan geven over interculturele verschillen die bij de implementatie van en communicatie rond internationale projecten een rol spelen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_04.3OM_IRM_04.3 - eenvoudige leidinggevende taken kan uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_04.4OM_IRM_04.4 - klantgericht kan handelen en de klantgerichtheid kan bewaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05OM_IRM_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.00AOM_IRM_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.00BOM_IRM_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.03OM_IRM_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.05OM_IRM_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.08OM_IRM_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.09OM_IRM_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.11OM_IRM_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    INTERCULTURALITEIT

    De student is in staat om onderzoek te doen naar een andere cultuur en zich in een andere cultuur te verdiepen. Hij kan de informatie uit het onderzoek gebruiken om een welbepaalde doelgroep intercultureel bewuster te maken.

    De student toont respect voor interculturele verschillen en (h)erkent de meerwaarde van diversiteit in concrete situaties.



    COMMUNICATIE IN HET NEDERLANDS

    De student is in staat om interne/online teksten in het Nederlands op te stellen die inhoudelijk de visie, doelstellingen en waarden van de manager/opdrachtgever ondersteunen, rekening houdend met de vereisten van het bewuste tekstgenre.

    De student is in staat om de resultaten van een onderzoek overtuigend, doelgroepgericht te presenteren.



    NEDERLANDSE TAAL

    De student is in staat om interne/online teksten te formuleren in een professionele, lezersgerichte, zakelijke stijl in een aanvaardbare taal; de fouten die de student maakt, zijn fouten die hij met de nodige aandacht en wat meer opzoekwerk kan vermijden.



    GRAFISCHE VORMGEVING

    De student is in staat om een huisstijl te creëren en binnen die huisstijl de lay-out en grafische vormgeving van documenten te verzorgen zodat ze direct bruikbaar worden voor het management. De student is in staat om die huisstijl mee in een PowerPoint te integreren.



    BRONNENONDERZOEK, ORGANISATIE EN KWALITEITSBEWAKING

    De student is in staat om een grondig intercultureel onderzoek te doen ter voorbereiding van teksten met een interculturele inhoud: de student haalt informatie uit een relevant bronnenonderzoek én uit interviews met mensen die een relevante bijdrage aan het onderzoek kunnen leveren.

    De student is in staat om in team professioneel te vergaderen, volgens de basisregels van projectmanagement een intercultureel project aan te pakken.

    De student is een teamlid dat afspraken naleeft, zich voldoende inzet, deadlines haalt.

    De student is in staat om te reflecteren op zijn prestaties en relevante conclusies naar de toekomst toe te formuleren.



    De vaardigheden en inhoud vereist om deze leerresultaten te halen worden in de contacturen getraind. Tijdens het project moeten de studenten bewijzen dat ze de leerresultaten vrijwel volledig zelfstandig in team kunnen halen.

    Inhoud

    In de contacturen worden de studenten getraind in de competenties die ze tijdens het project nodig hebben. Het volgende komt o.a. aan bod.



    Communicatie Nederlands
    - rapporteren (vorderingsrapport, memo) - het communicatieplan - vergaderen (vergadertechnieken, opbouw vergadering, notuleren, vergaderverslagen) - interviewtechnieken - journalistieke artikels voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief - e-mail en nettiquette, verzoekbrief - online teksten ...



    Internetatelier - een zoekstrategie ontwikkelen, exploratief zoeken en zoektermen opstellen - zoekmachines: wat zijn ze, hoe werken ze, wat is het verschil tussen een zoekmachine en een directory, wat maakt een zoekmachine uniek en de belangrijkste zoekmachine vergelijkend beoordelen - bronnen evalueren aan de hand van de criteria auteur, uitgever, actualiteit, doelgroep en bronnenvermelding.



    Grafische computervaardigheden
    -Word: werken met gevorderde functies: tekst- en tekenopmaak, aanpassen van titels (opmaakprofielen), werken in outlineview, pagina-eindes aanbrengen, krantenstijlen, secties, werken met figuren/tekenen in Word, paginanummering, kruisverwijzing, Kop- en voetteksten, voet- en eindnoten, inhoudsopgave, index. + extra toepassing - inleiding in Grafische technieken en kleurenleer: toepassing van grafische inzichten in PowerPoint/Publisher





    Project
    Deze thema’s worden geëvalueerd in een vakoverschrijdend project.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Zakelijke communicatie: schriftelijk

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%