Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Spaans 4 MA


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_6912
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rouneau Inge

Onderwijstaal

  • Spaans

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompenties Spaans 3



    Begrijpen-luisteren A1

    Begrijpen-lezen A2

    Spreken-productie A1

    Spreken-Interactie A1

    Schrijven A2

    Eindcompetentie

    OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.09OM_MA_02.9 - interne en externe contacten, zowel van zichzelf als van de leidinggevende kan onderhouden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    De student behelpt zich in een Spaanstalige omgeving. De student begrijpt vertrouwde woorden en basiszinnen die hemzelf en zijn directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen duidelijk spreken. Hij begrijpt korte, duidelijke en eenvoudige boodschappen en aankondigingen. De student heeft een goede uitspraak en intonatie en kan zich op een begrijpelijke en grammaticaal correcte manier uitdrukken. De student gebruikt uitdrukkingen en zinnen om zijn directe omgevingen en de mensen die hij kent te beschrijven. Hij behelpt zich met de woordenschat en grammatica die hij kent. Hij kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen. De student voert (telefoon)gesprekken over eenvoudige onderwerpen in alledaagse situaties. De student gebruikt de correcte tijden van het verleden om een gebeurtenis te beschrijven. Hij communiceert over de toekomst en kan ook zijn gevoelens en wensen uiten. Hierbij gebruikt hij correcte tijden en wijzen. De student is op de hoogte van onderwerpen die betrekking hebben op de Spaanstalige wereld en kan die mondeling toelichten in correct Spaans. In zijn contact met Spaanstaligen gebruikt hij de verschillende taalregisters.  De student  is leergierig, werkt zelfstandig, geeft blijk van doorzettingsvermogen en heeft oog voor detail. De student durft praten en wil leren uit zijn fouten. De student is kritisch, ook voor zichzelf.



    European level scale:

    Begrijpen-luisteren A2

    Begrijpen-lezen A2

    Spreken-productie A2

    Spreken-Interactie A2

    Schrijven A2

    Inhoud

    Volgende onderwerpen komen aan bod: - de directe leefomgeving - omstandigheden beschrijven in het verleden - actie en beschrijving - beroepen - het menselijk lichaam - pijn uitdrukken - mogelijkheid, toestemming, noodzaak en verplichting uitdrukken - toestemming vragen, geven of krijgen



    Qua cultuur komen volgende onderwerpen aan bod: - wonen in Spanje - vrouwelijke beroepen - lichaamsverzorging  - studies



    De grammaticale items die behandeld worden zijn: - de imperfecto (vorm en gebruik) - gebruik van de verschillende verleden tijden - de imperatief - de werkwoorden hay que, tener que, poder - de postie van de persoonlijke voornaamwoorden - de 'subjuntivo' - de 'futuro' en de 'condicional' - de 'pretérito pluscuamperfecto'



    Er wordt gewerkt met video's en teksten over uiteenlopende onderwerpen. De kennis uit Spaans 1,2 en 3 wordt verder uitgediept en toegepast op gebied van luisteren, lezen, schrijven en spreken.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • 'Grammatica in gebruik Spaans' leer-en oefenboek
    • Beknopte thematische woordenschat Spaans
    • Pasaporte Nivel 2(A2), libro del alumno + CD audio

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie30% De studenten krijgen een aantal testen over woordenschat en grammatica
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen70%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%