Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Spaans 4 IRM


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_6910
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rouneau Inge

Onderwijstaal

  • Spaans

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompenties Spaans 3



    Begrijpen-luisteren A1

    Begrijpen-lezen A2

    Spreken-productie A1

    Spreken-Interactie A1

    Schrijven A2

    Eindcompetentie

    OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.01OM_IRM_02.1 - interne en externe contacten in internationale context kan leggen en onderhouden, zowel van zichzelf als van de leidinggevende met respect voor de interculturele verschillen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.02OM_IRM_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren in internationale context-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.03OM_IRM_02.3 - goederen, diensten klantgericht mondeling of schriftelijk kan presenteren- doordacht kan onderhandelen, argumenteren, overtuigen in een heldere, correcte (ook vreemde) taal-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    De student behelpt zich in een Spaanstalige omgeving. De student begrijpt vertrouwde woorden en basiszinnen die hemzelf en zijn directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen duidelijk spreken. Hij begrijpt korte, duidelijke en eenvoudige boodschappen en aankondigingen. De student heeft een goede uitspraak en intonatie en kan zich op een begrijpelijke en grammaticaal correcte manier uitdrukken. De student gebruikt uitdrukkingen en zinnen om zijn directe omgevingen en de mensen die hij kent te beschrijven. Hij behelpt zich met de woordenschat en grammatica die hij kent. Hij kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen. De student voert (telefoon)gesprekken over eenvoudige onderwerpen in alledaagse situaties. De student gebruikt de correcte tijden van het verleden om een gebeurtenis te beschrijven. Hij communiceert over de toekomst en kan ook zijn gevoelens en wensen uiten. Hierbij gebruikt hij correcte tijden en wijzen. De student is op de hoogte van onderwerpen die betrekking hebben op de Spaanstalige wereld en kan die mondeling toelichten in correct Spaans. In zijn contact met Spaanstaligen heeft de student respect voor interculturele verschillen en gebruikt hij de verschillende taalregisters.  De student  is leergierig en staat open voor andere culturen. Hij werkt zelfstandig, geeft blijk van doorzettingsvermogen en heeft oog voor detail. De student durft praten en wil leren uit zijn fouten. De student is kritisch, ook voor zichzelf.



    European level scale:

    Begrijpen-luisteren A2

    Begrijpen-lezen A2

    Spreken-productie A2

    Spreken-Interactie A2

    Schrijven A2

    Inhoud

    Volgende onderwerpen komen aan bod: - de directe leefomgeving - omstandigheden beschrijven in het verleden - actie en beschrijving - beroepen - het menselijk lichaam - pijn uitdrukken - mogelijkheid, toestemming, noodzaak en verplichting uitdrukken - toestemming vragen, geven of krijgen



    Qua cultuur komen volgende onderwerpen aan bod: - wonen in Spanje - vrouwelijke beroepen - de Spaanstalige film, hedendaagse architectuur - lichaamsverzorging - gezondheidszorg - studies - gastronomie



    De grammaticale items die behandeld worden zijn: - de imperfecto (vorm en gebruik) - gebruik van de verschillende verleden tijden - de imperatief - de werkwoorden hay que, tener que, poder - de postie van de persoonlijke voornaamwoorden - de 'subjuntivo' - de 'futuro' en de 'condicional' - de 'pretérito pluscuamperfecto'



    Er wordt gewerkt met video's en teksten over uiteenlopende onderwerpen. De kennis uit Spaans 1,2 en 3 wordt verder uitgediept en toegepast op gebied van luisteren, lezen, schrijven en spreken. De studenten diepen ook hun kennis over de Spaanstalige wereld uit.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • "Todas las voces" Curso de cultura y civilizaciĆ³n
    • 'Grammatica in gebruik Spaans', leer- en oefenboek
    • Beknopte thematische woordenschat Spaans
    • Pasaporte Nivel 2(A2), libro del alumno + CD audio

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50% De studenten krijgen een aantal testen van woordenschat en grammatica. Verder worden de studenten geƫvalueerd op vertaaloefeningen, spreek- en schrijfoefeningen en tekstbegrip.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%