Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Spaans 3 IRM


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_6909
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rouneau Inge

Onderwijstaal

  • Turks
  • Spaans

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties Spaans 2



    Begrijpen-luisteren A1

    Begrijpen-lezen A1

    Spreken-productie A1

    Spreken-Interactie A1

    Schrijven A1

    Eindcompetentie

    OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.01OM_IRM_02.1 - interne en externe contacten in internationale context kan leggen en onderhouden, zowel van zichzelf als van de leidinggevende met respect voor de interculturele verschillen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.05OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    De student behelpt zich in een Spaanstalige omgeving. De student begrijpt korte eenvoudige teksten en haalt er de belangrijke informatie uit. De student begrijpt vertrouwde woorden en basiszinnen die hemzelf en zijn directe concrete omgeving betreffen. Hij begrijpt de belangrijkste punten in korte, duidelijke en eenvoudige boodschappen en aankondigingen. De student formuleert eenvoudige vragen en antwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen. De student beschrijft zichzelf, zijn voorkeuren, zijn directe omgeving en mensen die hij kent. Hij geeft zijn mening over eenvoudige onderwerpen. Hij communiceert over wat er in het verleden gebeurd is en gebruikt hiervoor de correcte tijden. Hij schrijft een eenvoudige Spaanse tekst. Hiervoor maakt hij gebruik van de geziene woordenschat en grammatica.   De student is op de hoogte van onderwerpen die betrekking hebben op de Spaanstalige wereld en kan hierover communiceren. In zijn contact met Spaanstaligen heeft de student respect voor interculturele verschillen.  Hij is leergierig en staat open voor andere culturen. Hij werkt zelfstandig, geeft blijk van doorzettingsvermogen en heeft oog voor detail. De student is kritisch, ook voor zichzelf.



    European level scale:



    Begrijpen-luisteren A1

    Begrijpen-lezen A2

    Spreken-productie A1

    Spreken-Interactie A1

    Schrijven A2

    Inhoud

    De onderwerpen die aan bod komen zijn de volgende: - karakter en gemoedstoestand beschrijven - voorkeur uitdrukken - sporten - oorzaken uitdrukken - mening geven - beroepskenmerken - levensloop beschrijven - praten over het verleden - informatie vragen - het CV - het sollicitatiegesprek - kleding, kleuren en materialen - gevoel en smaak uitdrukken - kopen in een winkel - de klacht - reizen - uitdrukken dat je (niet) akkoord bent - praten over vaardigheden - diploma's en beroepen







    Qua cultuur komen volgende onderwerpen aan bod: - koosnamen - complimenten en geijkte formuleringen - Don Quijote - schilderkunst - verschillende levensstadia - stopwoorden - Argentinië, Spanje en Mexico - flamenco - bescheidenheid - vriendelijkheid - dresscode in Spanje - ontwerpers - mode - interculturele communicatie - gebaren - formele communicatie - toerisme in Spanje - beeldhouwkunst

    Verder worden nog een aantal andere culturele onderwerpen het uitgangspunt voor schrijf-, lees-, spreek- en luisteroefeningen.







    Volgende grammaticale items worden behandeld: - ser en estar met adjectieven - geslacht van substantieven - redengevende zinnen - de pretérito indefinido - tijdsaanduidingen - betrekkelijke bijzinnen - de persoonlijke voornaamwoorden LV en MV - de pretérito perfecto- comparatief en superlatief - onregelmatige werkwoorden - bezittelijke voornaamwoorden

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • "Todas las voces" Curso de cultura y civilizaciĆ³n
    • 'Grammatica in gebruik Spaans' leer-en oefenboek
    • Beknopte thematische woordenschat Spaans
    • Pasaporte Nivel 2(A2), libro del alumno + CD audio

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie40% De studenten krijgen een aantal testen van woordenschat. verder worden de studenten geƫvalueerd op vertaaloefeningen, spreek- en schrijfoefeningen en tekstbegrip
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%