Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practice Enterprise: Business Plan
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_6904 |
9 |
270 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Troukens Griet
- Van de Poel Curt
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Dit opleidingsonderdeel kan enkel gekozen worden door personen die reeds een bachelordiploma behaalden.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Integratieniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Concreet zullen studenten tijdens dit practicum in teamverband een eigen toeristisch bedrijf opstarten. Een bedrijf oprichten, om in een latere fase een nieuw product (dienst) zelf op de markt te brengen, is in deze omstandigheden echter niet mogelijk, aangezien hiervoor een licentie vereist is en het bedrijf fictief is.
Het opzet zal als volgt zijn: studenten richten in teamverband een eigen bedrijf op en werken als dochteronderneming in opdracht van een bedrijf uit de toeristische sector, het peterbedrijf, dat het hele proces zal ondersteunen. Het nieuwe, creatieve product, dienst of concept zal gericht zijn op duurzaamheid.
De student neemt tijdens het volledige verloop de rol van manager op zich en ontwikkelt de attitude tot ondernemerschap.
De student verantwoordt alle gemaakte keuzes via een zelfstandig ontwikkeld business plan. De student toetst het opgestelde businessplan aan de ervaring van het peterbedrijf.
De student denkt klantgericht en past dit toe.
De student kan de visie, strategie van het peterbedrijf begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen bij de uitwerking van het business plan en het product/concept. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
Inhoud
Dit practicum omvat 2 delen:
1) Opstarten van onderneming:
- Groep vormen
- Brainstorm
- Haalbaarheid toetsen van ideeën
- Definitieve keuze product/concept
- Functieverdeling en organogram
2) Opstellen van business plan:
- Projectvoorstelling
- Omgevingsanalyse
- SWOT-analyse
- Commercieel plan
- Organisatieplan
- Financieel plan
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 100% | |