Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Internationale Stage


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_6900
Studiepunten 15 Studietijd 450 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van de Poel Curt
  • Addiers Martine

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Alle eindcompetenties van de verschillende opleidingsonderdelen van het eerste en tweede programmajaar en het eerste semester van het derde programmajaar moeten reeds verworven zijn.

    Eindcompetentie

    TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
    TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
    TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
    TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Integratieniveau
    TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau

    Leerresultaten

    Doordat de stages in verschillende bedrijven/instellingen plaatsvinden, is het onmogelijk om deze competenties per bedrijf/instelling te vertalen.  Volgende formuleringen zijn alvast een goede samenvatting.

    1) De student verzamelt op efficiënte wijze (meertalige) gegevens via gepaste ICT-tools en verwerkt ze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie.  Hij beheert bovendien deze informatie en laat dit doorstromen naar anderen.

    2) De student voert een verkoopgesprek op een gepaste manier. Hij handelt een (telefonisch) gesprek op correcte wijze af.

    3) De student plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.

    4) De student handelt als ondernemer klantgericht (t.o.v. interne en externe klanten) en bewaakt de klantgerichtheid.

    5) De student staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. Hij levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

    Inhoud

    Afhankelijk van de stageplaats.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    De beoordeling van de stagiair komt tot stand door zowel inbreng van stagementor als stagebegeleider en berust niet alleen op product-, maar ook op procesevaluatie. Het eindcijfer voor de stage is voor 80 % gebaseerd op de beoordeling die de mentor van het stagebedrijf aan de stagiair geeft: instapevaluatie 20% en eindevaluatie 60%. De criteria die voor de beoordeling gebruikt worden, weerspiegelen competenties die nodig zijn voor het werkveld van de opleiding. Op een puntenschaal geeft de stagementor aan in hoeverre de student de competenties beheerst. Voor elk punt van de schaal is een algemene omschrijving voorzien, zodat de mentor zeer goed op de hoogte is van wat de opleiding met de aangeduide waarde precies bedoelt. Een gelijkaardig document gebruikt de mentor voor de tussentijdse evaluatie, met feedback.



    De stagebegeleider beoordeelt de reflectie van de student (stageverslaggeving 20%) op basis van:

    — de zorgvuldigheid waarmee alle documenten zijn ingevuld;

    — het respecteren van de deadline voor het inleveren van het stageverslag;

    — de actieve deelname van de student aan het terugkommoment, de groepsgesprekken en de individuele gesprekken;

    — de maandelijkse rapportering via e-mail;

    — de verzamelde modeldocumenten ter ondersteuning van de stagewerkzaamheden;

    — de notities in het stagedagboek;

    — de taal in alle documenten (standaardtaal, geen spellingfouten, leesbare en duidelijke formulering);

    — het eindevaluatiegesprek.



    Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%