Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Afstudeerproject toerisme en marketing
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_6898 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Siebens Ivo
- Van de Poel Curt
- Bernaerts Karin
- Vanfleteren Catharina
- Schepers Edmond
- Foubert Ann
- De Wit Helga
- Rubben Marc
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De eindtermen van de opleidingsonderdelen uit de voorgaande trajectschijf.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.1 | TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.2 | TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Integratieniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
Leerresultaten:
1. De student verzamelt efficiënt gegevens, verwerkt deze tot bruikbare informatie en speelt deze door naar andere betrokken partijen.
2. De student rapporteert mondeling en schriftelijk over zijn activiteiten.
3. De student schrijft een bedrijfsdocument waarin inhoudelijke en commerciële analyses zijn verwerkt.
4. De student kan een beroepsspecifieke opdracht planmatig aanpakken en oplossen. Hij plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines.
5. De student kan de visie en strategie van het management van een bedrijf uitwerken en ondersteunen.
6. De student denkt en handelt klantgericht.
7. De student evalueert zijn eigen functioneren kritisch en stuurt bij op basis van feedback.
8. De student kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
9. De student kan creatief en flexibel problemen oplossen.
10. De student kan in groep samenwerken en hierbij een bijdrage leveren tot de kwaliteit van het proces.
11. De student voert zijn taak uit met aandacht voor alle deelementen, hoe klein ook, met het oog op een hoge mate van correctheid en volledigheid.
Inhoud
Het afstudeerproject is een afzonderlijke proef die vereist is om het diploma van bachelor in 'Toerisme- en recreatiemanagement' te behalen. Door het maken en verdedigen van een afstudeerproject bewijst de student dat hij in staat is om zelfstandig en op een wetenschappelijk verantwoorde wijze een probleem te onderzoeken en te beheersen (dit is kennen, begrijpen en interpreteren). Hij zal dit project op een gepaste wijze schriftelijk uitwerken en nadien voor een jury mondeling verdedigen.
De student zal in groep een nieuw (fictief) toeristisch bedrijf of project naar keuze oprichten dat degelijk en realistisch is. Na een omgevingsanalyse, het opstellen van een logo en een organigram voor het bedrijf kan er een commercieel plan (organisatieplan) opgemaakt worden als onderdeel van het dynamisch ondernemingsplan.
Via vrije consultatiemomenten kan de student op eigen initiatief de begeleidende docenten raadplegen. De student respecteert daarbij de opgelegde deadlines.
Het geheel van de punten is een sommatie van de schriftelijke neerslag en de mondelinge verdediging.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te kunnen slagen voor het Afstudeerproject Toerisme en Ondernemen (ATO) moet de student op beide delen (de schriftelijke neerslag, zijnde portfolio en samenvatting enerzijds, alsook de mondelinge verdediging anderzijds) afzonderlijk geslaagd zijn. Indien de student op één van beide delen niet slaagt kan nog maximum een 7 op 20 worden behaald voor dit opleidingsonderdeel. Tolerantie is niet mogelijk. Dit opleidingsonderdeel wordt generiek beoordeeld (voor de beoordelingsniveaus: zie Toledo).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 100% | | Tweede examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 100% | |