Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Engels en Frans extra 1


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_6895
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Ledegen Ingeborg
  • De Neve Ann

Onderwijstaal

  • Engels
  • Frans

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Voor Frans: 

-eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'Français Touristique 2' van het voorgaande opleidingsjaar

-startniveau Europees taalniveau B1 



 
Voor Engels: 

-eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'English 1 for Tourism: Focus on UK and Ireland' van het voorgaande opleidingsjaar

-startniveau Europees taalniveau B1

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau

Leerresultaten


Eindniveau Frans

Begrijpen – Luisteren B1/B2

Begrijpen – Lezen B1/B2

Spreken – Productie B1/B2

Spreken – Interactie B1/B2

Schrijven B1/B2









1. De student verzamelt gegevens uit zelf geselecteerde relevante Franstalige bronnen ter voorbereiding van groepsdiscussies en ermee gerelateerde schriftelijke opdrachten.

2. De student formuleert in groepsgesprekken zijn mening op een duidelijke en beargumenteerde manier.

3. De student neemt een beredeneerd standpunt in bij ethische, deontologische en maatschappelijke vragen die in de groepsgesprekken aan bod komen en heeft hierbij oog voor culturele verschillen.


4. De student heeft tijdens de groepsgesprekken een constructieve houding met respect voor de inbreng van anderen.  

5. De student verwerkt en bespreekt de gegevens in schriftelijke opdrachten en integreert hierbij nieuwe woordenschat en taalstructuren. 

6. De student formuleert in schriftelijke opdrachten zijn mening op een persoonlijke en kritische manier. 

7. De student vat opdrachten zelfstandig aan en werkt ze af binnen de opgegeven tijdlimieten. 

8. De student evalueert onder begeleiding het eigen functioneren en stuurt zelfstandig bij op basis van feedback. 

 

 

 










Eindniveau Engels

Begrijpen – Luisteren B2

Begrijpen – Lezen B2

Spreken – Productie B2

Spreken – Interactie B2

Schrijven B2






1. De student verzamelt relevante informatie uit Engelstalige bronnen ter voorbereiding van groepsdiscussies en eventueel gerelateerde schriftelijke opdrachten. Hij weegt alternatieven tegenover elkaar af in teamverband.

2. De student formuleert  in groepsgesprekken zijn mening op een duidelijke en beargumenteerde manier.

3. De student neemt een beredeneerd standpunt bij vragen die in groepsgesprekken aan bod komen.

4. De student heeft tijdens de groepsgesprekken een constructieve houding met respect voor de inbreng van anderen.

5. De student luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.

6. De student volgt onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving.

7. De student is zich bewust van interculturele verschillen.





Inhoud

Het opleidingsonderdeel bestaat inhoudelijk uit twee verdiepende modules van telkens 1.5 studiepunt: 

-Voor de module Frans kiezen de studenten uit het aangeboden materiaal een aantal thema's/ franstalige films. Deze vormen de basis voor groepsgesprekken die telkens door de student thuis moeten voorbereid worden a.h.v. gedidactiseerde opdrachten. Per thema werkt de student ook een schriftelijke opdracht uit.

-Voor de module Engels selecteren de studenten zelf een aantal actuele discussieonderwerpen. Zij zoeken hierbij gepaste artikels uit Engelstalige bronnen en luisteren naar Engelstalige nieuwszenders, maken een selectie van de relevante woordenschat, vatten de basisidee samen, stellen die voor en bereiden vragen voor die een klassikale discussie over deze onderwerpen op gang brengt. In het thematische luik worden onderwerpen zoals onder andere Customer Friendly Attitude, Going Green, Promotion and Branding onderzocht en besproken.



Bij beide modules ligt de klemtoon op het uitbreiden van de woordenschat en het versterken van de mondelinge taalvaardigheid, meer bepaald op het kunnen formuleren van persoonlijke ideeën. Inhoudelijk is het de bedoeling dat de student meer voeling krijgt met de eigenheid van de resp. taalgebieden.




Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Dit Olod wordt generiek beoordeeld.
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen gemiddelde van beide onderdelen; elk onderdeel heeft hierbij een gewicht van 1.5 studiepunt.
Indien de student niet slaagt voor één van beide onderdelen, kan hij echter niet slagen voor het geheel (zie generieke beoordelingscriteria - Toledo)



Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in het kader van een uitwisselingsprogramma met Lessius Mechelen, is een andere evaluatiemethode en -periode mogelijk, in samenspraak de betrokken docent(en).

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie80%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%