Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Engels en Frans extra 1
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_6895 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Ledegen Ingeborg
- De Neve Ann
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Voor Frans:
-eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'Français Touristique 2' van het voorgaande opleidingsjaar
-startniveau Europees taalniveau B1
Voor Engels:
-eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'English 1 for Tourism: Focus on UK and Ireland' van het voorgaande opleidingsjaar
-startniveau Europees taalniveau B1
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_05.1 | TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_05.2 | TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Eindniveau Frans
Begrijpen – Luisteren B1/B2
Begrijpen – Lezen B1/B2
Spreken – Productie B1/B2
Spreken – Interactie B1/B2
Schrijven B1/B2
1. De student verzamelt gegevens uit zelf geselecteerde relevante Franstalige bronnen ter voorbereiding van groepsdiscussies en ermee gerelateerde schriftelijke opdrachten.
2. De student formuleert in groepsgesprekken zijn mening op een duidelijke en beargumenteerde manier.
3. De student neemt een beredeneerd standpunt in bij ethische, deontologische en maatschappelijke vragen die in de groepsgesprekken aan bod komen en heeft hierbij oog voor culturele verschillen.
4. De student heeft tijdens de groepsgesprekken een constructieve houding met respect voor de inbreng van anderen.
5. De student verwerkt en bespreekt de gegevens in schriftelijke opdrachten en integreert hierbij nieuwe woordenschat en taalstructuren.
6. De student formuleert in schriftelijke opdrachten zijn mening op een persoonlijke en kritische manier.
7. De student vat opdrachten zelfstandig aan en werkt ze af binnen de opgegeven tijdlimieten.
8. De student evalueert onder begeleiding het eigen functioneren en stuurt zelfstandig bij op basis van feedback.
Eindniveau Engels
Begrijpen – Luisteren B2
Begrijpen – Lezen B2
Spreken – Productie B2
Spreken – Interactie B2
Schrijven B2
1. De student verzamelt relevante informatie uit Engelstalige bronnen ter voorbereiding van groepsdiscussies en eventueel gerelateerde schriftelijke opdrachten. Hij weegt alternatieven tegenover elkaar af in teamverband.
2. De student formuleert in groepsgesprekken zijn mening op een duidelijke en beargumenteerde manier.
3. De student neemt een beredeneerd standpunt bij vragen die in groepsgesprekken aan bod komen.
4. De student heeft tijdens de groepsgesprekken een constructieve houding met respect voor de inbreng van anderen.
5. De student luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.
6. De student volgt onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving.
7. De student is zich bewust van interculturele verschillen.
Inhoud
Het opleidingsonderdeel bestaat inhoudelijk uit twee verdiepende modules van telkens 1.5 studiepunt:
-Voor de module Frans kiezen de studenten uit het aangeboden materiaal een aantal thema's/ franstalige films. Deze vormen de basis voor groepsgesprekken die telkens door de student thuis moeten voorbereid worden a.h.v. gedidactiseerde opdrachten. Per thema werkt de student ook een schriftelijke opdracht uit.
-Voor de module Engels selecteren de studenten zelf een aantal actuele discussieonderwerpen. Zij zoeken hierbij gepaste artikels uit Engelstalige bronnen en luisteren naar Engelstalige nieuwszenders, maken een selectie van de relevante woordenschat, vatten de basisidee samen, stellen die voor en bereiden vragen voor die een klassikale discussie over deze onderwerpen op gang brengt. In het thematische luik worden onderwerpen zoals onder andere Customer Friendly Attitude, Going Green, Promotion and Branding onderzocht en besproken.
Bij beide modules ligt de klemtoon op het uitbreiden van de woordenschat en het versterken van de mondelinge taalvaardigheid, meer bepaald op het kunnen formuleren van persoonlijke ideeën. Inhoudelijk is het de bedoeling dat de student meer voeling krijgt met de eigenheid van de resp. taalgebieden.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Dit Olod wordt generiek beoordeeld.
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen gemiddelde van beide onderdelen; elk onderdeel heeft hierbij een gewicht van 1.5 studiepunt.
Indien de student niet slaagt voor één van beide onderdelen, kan hij echter niet slagen voor het geheel (zie generieke beoordelingscriteria - Toledo)
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in het kader van een uitwisselingsprogramma met Lessius Mechelen, is een andere evaluatiemethode en -periode mogelijk, in samenspraak de betrokken docent(en).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 80% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 20% | |