Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 2: Productinnovatie in animatie, evenementen en Mice
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_5278 |
10 |
300 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
|
Docenten
- Van de Poel Curt
- Schepers Edmond
- Martens Anne
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van "Recreatie en Vrije tijd" van 1TRM
Eindcompetenties van "Recreatieleer" van 2TRM
Eindcompetenties van "Practicum Receptief Toerisme en recreatie" van 2TRM
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.1 | TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.2 | TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De doelstelling van dit practicum is de student op te leiden op basis van eindcompetenties, waarbij ook rekening gehouden wordt met de persoonlijke interesse van de student. Het practicum is een geïndividualiseerd leertraject wat impliceert dat iedere student een persoonlijke touch kan geven aan zijn opleiding, afhankelijk van zijn persoonlijke aanleg, belangstelling, toekomst, …
De student wordt uitgedaagd om de ontwikkelingen van het toerisme- en recreatiebeleid op de voet te volgen door te werken binnen de context van een reflectie- en ontwikkelingsportfolio. Zo leert de student te ondernemen en zich te organiseren. Hij ontwikkelt een persoonlijke attitude die getuigt van ondernemingszin in een context van maatschappelijk verantwoord ondernemen
De student wordt voorbereid op het werkveld door aangepaste opdrachten, gastcolleges en bedrijfsbezoeken. Hij maakt kennis met diverse thema’s (cf. Inhoud).
Inhoud
1. Productinnovatie in toerisme
Productontwikkeling- en meer nog: productinnovatie – is een essentieel onderdeel van het receptief of inkomend toerisme. Door de toegenomen concurrentie van bestemmingen en belevingen ( het experience toerisme evoluerend naar het challenge toerisme ), dienen de studenten enerzijds de basis mee te krijgen van product-ontwikkeling en –innovatie en anderzijds de mogelijkheid aanleren om dit in de praktijk om te zetten.
Daarom wordt dit onderdeel als volgt gestructureerd :
-een theoretische achtergrond van productinnovatie bij aanvang zowel in het algemeen als toegespitst op toerisme
-een uitgebreide case die samen grondig wordt doorgenomen
-een case die de studenten in groepjes dienen uit te werken en die ze voor een jury moeten presenteren
-een praktijkexcursie naar een “good practice” van toeristische productinnovatie in Vlaanderen.
2. MICE
Verderbouwend op de basis van MICE die in het 2de jaar werd gelegd, wordt mbt de meetings-en incentive-sector verdiepend gewerkt.
Er wordt stilgestaan bij de eigenlijke organisatie van een congres ( het aspect PCO ) en er wordt gekeken naar het opzetten van een incentive-campagne (door een incentive house ).
De studenten dienen, als praktijkoefening, een MEETCENTIVE -programma op te maken. Het specifieke van deze fusie-vorm wordt toegelicht.
3. Events
Evenementen, in de meest brede zin, kunnen een hefboom zijn voor de uitbouw van het toerisme in een bepaalde bestemming.
Er wordt ingegaan op deze toegevoegde waarde van evenementen en er wordt een gastspreker uitgenodigd die een konkrete case komt toelichten.
4. Animatie
Uit het brede veld van animatie wordt een aspect toegelicht, zijnde animatie in vakantiedorpen. Er wordt, vanuit een ‘good practice”, bekeken welke trends er op dit vlak zich aan het aftekenen zijn.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Er is slechts één examenkans. Het eindcijfer is een samengesteld cijfer op basis van individuele en groepsopdrachten voor 70% (140/200) en van het portfolio voor 30% (60/200). De wijze van evalueren staat ter beschikking van de studenten op het leerplatform.
Gezien de specificiteit van de werkvormen en het actuele gehalte van de informatie en de opdrachten, is een tweede examenkans uitgesloten en wordt er geen tolerantie verleend.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 30% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 70% | |