Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 1: Outgoing tourism
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_5277 |
9 |
270 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Addiers Martine
- Schepers Edmond
- Siebens Ivo
- Verbeeck Dominica
- Troukens Griet
- Wintmolders Jean-Pierre
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen opleidingsonderdeel Toerisme van het eerste programmajaar en van het opleidingsonderdeel Aviation van het tweede programmajaar.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student kan werken met verschillende computersystemen (Amadeus, BTN) en communicatiemiddelen (mail, telefoon,internet) om gegevens efficiënt te verzamelen en te verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie.
De student raadpleegt betrouwbare en relevante bronnen en verzamelt op een efficiënte manier de voor een opdracht vereiste gegevens.
De student krijgt via gastcolleges en groepsopdrachten zicht op interne en externe bedrijfsprocessen en werkt in teamverband waarbij informatie geselecteerd en beheerd wordt om opdrachten tot een goed einde te brengen.
De student analyseert zelfstandig gegevens en structureert en synthetiseert deze tot bruikbare informatie.
De student beheert de bekomen informatie zodat die op het juiste ogenblik kan geraadpleegd worden. Een brede kennis van het fenomeen E-commerce draagt bij tot het structureren van de digitale mogelijkheden.
De student laat de informatie na aanpassing doorstromen naar de verschillende partijen, zoals klanten en collega's. Het herkennen van de communicatiekanalen van de partners is hierbij belangrijk.
De student geeft een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep door; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
Via opdrachten is de student als organisator/coördinator in staat om zijn werk te plannen, prioriteiten te stellen en deadlines te halen. De student maakt in een beperkte tijd een correcte reservatie in de computersystemen.
Voor een opdracht wordt een voorzitter aangeduid die eenvoudige leidinggevende taken uitvoert: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen. De neerslag van deze planning vinden we terug in het logboek van de opdracht.
Als beleidsondersteuner kan de jonge professional reisadviezen formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie.
De jonge professional levert door opgedane kennis en verzamelde informatie een bijdrage aan de ontwikkeling van toeristische producten en diensten.
Via computerreservatiesystemen biedt de jonge professional toeristische producten en diensten uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten aan het publiek aan.
De student stelt een nieuwe groepsreis samen zodat een unieke product- en dienstencombinatie ontstaat.
De student zorgt via computerreservatiesystemen voor de voor de klant ideale reisvoorwaarden (de kortste route, de beste route, de goedkoopste route, ...) en dit zowel voor de autocar, luchtvaart, spoorweg, cruise en huurwagensector.
De student staat in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De jonge professional volgt nieuwe ontwikkelingen in het werkveld op vlak van e-commerce en computersystemen. Gastcolleges brengen nieuwe tendensen op het werkveld.
De student werkt in teamverband waardoor hij leert inschatten in hoeverre hij zelfstandig kan en mag werken en initiatief kan en mag nemen.
Via zelfstandig uit te werken opdrachten rapporteert de jonge professional over het proces en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak. Een logboek is de basis voor deze verantwoording.
De student heeft bij een reissamenstelling aandacht voor alle deelementen en moet een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereiken.
Inhoud
Aan de hand van praktische oefeningen en groepsopdrachten wordt de student de eerste beginselen bijgebracht van het praktijkwerk voor uitgaand toerisme. Men krijgt een basistraining in een CRS-systeem waardoor men vertrouwd geraakt met vluchtreservaties, tarificatie en ticketing, hotelreservaties en car-rental. Men leert werken met BTN en het internationale spooraanbod. De student krijgt inzicht in de grootste cruisemaatschappijen en het yieldmanagement van de prijzen. Er worden opdrachten uitgewerkt in verband met luchtvaart, cruises en een nieuwe groepsreis met de autocar. Gastcolleges vervolledigen het beeld van het bedrijfsleven.
Tevens maakt de buitenlandse excursie van het tweede programmajaar een verplicht te volgen deel uit van dit practicum. De studenten zullen ter plaatse een opdracht krijgen om in groepswerk een eigen product rond de bestemming uit te werken voor een bepaalde doelgroep. Dit toeristisch product zal moeten opgezocht en uitgeprobeerd worden en mondt uit in een finale presentatie van hun product en dit voor mensen uit de toeristische sector van de bestemming.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
De student krijgt 1 examenkans in juni, gezien deze opdrachten onmogelijk individueel en zonder begeleiding kunnen gemaakt worden voor de augustus examenperiode. Dit opleidingsonderdeel wordt generiek beoordeeld (voor de beoordelingsniveaus: zie Toledo).
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |