Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Español 4 (vierde taal)
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_4732 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Hoorcollege
Begincompetentie
Eindcompetenties Vierde taal Spaans 3
Begrijpen & Luisteren A1-A2
Begrijpen & Lezen A1-A2
Spreken & Productie A1-A2
Spreken & Interactie A1-A2
Schrijven A1-A2
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Elementair niveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student kan binnen een stage-of werksituatie in een Spaanstalige omgeving:
- communiceren over en binnen een context van inkomend toerisme en uitgaand toerisme.
- zelfstandig Spaanstalige informatie opzoeken en Spaanstalige bronnen consulteren
- schrijftaal omzetten in spreektaal in functie van een presentatie
- individueel of in groep zelfstandig taken voorbereiden (in functie van mondelinge en/of schriftelijke communicatie)
Europees taalniveau
Begrijpen & Luisteren B1-B2
Begrijpen & Lezen B1-B2
Spreken & Productie B1-B2
Spreken & Interactie B1-B2
Schrijven B1-B2
Inhoud
Het vak Spaans vierde taal-4 is opgesplitst in twee onderdelen:
Spaans basis en Spaans geïntegreerd dwz inhoudelijk gebaseerd op de verschillende keuzetrajecten (practicum 3 TRM).
Spaans basis:
In dit uur komt een veelheid van algemene toeristische onderwerpen aan bod.
Het criterium voor de keuze van de thema's is gebaseerd op een evenwicht tussen uitgaand en receptief toerisme en de relevantie en bruikbaarheid voor zoveel mogelijk verschillende jobs in de toeristische sector. Deze thema's zij oa duurzaam toerisme, cultuur en toerisme, toeristische tendensen in het algemeen en specifiek binnen Spanje en Spaanstalige landen, het belang van Internet binnen toerisme etc.
Tijdens de lessen worden deze onderwerpen behandeld in functie van de vier taalvaardigheden; lezen, schrijven, luisteren en praten, met nadruk op mondelinge vaardigheden.
Spaans geïntegreerd:
Voor het geïntegreerde uur werken de studenten aan een opdracht relevant binnen hun afstudeertraject (binnen uitgaand of receptief toerisme). Deze opdracht wordt uitgewerkt in groepjes van twee, drie, of (uitzonderlijk) individueel. De studenten worden bij de uitwerking van deze opdracht begeleid en gestuurd tijdens een aantal begeleidingsuren. Objectieven van deze opdracht zijn oa:
- Het zoeken en verwerken van wetenschappelijk materiaal
- Spaanstalige bronnen consulteren (bibliotheek, Internet,...)
- Materiaal verwerken, relevante conclusies leren trekken
- Geschreven bronnen leren herwerken tot mondelinge taal
- Inhoud en conclusies voorstellen aan de hand van een eenvoudige presentatie, ev. met PP.
De opdracht bestaat uit een schriftelijk en een mondeling luik.
Mogelijke onderwerpen zijn:
- Turismo Receptivo:
Alojamiento: El sector hotelero en España
Describir hoteles ( ubicación,infraestructura, servicios etc.)
Los Paradores de turismo
Campañas de promoción (Hoteles, aerolíneas,..) etc.........
- Turismo Emisor:
Transporte: aviones,trenes,...
El Aeropuerto: describir el aeropuerto
documentos de viaje
Iberia
Viajar en avión
Compañias de bajo coste
Vacaciones por internet
Turismo sostenible
Incentivos
Lunas de miel
Cruceros
Turismo para grupos meta específicos
Viajar en grupo o solo ?
Nuevos destinos
....................
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans
Eerste examenperiode (januari):
- Mondeling examen Basismodule. 60% (met schriftelijk luik)
- Mondelinge opdrachten geïntegreerde module. 40% (met schriftelijk luik)
Puntenverdeling: 75% mondeling, 25% schriftelijk
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus)
idem
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 75% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 75% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 25% | |