Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Transport


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4296
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Addiers Martine
  • Van de Poel Curt
  • van Leeuwen Robert

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Practicum 1 - Outgoing Tourism

Eindcompetenties Aviation

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Integratieniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau

Leerresultaten

De student kan snel en correct  in  GDS (Amadeus of Galileo)  en Atlantis meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen via presentaties, offertes.

De actualiteit wordt opgevolgd door de professionele berichtgeving te analyseren.  Als communicator toont de jonge professional aan dat hij in verkoopgesprekken, in offertes en presentaties in verschillende talen de gevraagde informatie kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, zowel voor de individuele zakenreiziger als voor de toerist. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. De actualiteit wordt opgevolgd door de professionele berichtgeving te analyseren. De actuele ontwikkelingen in de sector worden besproken in groep en gecommuniceerd bij de werkbesprekingen.

Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement een  opdracht uitwerken (ontwerpen,ontwikkelen van een nieuwe luchtverbinding). Hij analyseert de opdracht , werkt planmatig de opdracht uit en stelt in een eindpresentatie het nieuwe product voor, met aandacht voor duurzaamheid. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.

De student kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.  De jonge professional kan eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen.

De jonge professional kan een nieuw product uitwerken uit alle mogelijke reisbestemmingen en in een offerte voorstellen. Hij kan combinaties van vervoer, verblijf en aanvullende diensten samenstellen om unieke product- en diensten te realiseren;  kan zorgen voor optimale reisvoorwaarden; inkomsten verwerven.
Het financiële resultaat kan geanalyseerd worden en een prijsbeleid kan  bepaald worden voor het nieuw ontwikkeld product.  Nieuwe ontwikkelingen in het werkveld worden gevolgd (via professionele berichtgeving, gastcolleges en werkbezoeken)  en op basis daarvan worden  innoverende voorstellen gemaakt , Hij kan goed  inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen , hij kan  zelfstandig een taak  aanvatten en afwerken, hij kan zelfstandig over het proces en de resultaten  rapporteren; zijn eigen aanpak kan verantwoorden.

Inhoud

Opdrachten in groep (4-5 studenten) rond het transport in de toeristische sector (met speciale aandacht voor luchtvaart en luchthaven) 

Inoefenen en verder ingaan op specifieke aspecten in gebruik GDS (Amadeus) en Atlantis (NMBS reservatie)

Door zelfstudie en oefensessies de tarificatie en ticketing van de transportsector in de toeristische industrie toepassen. 

Specifieke en actuele aspecten van deze sector (door gastcolleges en opdrachten) verwerken en communiceren . - In groep opdrachten uitwerken, verantwoordelijkheid nemen bij het uitwerken van deze groepsopdracht, en in een eindpresentatie overtuigen en onderhandelen .

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Toegepaste Software

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk en wordt er geen tolerantie verleend.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%