Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Toeristische geografie en Kunst en cultuur 3
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_4358 |
0 |
0 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Siebens Ivo
- Lorent Peter
- Vyt Patricia
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
De eindtermen van de opleidingsonderdelen uit de voorgaande trajectschijf.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Elementair niveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Elementair niveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Als informatiebeheerder verzamelt de toekomstige professional gegevens efficiënt en verwerkt deze tot een in een beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
De jonge professional kan betrouwbare en relevante bronnen raadplegen en de voor een opdracht vereiste gegevens efficiënt verzamelen.
De jonge professional analyseert zelfstandig gegevens, structureert en synthetiseert deze tot bruikbare informatie en presenteert deze met de daarvoor gepaste software.
De jonge professional maakt bij de verwerkte informatie recente aanvullingen.
Als beleidsondersteuner formuleert de jonge professional relevante adviezen in verband met reis- en vrijetijdsproducten en verantwoordt deze op basis van enerzijds het aanbod aangemaakt door de beroepswereld en anderzijds het profiel en de wensen van de klant. Hierdoor draagt hij bij tot de beleidsvoering.
De jonge professional levert door opgedane kennis en verzamelde informatie een bijdrage aan de ontwikkeling van toeristisch-recreatieve producten en diensten.
De jonge professional biedt een zeer ruim aanbod aan toeristische en recreatieve producten en diensten uit bijna alle mogelijke reisbestemmingen, attracties en activiteiten uit de gehele wereld aan het publiek aan.
De jonge professional zorgt door zijn opgebouwde wereldkennis voor de voor de klant ideale reisvoorwaarden (beste reisperiode, beste oplossing voor de reiswensen, ideale bestemmingen en attracties, ...)
Als kwaliteitsbewaker moet de jonge professional bij de opdrachten zelf instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De jonge professional ontwikkelt zinvolle en kwaliteitsvolle redeneringen gebaseerd op en rekening houdende met de vereisten en eigenheden van het beroep, en gebaseerd op verworven inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
De jonge professional heeft bij de voorstelling van een reisbestemming aandacht voor alle deelementen en moet een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereiken.
De jonge professional levert door zijn verworven kennis, verruimd wereldbeeld, (reis)ervaring en zijn opgedane technische vakkennis een bijdrage aan het in stand houden en verbeteren van productieprocessen.
De jonge professional heeft in team een constructieve inbreng met respect voor de anderen.
De jonge professional onderkent ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext en neemt hierover een beredeneerd standpunt in.
Inhoud
De cursus belicht een aantal thema's, landen en steden in de wereld inzake de voornaamste elementen die nodig zijn in het toerisme om met deze bestemmingen te kunnen werken. De studenten krijgen telkens een aantal voorbeelden door de docent aangereikt om dan zelf een aantal cases verder uit te zoeken. De docenten belichten elk een andere invalshoek. Zo komt pre-Columbiaans Amerika, China en Rusland kunsthistorisch aan bod, Turkije als voorbeeld van een massatoeristische bestemming, Kenia en Australië in de zin van ecotoerisme, Mexico voor de strategische planning, Indonesië en Zuid-Afrika voor het duurzaam toerisme en Vietnam als nieuwkomer. Nog heel wat andere landen (India, Sri Lanka, Malediven en Thailand) en steden (New York, Istanbul en Parijs) worden toeristisch uitgewerkt waardoor studenten een zicht krijgen via de meest uiteenlopende invalshoeken op het hedendaagse toerisme in al zijn aspecten. Er wordt ook aandacht geschonken aan destination management, marketing en branding. Om de verschillende invalshoeken beter te ondersteunen worden ook zeer verschillende werkvormen gehanteerd (groepsopdracht, zelfstudie, individuele opdracht, hoorcollege). Aanbevolen boeken: - Columbus Press. (2007). 'World Travel Guide 2007-2008'. 26e uitgave. Londen. Highbury Columbus Travel Publishing. - Columbus Press. (2006). 'World Travel Atlas'. 10e uitgave. Londen. Highbury Columbus Travel Publishing. - Columbus Press. (1999). 'The Columbus City Guide - Europe'. Londen. Highbury Columbus Travel Publishing. - Columbus Press. (2003). 'World City Guide'. Londen. Highbury Columbus Travel Publishing. - Wolters. (2004). 'Wolters' Algemene Wereldatlas'. Editie 2004. Groningen. Wolters-Noordhoff; Atlas Productions. Aanbevolen ander materiaal: - toeristische gidsen en reisliteratuur, brochures en zelfs romans die handelen over de lokale cultuur, databanken van tijdschriften en kranten, Internet.
Verder aanvullende lijst achteraan in de cursussen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Kunst en cultuur 3
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Toeristische geografie 3
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Toeristische geografie 3 |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 30% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Kunst en cultuur 3 |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 25% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 75% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 75% | |