Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Recreatieleer


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4368
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Lorent Peter
  • Martens Anne

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindtermen:

- Recreatie & Vrije Tijd

- Toeristische geografie 1

- Kunst- en cultuurgeschiedenis 1

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementElementair niveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Elementair niveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De studenten wordt gevraagd een nieuw, creatief en realiseerbaar toeristisch-recreatief product te maken. Voorafgaand aan de opdracht wordt in hoorcolleges een 'theoretische' basis gelegd. De student is in staat de resultaten van een groepsopdracht 'visueel' te presenteren en de inhoud ervan te verdedigen voor een jury van lectoren. Hij /zij doet dit efficiënt en op een innovatieve manier d.m.v. een zelfgemaakte presentatie. Er wordt erg veel aandacht geschonken aan het afstemmen van het product op een doelgroep. Product-Markt-Combinatie (of PMC) heet dit in vaktaal. Een paper - lees een schriftelijk verslag -en eventueel bijhorend materiaal, zoals een folder, een brochure, een activiteitenoverzicht, wordt vooraf aan de lectoren bezorgd. De paper is goed gestructureerd en in een heldere taal gesteld. De student kan een strategie ontwikkelen die leidt tot het maken van een op de 'markt' afgestemd product. Dit betekent dat hij/zij kan inschatten welke acties moeten worden ondernomen en hoe deze in te passen in de door hem of haar ontwikkelde werkplanning. De student kan toeristisch-recreatieve producten en diensten samenstellen die aan het publiek kunnen worden aangeboden. Het spreekt vanzelf dat hij/zij rekening moet houden met de toeleveranciers van diensten en goederen. Denken we hierbij aan: accommodatie, horeca, al dan niet geplande attracties en activiteiten... wat alleen maar het realiteitsgehalte kan verhogen. Het doel is beter te zijn dan de concurrent. In vaktaal heet dit: 'comparatief voordeel halen'.

De student moet zich bewust zijn van het eigen functioneren. De terugkommomenten maken het mogelijk dat studenten niet alleen worden geconfronteerd met het 'eigen' functioneren maar ook kunnen worden bijgestuurd door de begeleidende lectoren. Lectoren, en studenten, ervaren dit als een leerproces. In dit verband is het werken in team van belang. In het latere beroepsleven is zo wat iedereen 'verplicht' om samen te werken met collega's. Het is vanzelfsprekend dat de student 'nieuwsgierig' is. De actualiteit opvolgen is dus een must. Creativiteit en inventiviteit staan centraal in dit opleidingsonderdeel.

Inhoud

- Algemene inleiding over begrippen, definities en maatschappelijke tendensen voor en in de wereld van het recreatieve handelen.

- Strategische planning en regionale samenwerking in toerisme en recreatie.

- Recreatief medegebruik als oplossing voor een essentiële behoefte in een schaarse ruimte.

- Toeristen en recreanten kunnen worden uitgenodigd (visitormanagement).

- Cultuur als toeristisch-recreatief product.

- Opzetten en managen van een evenement.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

De studenten maken in groepen van +/- 4 personen een onbestaand toeristisch-recreatief arrangement. Hierin moet duidelijk de creativiteit, de technische haalbaarheid en het inzicht in de markt (PMC) tot uiting komen. Er zijn terugkom- of feedbackmomenten voorzien waarbij het voorlopige ontwerp - in samenspraak met de lector - kan worden bijgestuurd. Op het einde van het semester wordt het arrangement gepresenteerd en krijgt de lector de gelegenheid kritische vragen te stellen. Aanwezigheid, samenwerking, inzet, kwaliteit van het product, de presentatie ervan en een gezonde kritische houding worden verrekend in het eindresultaat van het mondelinge examen. De studenten krijgen ter voorbereiding van het mondelinge examen een aantal vragen. Via vnl. zelfstudie bereiden ze zich hierop voor. De voorbereidende vragen zijn slechts richtinggevend. Er worden momenten (eventueel zelfs een extra hoorcollege) voorzien zodat studenten met vragen over het cursusgedeelte in zelfstudie meer uitleg kunnen verkrijgen. De tweede examenkans bestaat er in dat er eventuele tekortkomingen in het arrangement kunnen worden bijgestuurd, aangevuld met een nieuw theoretisch examen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70% Het vak wordt generiek beoordeeld.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen30% Het vak wordt generiek beoordeeld.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70% Het vak wordt generiek beoordeeld.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen30% Het vak wordt generiek beoordeeld.