Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Kunst en cultuur 1
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_4355 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De eindtermen secundair onderwijs, ongeacht het type en de afstudeerrichting.
Enige specifieke voorkennis is niet vereist.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Elementair niveau |
Leerresultaten
1.1.De student kan de voor de opdracht (werk over een kunststad) vereiste, eventueel meertalige gegevens verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multi-media-informatie).
1.3.De student kan zelfstandig deze geselecteerde gegevens verwerken tot bruikbare informatie. Bij de verwerking van deze gegevens analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software. Zijn werk wordt bijgestuurd tijdens de lessen en geëvalueerd op het examen.
2.1.De student kan mondeling en schriftelijk over zijn activiteiten rapporteren in een interculturele context.
3B. De student kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder stress staat. Hij krijgt een tijdschema om zijn werk te plannen en te laten controleren.
4.2.De student kan toeristisch recreatieve producten en diensten samenstellen die aan het publiek worden aangeboden uit alle mogelijke reisbestemmingen, attracties en activiteiten. In zijn werk heeft hij oog voor de toeristische bezienswaardigheden.
5.8.De student kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren; zijn eigen aanpak verantwoorden.
Inhoud
Woord vooraf
Opdracht
Doelstelling
Basiswerk
INHOUDSTAFEL EN KULTUURHISTORISCHE TABEL
I. PREHISTORIE TOT ROMEINSE TIJD (ca. 100 000 v. Chr. tot 1ste E. v. Chr.
II. DE ROMEINSE VEROVERING (1ste E. v. Chr. tot 5de E.)
III. DE MIDDELEEUWEN
IV .NIEUWE TIJDEN:
1. RENAISSANCE(16 de E.)
2. BAROK(17de E)
3. ROCOCO(eerste helft van de 18de E.)
4. CLASSICISME(tweede helft 18de E )
V .NIEUWSTE TIJDEN:
INLEIDING
I.PREHISTORIE TOT ROMEINSE TIJD
1.Algemeen
2. Prehistorie van België
II DE ROMEINSE VEROVERING.
1. Algemeen
1. 1. Politieke achtergrond
Gallo-Romeins België
2.Kunst
2. 1. Architectuur
2. 2.Beeldhouwkunst
III. DE MIDDELEEUWEN
1. VOOR-ROMAANS
MEROVINGISCH TIJDVAK 5e eeuw tot 751
1. Algemeen
1. 1. Politieke achtergrond
1. 2. Godsdienst en ideeënwereld
1. 3. De maatschappij
1. 4. Economie
2. Kunst
2. 1. Architectuur
2. 2. Toegepaste kunsten
KAROLINGISCH TIJDVAK 8ste tot 10e eeuw
1. Algemeen
1. 1. Politieke achtergrond
1. 2. Godsdienst en ideeënwereld
1. 3. Economie
2. De Kunst
2. 1. Architectuur
2. 2. Plastische kunsten en toegepaste kunsten
2. ROMAANS 11de tot 13e eeuw
1. Algemeen
1. 1. Politieke achtergrond
1. 2. Godsdienst en ideeënwereld
1. 3. Economie
2. De Kunst
2. 1. Architectuur
2. 1.1. MAASLAND
2.1. 2. SCHELDESTREEK
3.1. 3. Burgerlijke architectuur
2. 2. Beeldhouwkunst
2. 2. 1. Maasstreek
2. 2. 2. Scheldestreek
2. 3. Schilderkunst
3. GOTHIEK 13e tot 15e eeuw
1. Algemeen
1. 1. Politieke achtergrond
1. 2. Economie
1.3. Godsdienst en ideeënwereld
2. De kunst
2. 1. Architectuur
2.1.1.Algemene kenmerken
2.1. 2. SCHELDEGOTHIEK
2. 1. 3 . BRABANTSE GOTIEK
2. 1. 4. BURGERLIJKE ARCHITECTUUR
2. 1. 5 Andere gebouwen
2.2. Beeldhouwkunst
2. 3. Schilderkunst
2. 3. 1. Miniaturen
2. 3. 2 Muurschilderkunst
2. 3. 3. Paneelschilderkunst
15e eeuw: de realistische schilderkunst en de Vlaamse Primitieven
De belangrijkste kunstenaars en hun werk
“ MEESTER VAN FLEMALLE” alias ROBERT CAMPIN (1379-1441)
JAN VAN EYCK (1390-1441)
ROGIER VAN DER WEYDEN (1399-1464)
DIRK BOUTS (1410-1475)
HANS MEMLINC 1433-1494
EEN FIGUUR APART :JEROEN BOSCH (1450-1516)
IV. NIEUWE TIJDEN
1. RENAISSANCE 16E EEUW
1. Algemeen
1. 1. Politieke achtergrond
1. 2. Economie 93
1. 3. Nieuwe denkbeelden
2. Kunst
2. 1. Inleiding
2. 2.Architectuur
2. 3. Beeldhouwkunst
2. 4. Schilderkunst
2. 4. 2. De genreschilderkunst
2. 4. 3. Het Portret
2. 4. 4. Het Landschap
2. 4. 5. Maniëristen en Italianisanten
2. 4. 6. PIETER BREUGHEL en zijn navolgers
2.BAROK 17E EEUW
1.Algemeen
1. 1.Politieke achtergrond
1. 2. Economie
1. 3. Nieuwe Ideeën
2.Kunst
2. 1. Inleiding
2. 2. Architectuur
2.2.1.Kerkelijke architectuur
2.2.2.Burgerlijke Barok
2. 3. Beeldhouwkunst
2.3.1.Enkele belangrijke beeldhouwers en hun werken
2. 4. Schilderkunst.
2. 4. 1. De grote drie : RUBENS , JORDAENS en VAN DIJCK
2. 4. 2. De overige meesters
3. ROCOCO CLASSICISME 18E EEUW
1. Algemeen
1. 1. Politieke achtergrond
1. 2. Economie
1. 3. Nieuwe ideeën
2. Kunst
2. 1. Architectuur
2.1.1.ROCOCO eerste helft 18e eeuw
2.1.2.CLASSICISME in de tweede helft van de 18de eeuw
2. 2. Schilderkunst in de 18e eeuw
V. DE NIEUWSTE TIJDEN
1. XIX de eeuw
1. Algemeen
1. 1. Politieke achtergrond
1. 2. Economie
1. 3. De nieuwe ideeën
2. Kunst
2. 1. Inleiding
2.2. Architectuur
2. 2. 1. NEO CLASSICISME
2. 2.2.Neo Stijlen en ECLECTISME
2. 2. 3. ART NOUVEAU
2. 3. Schilderkunst
2. 3. 1 CLASSICISME
2. 3. 2. ROMANTIEK
2. 3. 3. REALISME
2. 3. 4. IMPRESSIONISME
2. 3. 5. NEO IMPRESONISME
2. 3. 6. AANLOOP NAAR DE MODERNE SCHILDERKUNST
2. 2. 7. SYMBOLISME
2. XX ste eeuw
1. Algemeen
1. 1. Politieke achtergrond
1. 2. Nieuwe ideeën
2. Kunst
2.1. Architectuur
2. 1.1. ONTWAKENDE NUCHTERHEID
2.1.2.ART DECO
2.1.3. ZAKELIJKE KUBISTISCHE BOUWKUNST of MODERNISME
H. VAN DE VELDE
2. 1. 4 PERIODE NA 1945
2. 1. 5 DE SCHOK VAN 1968
2. 2. Schilderkunst
2. 2. 1.TOT 1945
2. 2. 1.1. EXPRESSIONISME
2.2.1.2.ABSTRACTE KUNST
2.2. 1.3.SURREALISME
2.2.1.4.ANIMISME
2.2.2.1945-60
2.2.2.1.JEUNE PEINTURE BELGE
2.2.2.2.COBRA
2.2.2.3.ART ABSTRAIT
2.2.2.4.NIEUWE VLAAMSE SCHOOL
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
1.Kennisvragen; 2 grote open vragen
2.Toepassen: zowel op fotos (2),als op de eigen portfolio
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 75% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 75% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 25% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 75% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 25% | |