Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 2: Leisure travel consultancy
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_4290 |
10 |
300 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
|
Docenten
- Siebens Ivo
- Bogaerts Guy
- Van de Poel Curt
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De eindcompetenties van 'Toerisme' uit het 1e programmajaar en het 'Practicum 1 Uitgaand toerisme' van het 2e programmajaar.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.1 | TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
1. De student werkt nauwgezet onder tijdsdruk met oog voor detail en afwerking en dit in veranderende situaties.
2. Hij/zij verzamelt en verwerkt informatie en dit in meerdere talen indien nodig.
3. Hij/zij herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en stuurt bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.
4. Hij/zij communiceert efficiënt met alle betrokken partijen in meerdere talen en met de nodige vaktechnische taal.
5. Hij/zij communiceert efficiënt met de klant.
6. Hij/zij denkt klantgericht en optimaliseert de dienstverlening aan de klanten.
7. Hij/zij handelt vanuit ethische principes.
8. Hij/zij houdt rekening met kenmerken en gevoeligheden van andere culturen.
9. Hij/zij integreert alle nodige software en stelt een optimale keuze uit de verschillende toeristische producten voor binnen ideale reisvoorwaarden.
10. Hij/zij realiseert nieuwe toeristische producten en diensten in functie van de vraag en behoeften.
11. Hij/zij onderneemt acties om problemen en klachten op te lossen.
Inhoud
Het totale concept van de reisagent wordt uit de doeken gedaan: de boekhoudkundige aspecten (kostprijsberekening en analyse van jaarrekeningen), verkooptechnieken met oefeningen, terminologie, manuele prijsberekeningen, à la carte reisontwikkeling, computertoepassingen (BTN). Dit wordt aangevuld met opdrachten (analyse van de stageplaats), toetsmomenten over delen van de cursus en gastcolleges door mensen uit de praktijk. Gezien het intense en praktische karakter van dit opleidingsonderdeel evenals de enorme verscheidenheid van de opdrachten is er GEEN TWEEDE EXAMENKANS MOGELIJK voor dit opleidingsonderdeel.
Studiematerialen:
Verplicht materiaal:
- Siebens, I. (2007). 'Leisure Travel Consultancy'. Mechelen. Cursus voor de opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement aan de Katholieke Hogeschool Mechelen.
Aanbevolen boeken:
- Speybrouck, J. (2004). 'Toerismecodex 2007-2009'. Gent. Academia Press.
- Van Eeckhout, A. (1995). 'Structuur van de reisindustrie'. 6e herziene druk. Zedelgem. Vereniging van Vlaamse Reisbureaus
- 'Travel Magazine'. 12e (2005), 13e (2006), 14e (2007), 15e (2008) en 16e (2009) jaargang. Mechelen. Willaert.
- talrijke reisgidsen en reisbrochures van touroperators die men zelf moet opzoeken.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Uitrustings- en werkmateriaal
- Praktijkmateriaal
- Toegepaste Software
Evaluatie
Bij het mondeling examen is er geen voorbereidingstijd mogelijk. Dit door het feit dat het mondeling examen een verkoopgesprek zal zijn waarbij de docent willekeurig een reis komt boeken uit het gamma producten uit de reisbrochures. De student moet dus in staat zijn om op korte tijd en onvoorbereid op de vraag van de klant een goed resultaat te vinden als reisbestemming en reisproduct in de brochures. Dit om de reële werkomgeving zo sterk mogelijk te benaderen. Deze evaluatie van het verkoopgesprek staat op 35% van de totale punten van dit practicum. De andere punten worden behaald door individueel opgelegde opdrachten (een uitwerking van een à la carte reis, een analyse van een reisagentschap, e.d. ) en testen (BTN, theoretische kennistest, e.d.) Gezien het intense en praktische karakter van dit opleidingsonderdeel evenals de enorme verscheidenheid van de opdrachten is er GEEN TWEEDE EXAMENKANS MOGELIJK EN WORDT ER GEEN TOLERANTIE VERLEEND voor dit opleidingsonderdeel. Dit opleidingsonderdeel wordt generiek beoordeeld (voor de beoordelingsniveaus: zie Toledo).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 65% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 35% | |