Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 2: Incentives
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_4289 |
10 |
300 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
|
Docenten
- Van de Poel Curt
- Verbeeck Dominica
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De eindcompetenties van de opleidingsonderdelen die volgens het modeltraject in een eerder semester of opleidingsjaar staan geprogrammeerd.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
1.A. Informatiebeheerder - De student kan de gegevens aangereikt in de cursus en via gastcolleges verwerken en toepassen waar nodig. - De student verzamelt alle mogelijke gegevens om een incentivereis samen te stellen met bijhorende marketingcampagne op basis van een klantenprofiel. 2.A. Communicator - De student kan na een gesprek met de klant (een reëel bedrijf) een degelijk klantenprofiel opstellen dat als basis dient voor het eindproduct, de incentivereis met bijhorende marketingcampagne. - De student kan in verschillende talen afspraken maken met leveranciers, schriftelijk en mondeling. - De student kan onderhandelen in het Engels, het Frans en het Duits/Spaans met leveranciers om prijzen en voorwaarden te bekomen voor zijn eindproduct, de incentivereis met marketingcampagne. - De student kan een meeting met de klant organiseren en zijn product voorstellen en proberen te verkopen, dit zowel voor de incentivereis als voor de marketingcampagne. 3. Organisator/coördinator - Via het groepswerk en de beurtrol van de functie in de groep leert de student eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren: het stappenplan en het logboek helpen bij het opmaken van een werkplanning. - De student die manager is van het fictieve incentivehouse moet vergaderingen leiden, problemen met leveranciers en andere groepsleden oplossen en knopen doorhakken. 4.A.Beleidsadviseur/ondernemer - Via de gastcolleges en het hoorcollege leert de student de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. - Dit kan in het groepswerk onmiddellijk worden toegepast. 5.A.Kwaliteitsbewaker De groepjes en de studenten worden wekelijks gecontroleerd en alles moet tot in het kleinste detail in orde zijn vooraleer ze verder mogen werken. Op die manier leren zij dat kwaliteit belangrijk is en worden zij ook gewezen op de mogelijke gevolgen van een foutje dat in hun ogen vaak onbelangrijk lijkt.
Inhoud
De volledige structuur van de incentivewereld wordt geanalyseerd. De gangbare begrippen in de incentivewereld worden behandeld. De mogelijke leveranciers en klantenprofielen worden besproken. Aan de hand van een strikt stappenplan (zie onderwijsorganisatie) wordt uitgelegd hoe een incentive product tot stand komt. Een cursus publisher en een sessie prijsberekening zijn een aanvullende ondersteuning. De student kent de structuur van de incentive-industrie en de waarde van het begrip incentive, incentivereis en incentivehouse. De student kan een volledige incentivereis ontwikkelen in opdracht van een klant met bijhorende marketingcampagne. De student weet de juiste houding aan te nemen naar leveranciers en klanten bij het onderhandelen van prijzen en het voorstellen van mogelijke offertes. De student kan offertes, presentaties en teaserscampagnes in een eigen huisstijl ontwerpen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
DOOR DE AARD VAN HET OPLEIDINGSONDERDEEL IS DE ORGANISATIE VAN EEN TWEEDE EXAMENKANS PRAKTISCH NIET MOGELIJK EN WORDT ER GEEN TOLERANTIE VERLEEND. Gedurende het gehele practicum zullen allerlei evaluatiemethodes gehanteerd worden. Er zijn schriftelijke evaluaties over een theoretisch zelf te verwerken cursusdeel, schriftelijke evaluaties over computerprogramma’s, mondelinge evaluaties in groep, groepsevaluaties alsook zelfevaluaties. Door het gebruik van deze verschillende methodes is het mogelijk om een goed beeld van de student te verkrijgen in zowel theoretische achtergrond als praktische aanpak en evenzeer een beeld over het individueel of in groep functioneren. Door de stapsgewijze opbouw van het traject is het ook mogelijk om de student te zien groeien in zijn kennis en in zijn samenwerking met anderen. 1. Persoonlijke tests en evaluaties Deze staan steeds op deelpunten van het totale traject. Elke student(e) neemt hieraan deel en is aldus persoonlijk verantwoordelijk voor dat respectievelijke aantal van de punten. Indien een persoonlijke test of evaluatie niet kan doorgaan zal deze zo snel mogelijk nadien ingehaald worden om de evolutie van het traject niet te schaden. Dit is natuurlijk enkel mogelijk indien het om een gewettigde afwezigheid ging. Bij ongewettigde afwezigheid behaalt de student(e) in kwestie op dat onderdeel 0 punten. 2. Groepsevaluaties Bij gewettigde afwezigheid van één van de groepsleden gaat de evaluatie gewoon door op het voorziene tijdstip. Het afwezige groepslid zal individueel een gelijkaardige evaluatie moeten doen. Tijdstip wordt afgesproken met de begeleidende lectoren. Ook hier zal bij ongewettigde afwezigheid de student(e) in kwestie op dat onderdeel 0 punten behalen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | Geen tweede examenkans mogelijk |