Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Marketing management
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_111 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Marketing
De student kent en begrijpt de basisbegrippen marketing (zie lijst) en ook de meer gespecialiseerde marketingvaktermen uit het handboek, kan ze definiëren en gebruiken in de juiste context.
De student heeft inzicht in de toeristische markt, kent de profielen van de reizigers en kan de marketingbegrippen toepassen op de markt van de toeristische producten
Vervolgens zijn ze in staat om deze theorie toe te passen op een door hen gekozen toeristisch product.
De student kan in groep van 2 een toeristisch product kiezen aansluitend bij de wensen van een opgegeven reizigersprofiel en deze keuze verantwoorden adhv de kenmerken van profiel & product.
De student kan in groep van 2 de marketingstrategie, marketingmix en marketingcommunicatiemix van het gekozen product herkennen, bespreken en begrijpen volgens de geformuleerde opdracht en adhv de basisbegrippen marketing (zie lijst)
Marktonderzoek
De student begrijpt hoe marktonderzoek gebruikt wordt in het management-beslissingproces. Via een begeleide praktische oefening doorloopt de student de opeenvolgden stappen in het onderzoeksproces. De oefening vertrekt vanuit een reële vraag van de sector. De student toetst zo de theorie aan de praktijk.
De student leert een marktonderzoek naar waarde in te schatten zowel qua voorbereiding, uitvoering en het eindresultaat.
Inhoud
Voor marketing: Algemene marketingbegrippen. Marketingstrategie. Marketingomgeving & de toeristische markt. koopgedrag, Marktsegmentatie, doelgroepkeuze & positionering Productbeleid. Prijsbeleid. Communicatie- en distributiebeleid toegepast op de toeristische markt en haar producten & diensten
Voor marktonderzoek: Rol van het marktonderzoek in het management-beslissingsproces De vijf stappen in het onderzoeksproces Bronnenonderzoek Kwalitatief marktonderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader) Kwantitatief onderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader) Casestudies
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Marketing
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Marktonderzoek
Online studiemateriaalOpdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
marketing: er wordt generiek beoordeeld
om te kunnen slagen: kent en begrijpt de student 70% van de basisbegrippen.
De meeste gevraagde aspecten worden besproken en zijn gekend.
EN
De student kan de begrippen op een gestructureerde wijze uitleggen en verklaren
Kent en begrijpt ook 50% van de meer gespecialiseerde marketingvaktermen uit het handboek
Kan ze definiëren en gebruiken in de juiste context
Marketing |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 30% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 30% | | Tweede examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Marktonderzoek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 75% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 75% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 25% | |