Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Marketing management


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_111
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rubben Marc
  • De Wit Helga

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau

Leerresultaten



Marketing



De student kent en begrijpt de basisbegrippen marketing (zie lijst) en ook de meer gespecialiseerde marketingvaktermen uit het handboek, kan ze definiëren en gebruiken in de juiste context.

De student heeft inzicht in de toeristische markt, kent de profielen van de reizigers en kan de marketingbegrippen toepassen op de markt van de toeristische producten



Vervolgens zijn ze in staat om deze theorie toe te passen op een door hen gekozen toeristisch product.

De student kan in groep van 2 een toeristisch product kiezen aansluitend bij de wensen van een opgegeven reizigersprofiel en deze keuze verantwoorden adhv de kenmerken van profiel & product.

De student kan in groep van 2 de marketingstrategie, marketingmix en marketingcommunicatiemix van het gekozen product herkennen, bespreken en begrijpen volgens de geformuleerde opdracht en adhv de basisbegrippen marketing (zie lijst)



Marktonderzoek



De student begrijpt hoe marktonderzoek gebruikt wordt in het management-beslissingproces. Via een begeleide praktische oefening doorloopt de student de opeenvolgden stappen in het onderzoeksproces. De oefening vertrekt vanuit een reële vraag van de sector. De student toetst zo de theorie aan de praktijk. 

De student leert een marktonderzoek naar waarde in te schatten zowel qua voorbereiding, uitvoering en het eindresultaat.

Inhoud

Voor marketing: Algemene marketingbegrippen. Marketingstrategie. Marketingomgeving & de toeristische markt. koopgedrag, Marktsegmentatie, doelgroepkeuze & positionering Productbeleid. Prijsbeleid. Communicatie- en distributiebeleid toegepast op de toeristische markt en haar producten & diensten



Voor marktonderzoek: Rol van het marktonderzoek in het management-beslissingsproces De vijf stappen in het onderzoeksproces Bronnenonderzoek Kwalitatief marktonderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader) Kwantitatief onderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader) Casestudies

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Marketing

Handboeken

  • Marketing, de essentie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Marktonderzoek
  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie



    marketing: er wordt generiek beoordeeld

    om te kunnen slagen: kent en begrijpt de student 70% van de basisbegrippen.

    De meeste gevraagde aspecten worden besproken en zijn gekend.

    EN

    De student kan de begrippen op een gestructureerde wijze uitleggen en verklaren

    Kent en begrijpt ook 50% van de meer gespecialiseerde marketingvaktermen uit het handboek

    Kan ze definiëren en gebruiken in de juiste context

    Marketing
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie30%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen70%
    Tweede examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie30%
    Tweede examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Marktonderzoek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen75%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen75%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten25%