Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Wereldreligies
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
TRM_3411 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Groepswerk
Begincompetentie
Vertrekkend van de eindtermen uit het secundair onderwijs.
Eindcompetentie
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Elementair niveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Elementair niveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
Leerresultaten
4. Beroepsrol beleidsadviseur/ondernemer
4.B.Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
4.1 De student kent de karakteristieke architectuur van de verschillende wereldreligies en kan daardoor een substantiƫle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van toeristisch-recreatieve concepten (producten en diensten);
4.2 De student kan representatieve religieuze sites opnemen in nieuwe toeristisch-recreatieve producten en diensten en zo samenstellen dat ze aan het publiek kunnen worden aangeboden uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten.
5. Beroepsrol kwaliteitsbewaker
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.4 De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen doen. Hij kan het management overtuigen om de wereldwijd groeiende belangstelling voor het religieuze te vertalen naar nieuwe producten en diensten;
5.8 De student kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren; zijn eigen aanpak verantwoorden. Hij kan concrete religieuze sites opnemen in nieuwe arrangementen en de nodige facilitaire ondersteuning voorzien tegen betaalbare prijzen;
5.12 De student kan in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng hebben met respect voor de inbreng van de anderen. Hij weet het management te overtuigen van het belang van culturele verschillen en te kiezen voor diversiteit;
5.13 De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt innemen in het belang van een duurzame bedrijfsvoering.
Inhoud
1 Hindoeïsme 2. Boeddhisme 3. Jodendom 4. Islam 5. Christendom
Telkens volgens dezelfde indeling 1. Leer 2. Ontstaan 3. Geloof 4. Godsbeeld 5. Heil of Verlossing 6. Ethiek 7. Ritueel 8. Structuren Dit alles wordt gekaderd in het concept 'duurzaam toerisme'.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |