Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Wereldreligies


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_3411
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Geussens Patrick

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Vertrekkend van de eindtermen uit het secundair onderwijs.

Eindcompetentie

TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenElementair niveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Elementair niveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau

Leerresultaten

4. Beroepsrol beleidsadviseur/ondernemer
4.B.Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
4.1 De student kent de karakteristieke architectuur van de verschillende wereldreligies en kan daardoor een substantiƫle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van toeristisch-recreatieve concepten (producten en diensten);
4.2 De student kan representatieve religieuze sites opnemen in nieuwe toeristisch-recreatieve producten en diensten en zo samenstellen dat ze aan het publiek kunnen worden aangeboden uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten.

5. Beroepsrol kwaliteitsbewaker
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.4 De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen doen. Hij kan het management overtuigen om de wereldwijd groeiende belangstelling voor het religieuze te vertalen naar nieuwe producten en diensten;
5.8 De student kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren; zijn eigen aanpak verantwoorden. Hij kan concrete religieuze sites opnemen in nieuwe arrangementen en de nodige facilitaire ondersteuning voorzien tegen betaalbare prijzen;
5.12 De student kan in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng hebben met respect voor de inbreng van de anderen. Hij weet het management te overtuigen van het belang van culturele verschillen en te kiezen voor diversiteit;
5.13 De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt innemen in het belang van een duurzame bedrijfsvoering.



Inhoud

1 Hindoeïsme 2. Boeddhisme 3. Jodendom 4. Islam 5. Christendom

Telkens volgens dezelfde indeling 1. Leer 2. Ontstaan 3. Geloof 4. Godsbeeld 5. Heil of Verlossing 6. Ethiek 7. Ritueel 8. Structuren Dit alles wordt gekaderd in het concept 'duurzaam toerisme'.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Religie voor dummies

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%