Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Wereldbeeld


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_5469
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Huylebroeck Ingrid

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Geen voorkennis vereist.

    Eindcompetentie

    OM_IRM_01OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.1OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.4OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.5OM_IRM_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.02OM_IRM_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren in internationale context-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.05OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.08OM_IRM_02.8 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.02OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.05OM_IRM_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.11OM_IRM_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.12OM_IRM_05.12 - ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext kan onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt kan innemen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    De student moet op het einde van het academiejaar in staat zijn om de verschillende onderwerpen te doorleven en ze eigen te maken. 



    Iedereen heeft zijn eigen “kijkvenster” bestaande uit eigen denkwijzen en voorstellingen dat een invloed heeft op het handelen en voelen.  Het is de bedoeling dat de student via de opgedane kennis en inzicht hebben in deze beelden, over deze waarden kunnen praten en hun eigen ideeënwereld in vraag kunnen stellen, aanpassen of verder uitbreiden. 


    De studenten moet een kritische denkhouding durven aannemen tegenover zichzelf en tegenover de mens en maatschappij en bereid zijn tot levenslang leren.


    Van studenten wordt verwacht dat ze tolerant, flexibel, en respectvol met de/het andere omgaan.  Daarom verwacht ik van hen een groot inlevingsvermogen, luisterbereidheid tegenover de andere, geduld en enthousiasme.


    Van de studenten wordt verwacht dat ze openstaan voor nieuwe uitdagingen, dat ze creatief zijn en zichzelf goed kunnen uitdrukken.  Daarom moet de student op een goede manier  de dingen kunnen beargumenteren en een eigen gefundeerde mening kunnen geven. 


    De student zoekt zelfstandig, snel, doelgericht en efficiënt informatie op het internet. Het gevonden resultaat  beoordeelt hij kritisch op basis van kwaliteit, relevantie, juistheid en betrouwbaarheid.


    De student maakt via MS-Word documenten professioneel gebruiksklaar met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat.


    De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.


    De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.


    De student controleert kritisch zijn eigen eindresultaat, en voert eventueel de nodige aanpassingen door.

    Inhoud

    In dit vak vertrek je vanuit je eigen kijk op de wereld om te beseffen wie je in werkelijkheid bent en hoe je mens-en wereldbeeld beïnvloed wordt door allerlei elementen.  Cultuur bekijken we vanuit verschillende disciplines.  Heel veel aandacht wordt besteed aan de plaats en de betekenis van de andere.




    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    De evaluatie is enerzijds gebaseerd op de manier hoe studenten hun opgedane inzichten uit de cursus en de aangeboden informatie mee verweven in hun portfolio en anderzijds op de manier hoe zij hun antwoord doorleefd hebben. 



    De paper waarin een aantal opdrachten werden uitgeschreven  moet uitgewerkt worden in MS Word volgens de richtlijnen van een lang document.  De vorm van het ontwikkelingsportfolio moet origineel zijn en de identiteit weergeven van de student.   



    Tijdens de examenreeks komen de studenten mondeling hun portfolio verdedigen.  Studenten worden nadien individueel bevraagd.  De student kan dit vak niet afleggen door middel van een examencontract.  Van de student wordt verwacht aanwezig te zijn in alle lessen opdat hij nadien aan de hand van de aangeboden informatie meer inzicht kan krijgen in zijn eigen cultuur en dit kan neerschrijven in een portfolio.

    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% herwerking portfolio + mondeling examen
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100% Studenten worden ondervraagd over de uitwerking en de inhoud van hun ontwikkelingsportfolio. Een gedeelte van dit portfolio bestaat uit een paper, uitgewerkt volgens de richtlijnen van een lang document in Word. De vorm van het ontwikkelingsporfolio moet de identiteit van de student weergeven.