Leerresultaten
De student moet op het einde van het academiejaar in staat zijn om de verschillende onderwerpen te doorleven en ze eigen te maken.
Iedereen heeft zijn eigen “kijkvenster” bestaande uit eigen denkwijzen en voorstellingen dat een invloed heeft op het handelen en voelen. Het is de bedoeling dat de student via de opgedane kennis en inzicht hebben in deze beelden, over deze waarden kunnen praten en hun eigen ideeënwereld in vraag kunnen stellen, aanpassen of verder uitbreiden.
De studenten moet een kritische denkhouding durven aannemen tegenover zichzelf en tegenover de mens en maatschappij en bereid zijn tot levenslang leren.
Van studenten wordt verwacht dat ze tolerant, flexibel, en respectvol met de/het andere omgaan. Daarom verwacht ik van hen een groot inlevingsvermogen, luisterbereidheid tegenover de andere, geduld en enthousiasme.
Van de studenten wordt verwacht dat ze openstaan voor nieuwe uitdagingen, dat ze creatief zijn en zichzelf goed kunnen uitdrukken. Daarom moet de student op een goede manier de dingen kunnen beargumenteren en een eigen gefundeerde mening kunnen geven.
De student zoekt zelfstandig, snel, doelgericht en efficiënt informatie op het internet. Het gevonden resultaat beoordeelt hij kritisch op basis van kwaliteit, relevantie, juistheid en betrouwbaarheid.
De student maakt via MS-Word documenten professioneel gebruiksklaar met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat.
De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.
De student controleert kritisch zijn eigen eindresultaat, en voert eventueel de nodige aanpassingen door.
Inhoud
In dit vak vertrek je vanuit je eigen kijk op de wereld om te beseffen wie je in werkelijkheid bent en hoe je mens-en wereldbeeld beïnvloed wordt door allerlei elementen. Cultuur bekijken we vanuit verschillende disciplines. Heel veel aandacht wordt besteed aan de plaats en de betekenis van de andere.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De evaluatie is enerzijds gebaseerd op de manier hoe studenten hun opgedane inzichten uit de cursus en de aangeboden informatie mee verweven in hun portfolio en anderzijds op de manier hoe zij hun antwoord doorleefd hebben.
De paper waarin een aantal opdrachten werden uitgeschreven moet uitgewerkt worden in MS Word volgens de richtlijnen van een lang document. De vorm van het ontwikkelingsportfolio moet origineel zijn en de identiteit weergeven van de student.
Tijdens de examenreeks komen de studenten mondeling hun portfolio verdedigen. Studenten worden nadien individueel bevraagd. De student kan dit vak niet afleggen door middel van een examencontract. Van de student wordt verwacht aanwezig te zijn in alle lessen opdat hij nadien aan de hand van de aangeboden informatie meer inzicht kan krijgen in zijn eigen cultuur en dit kan neerschrijven in een portfolio.
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | herwerking portfolio + mondeling examen | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | Studenten worden ondervraagd over de uitwerking en de inhoud van hun ontwikkelingsportfolio. Een gedeelte van dit portfolio bestaat uit een paper, uitgewerkt volgens de richtlijnen van een lang document in Word. De vorm van het ontwikkelingsporfolio moet de identiteit van de student weergeven. |