Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Wereldculturen


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_5468
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Huylebroeck Ingrid

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Kennis van het vak Wereldbeelden.

    Eindcompetentie

    OM_IRM_01.1OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiƫnt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.4OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiƫnt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_01.5OM_IRM_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_02.05OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05OM_IRM_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.02OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.05OM_IRM_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.07OM_IRM_05.7 - goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.11OM_IRM_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_IRM_05.12OM_IRM_05.12 - ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext kan onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt kan innemen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    1. 1 De student moet op het einde van het academiejaar in staat zijn om de verschillende besproken thema's te doorleven en ze voor zichzelf eigen te maken.  De onderwerpen  moeten in relatie gebracht worden met hun eigen identiteit en met het “zichzelf” kennen.  


    2.    Iedereen heeft zijn eigen “kader” dat bestaat uit eigen  denkwijzen en voorstellingen dat invloed heeft op zijn handelen en voelen.  Het is bedoeling dat de student via de opgedane kennis inzicht heeft in deze beelden, over deze waarden kan praten en zijn ideeënwereld in vraag kan stellen of uitbreiden. 


    3.    De student moet een kritische denkhouding durven aannemen tegenover zichzelf en tegenover de mens en maatschappij en bereid zijn tot levenslang leren.


    4.    Van de student wordt verwacht dat hij tolerant, flexibel, en respectvol met de/het andere omgaat.  Daarom heeft hij een groot inlevingsvermogen nodig, luisterbereidheid tegenover de andere, gevoel voor humor, geduld en enthousiasme.


    5.    Van de studenten wordt verwacht dat ze openstaan voor nieuwe uitdagingen, dat ze creatief zijn en zichzelf goed kunnen uitdrukken.  Daarom moet de student de dingen kunnen beargumenteren en op die basis een goede gefundeerde mening kunnen verantwoorden. 


    6.    De student zoekt zelfstandig, snel, doelgericht en efficiënt informatie op het internet mits gebruik van de meest gepaste opzoekmogelijkheid en door het ingeven van de juiste syntaxis. Het gevonden resultaat van het internet beoordeelt hij kritisch op basis van kwaliteit, relevantie, juistheid en betrouwbaarheid.


    7.    De student maakt via MS-Word documenten (rekening houdend met inhoud en structuur) professioneel gebruiksklaar met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat.


    8.    De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.


    9.    De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.


    10. De student controleert kritisch zijn eigen eindresultaat, en voert eventueel de nodige aanpassingen door.

    Inhoud

    Binnen dit vak worden de veranderingsprocessen op socio-economisch, politiek en cultureel gebied besproken van verschillende werelddelen.  Nadien zullen studenten via verschillende actuele thema's zelf op zoek gaan naar de verschillen/gelijkenissen binnen deze continenten/landen.




    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Er wordt tijdens enkele lessen rond thema’s gewerkt in kleine groepjes met als eindresultaat een paper.  Het uitgangspunt vormen een aantal vragen waarrond de deelnemers van de groep dan verder kunnen reflecteren.  Hiervoor is het onontbeerlijk dat studenten beschikken over de correcte informatie.  Daarom worden zij aangemoedigd om niet alleen via theoretische kanalen maar ook via interactie met anderen het probleem verder te leren begrijpen en hun bronnen goed te checken. 


    Tijdens de examenreeks komen de studenten mondeling hun paper verdedigen aan de hand van een powerpointpresentatie en zullen zij ondervraagd worden over de andere leerstofonderdelen. 



    Studenten die meer dan 3x afwezig waren in de lessen of wiens inzet onvoldoende is bij het uitwerking van de paper zullen niet slagen voor dit vak.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen met computer100% De studenten brengen hun paper naar voor aan de hand van een ppt-presentatie. Nadien zullen ze in groep ondervraagd worden over een van de andere besproken thema's.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%