Begincompetentie
Kennis van het vak Wereldbeelden.
Leerresultaten
1. 1 De student moet op het einde van het academiejaar in staat zijn om de verschillende besproken thema's te doorleven en ze voor zichzelf eigen te maken. De onderwerpen moeten in relatie gebracht worden met hun eigen identiteit en met het “zichzelf” kennen.
2. Iedereen heeft zijn eigen “kader” dat bestaat uit eigen denkwijzen en voorstellingen dat invloed heeft op zijn handelen en voelen. Het is bedoeling dat de student via de opgedane kennis inzicht heeft in deze beelden, over deze waarden kan praten en zijn ideeënwereld in vraag kan stellen of uitbreiden.
3. De student moet een kritische denkhouding durven aannemen tegenover zichzelf en tegenover de mens en maatschappij en bereid zijn tot levenslang leren.
4. Van de student wordt verwacht dat hij tolerant, flexibel, en respectvol met de/het andere omgaat. Daarom heeft hij een groot inlevingsvermogen nodig, luisterbereidheid tegenover de andere, gevoel voor humor, geduld en enthousiasme.
5. Van de studenten wordt verwacht dat ze openstaan voor nieuwe uitdagingen, dat ze creatief zijn en zichzelf goed kunnen uitdrukken. Daarom moet de student de dingen kunnen beargumenteren en op die basis een goede gefundeerde mening kunnen verantwoorden.
6. De student zoekt zelfstandig, snel, doelgericht en efficiënt informatie op het internet mits gebruik van de meest gepaste opzoekmogelijkheid en door het ingeven van de juiste syntaxis. Het gevonden resultaat van het internet beoordeelt hij kritisch op basis van kwaliteit, relevantie, juistheid en betrouwbaarheid.
7. De student maakt via MS-Word documenten (rekening houdend met inhoud en structuur) professioneel gebruiksklaar met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat.
8. De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
9. De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.
10. De student controleert kritisch zijn eigen eindresultaat, en voert eventueel de nodige aanpassingen door.
Inhoud
Binnen dit vak worden de veranderingsprocessen op socio-economisch, politiek en cultureel gebied besproken van verschillende werelddelen. Nadien zullen studenten via verschillende actuele thema's zelf op zoek gaan naar de verschillen/gelijkenissen binnen deze continenten/landen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Er wordt tijdens enkele lessen rond thema’s gewerkt in kleine groepjes met als eindresultaat een paper. Het uitgangspunt vormen een aantal vragen waarrond de deelnemers van de groep dan verder kunnen reflecteren. Hiervoor is het onontbeerlijk dat studenten beschikken over de correcte informatie. Daarom worden zij aangemoedigd om niet alleen via theoretische kanalen maar ook via interactie met anderen het probleem verder te leren begrijpen en hun bronnen goed te checken.
Tijdens de examenreeks komen de studenten mondeling hun paper verdedigen aan de hand van een powerpointpresentatie en zullen zij ondervraagd worden over de andere leerstofonderdelen.
Studenten die meer dan 3x afwezig waren in de lessen of wiens inzet onvoldoende is bij het uitwerking van de paper zullen niet slagen voor dit vak.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | 100% | De studenten brengen hun paper naar voor aan de hand van een ppt-presentatie. Nadien zullen ze in groep ondervraagd worden over een van de andere besproken thema's. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |