Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Duits 4 MA


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4703
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Swiggers Patricia

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Duits

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Duits 3 (Luisteren, lezen, spreken: A2/B1), schrijven: A2)

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.01OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03"OM_MA_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04"OM_MA_04 - BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.0BOM_MA_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.4OM_MA_04.4 - klantgericht kan handelen en de klantgerichtheid kan bewaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1. Luisteren:B1

- De student begrijpt uiteenzettingen en films over een vertrouwd onderwerp uit de actualiteit of uit de werkomgeving, mits er duidelijk gesproken wordt in de standaardtaal.

- De student begrijpt telefoongesprekken rond de verschillende fases van de verkoop.

- De student verstaat een face-to-face gevoerd verkoopgesprek mits dit niet te technisch is.

2. Lezen:B1

- De student begrijpt de feitelijke informatie van standaardbrieven/e-mails met zowel persoonlijke als zakelijke inhoud en kan hierop gepast antwoorden.

- De student vindt  zelfstandig gegevens in Duitstalige bronnen en kan deze vergelijken.

- De student begrijpt info/formulieren/checklists rond beurzen en evenementen.

- De student begrijpt en beoordeelt productadvertenties en ziet het belang van klantenbinding in.

- De student zoekt gericht naar informatie rond een beleidsgericht thema, selecteert de relevante info en verwerkt deze.

3. Schrijven:A2-B1

- De student stelt zelf een eenvoudige checklist samen voor het organiseren van een evenement.

- De student schrijft met behulp van standaardformuleringen zakelijke brieven.

- De student maakt met behulp van een (digitaal) woordenboek een (product-)presentatie klaar. De student geeft in korte teksten zijn visie op beroepsgerichte of maatschappelijke thema's.

4. Spreken:B1

- De student voert zowel telefonisch als face-to-face een eenvoudig verkoopgesprek waarbij de nadruk ligt op de productinfo.

- De student geeft met behulp van enkele slides en/of spreekschema een korte adviserende presentatie rond een beleidsgericht item.

5. Attitudes: De student oefent tekorten in  grammatica verder in op  zelfstandige basis. De student werkt accuraat en zelfkritisch en stuurt zichzelf bij waar nodig. Hij werkt opbouwend in een team en beoordeelt ook het werk van medestudenten kritisch.

Inhoud

Grammaticasessies: Modalverben, Konjunktiv en Rektion des Verbes; Talenpracticum: inoefenen van zowel grammatica als spreek-/luistervaardigheid, telefoneren; Woordenschatuitbreiding: zelfstudie (uitbreiding basiswoordenschat); Correspondentie: basisbrieven handelstransactie; Teksten/audio + kleinere projecten rond Sales, informatiebeheer en algemene Landeskunde; Conversatieoefeningen; opdrachten portfolio

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Dreimal Deutsch Tekst Werkboek
  • Redemittel und Grammatik zu "Sprechen Sie mit?"

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in het kader van een uitwisselingsprogramma met de KHM is een andere evaluatiemethode/-periode mogelijk in samenspraak met de betrokken docent.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen30% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio20% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen30% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio20% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.