Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Duits 3 MA


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4701
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Swiggers Patricia

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Duits

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties Duits 2 Algemene communicatie(Lezen, spreken, luisteren A2 / schrijven A1-A2)

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03"OM_MA_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1. Luisteren:A2-B1

- De student begrijpt korte uiteenzettingen over een vertrouwd onderwerp uit de actualiteit of uit de werkomgeving (instructies, routinematige (telefoon)gesprekken), mits er betrekkelijk langzaam en duidelijk gesproken wordt in de standaardtaal.

2. Lezen:A2-B1

- De student begrijpt de feitelijke informatie van standaardbrieven/e-mails met zowel persoonlijke als zakelijke inhoud.

- De student vindt mits sturing vrij snel gegevens in aangereikte Duitstalige bronnen (internet, krant, tijdschrift…).

- Hij begrijpt langere teksten over maatschappelijke en zakelijke (sales- en PR-gerichte) onderwerpen wanneer deze geschreven zijn in een courante taal, zonder echte vakterminologie.

3. Schrijven:A2

- De student stelt met behulp van standaardformuleringen gelegenheidscorrespondentie en interne e-mailberichten op.

- De student reflecteert over actuele thema’s en verwoordt met de nodige accuratesse zijn mening in korte, eenvoudige teksten.

- De student schrijft met behulp van een (digitaal) woordenboek een eenvoudige tekst rond een bedrijfsgebeuren.

- De student maakt zich de morfologie en grammatica van de Duitse taal, gedeeltelijk op zelfstandige basis verder eigen.

4. Spreken:A2-B1

- De student wisselt eenvoudige informatie uit in face-to-facesituaties met klanten.

- Hij onderhoudt in beperkte mate sociale contacten met collega’s en bezoekers/klanten en gebruikt hiervoor de gepaste small talk regels. 

5. Attitudes: De student zorgt mits minimale begeleiding voor een goed time-management zodat deadlines worden gehaald. De student streeft correctheid na en reflecteert over zijn eigen handelen/kunnen.

Inhoud

Grammaticasessies: Herhalingsoefeningen op substantief, adjectief, voornaamwoorden en werkwoorden (module 1+2 + uitdieping) + gebruik voegwoorden / Talenpracticum: inoefenen van zowel grammatica als spreek- en luistervaardigheid / Woordenschatuitbreiding: zelfstudie (pakket handelsterminologie) / Correspondentie: e-mails, gelegenheidscorrespondentie / Teksten: bedrijfsgerichte thema’s (intern, personeel), informatiebeheer en algemene Landeskunde / Opdrachten portfolio.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Dreimal Deutsch Tekst Werkboek
  • Redemittel und Grammatik zu "Sprechen Sie mit?"

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor studenten die dit onderdeel volgen in het kader van een uitwisselingsprogramma met KHM is een andere evaluatievorm/-periode mogelijk na samenspraak met de docent.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen40% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen30% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio30% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen30% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio30% De percentages bij de verschillende examenonderdelen bepalen de weging binnen een generiek beoordelingsniveau.