Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Frans 5 extra mondelinge training


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4185
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Michiels Martine

Onderwijstaal

  • Frans

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De eindcompetenties van Frans 4 externe communicatie en Frans 4 extra training (van het vorige programmajaar).

Begrijpen - luisteren B1/B2

Begrijpen - lezen B1/B2

Spreken - productie B1

Spreken - interactie B1

Schrijven – B1

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.06OM_MA_02.6 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.08OM_MA_02.8 - bezoekers kan verwelkomen, doorverwijzen en/of zelf te woord staan, aankondigen en/of voorstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03"OM_MA_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Als informatiebeheerder kan de student met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. De student consulteert betrouwbare relevante bronnen in het Frans en verzamelt informatie om een degelijk gestructureerde presentatie in het Frans te houden, met beperkte begeleiding.



Als (meertalige) communicator toont de student aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

De student vervolmaakt zich in mondelinge communicatie in het Frans.

De student voert op een gepaste manier formele en informele gesprekken in het Frans.

De student houdt een presentatie in het Frans, houdt daarbij rekening met zijn doelpubliek en antwoordt op een spontane wijze op vragen van de medestudenten.

De student neemt constructief deel aan groepsgesprekken en is in staat om zijn mening te geven en te argumenteren in het Frans (discussies, debatten, onderhandelingen, ...). Dit soms met, maar meestal, zonder voorbereiding.

De student heeft een constructieve inbreng in een (multicultureel, multidisciplinair) team met respect voor de inbreng van de anderen.

Als kwaliteitsbewaker kan de student bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.

De student evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt eventueel bij. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties.

De student behaalt op de "European level scale" de volgende niveau's: luisteren B2; lezen C1; spreken B2; schrijven B2

Inhoud

Mondelinge communicatie in het Frans, meer bepaald:

- Discussies

- Formele en informele gesprekken

- Professionele presentaties

- Debatten

- Onderhandelingen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Als een student meer dan 2 maal ongewettigd afwezig was in de les, krijgt hij / zij een extra opdracht die dient voorbereid te worden tegen het mondeling examen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%