Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Frans 5 beroepsvaardigheden


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_3053
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Meerts Elisabeth

Onderwijstaal

  • Frans

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties Frans3 en Frans4 van het tweede jaar MA.

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.5OM_MA_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.01OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.03OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.05OM_MA_02.5 - brieven en niet-technische, korte teksten kan vertalen en/of de vertaling verbeteren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.06OM_MA_02.6 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.07OM_MA_02.7 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.08OM_MA_02.8 - bezoekers kan verwelkomen, doorverwijzen en/of zelf te woord staan, aankondigen en/of voorstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.09OM_MA_02.9 - interne en externe contacten, zowel van zichzelf als van de leidinggevende kan onderhouden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.11OM_MA_02.11 - beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen kan communiceren zowel aan specialisten als aan leken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.4OM_MA_04.4 - klantgericht kan handelen en de klantgerichtheid kan bewaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.06OM_MA_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.08OM_MA_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.11OM_MA_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. 

Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. 

De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. 

De student drukt zich vlot uit zowel schriftelijk als mondeling met een afwisselende woordenschat en een steeds bredere waaier aan zinsconstructies en idioom, hanteert de gepaste taalregisters. Hij past elke communicatie aan doel, doelgroep en context aan. Hij beheerst alle basisregels van de grammatica. Hij is voortdurend bereid iets op te zoeken zodat het foutenpercentage tot een absoluut minimum herleid wordt.  Hij leest langere, complexere teksten en interpreteert welke inforamtie essentieel is. Hij converseert in correct Frans over actuele onderwerpen en in complexe beroepsgerichte situaties (telefoongesprekken, vergaderingen, face to face- gesprekken, slechtnieuwsgesprekken, presentaties, rapporteringen, …) 

Hij synthetiseert Nederlandse informatie in het Frans om die aan anderen door te geven. 

Hij is communicatief en leergierig, kritisch tegenover zijn bronnen, zijn eigen werk en dat van anderen. 

De student besteedt extra aandacht aan interferentiefouten. Hij wil permanent bijleren , staat open voor hoe de hele wereld en specifiek de bedrijfswereld evolueert door b.v. regelmatig een krant of een (vak)tijdschrift te lezen, het nieuws te volgen.

De student is zich bewust van zijn eigen sterktes en zwaktes wat betreft het Frans en neemt initiatief om de leemtes in zijn eigen taalgebruik op te vullen door extra oefeningen te maken, te lezen, te luisteren of contacten te zoeken met anderstaligen. De student maakt een sterkte-zwakte analyse over de prestaties van medestudenten. Nauwgezetheid gaat hand in hand met flexibiliteit en zin voor creativiteit. Hij is een teamplayer maar kan ook zelfstandig werken en verantwoordelijkheid opnemen.



European level scale: begrijpen-luisteren B2; begrijpen-lezen C1; spreken productie B2; spreken interactie B2 ; schrijven B2

Inhoud

- correspondentie: zakelijke interne communicatie en gelegenheidscorrespondentie, herhaling van klantgericht externe communicatie

- complexe creatieve telefoonsituaties

- syntaxis: nadruk valt op interferenties Frans-Nederlands (oefeningen met sleutel)

- recente teksten, video-opnamen, actuele en beroepsgerichte onderwerpen met een algemene maatschappelijke, economische, culturele of commerciële inhoud

- rollenspel en improvisatie-oefeningen rond bepaalde 'speech-acts'

- mondelinge en schriftelijke synthese-oefeningen - professioneel communiceren in een gevarieerde reeks taalhandelingen (mener une réunion, discuter, prendre la parole en public, poser sa candidature, ...)

- specifieke bedrijfsgerichte woordenschat (zelfstudie)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Comme Convenu ! Cours de communication française
  • COMtel
  • Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004
  • Vous dites?! Exercices
  • Vous dites?! Répertoire d'erreurs courantes en français chez les néerlandophones

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Tussentijdse evaluatie : 20%

Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Portfolio : 20%
In het begin van het academiejaar wordt meegedeeld welke documenten verzameld moeten worden en op welke manier de student zich kan (moet) voeden met de taal.
Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Mondeling examen Op basis van het portfolio dat in de loop van het semester wordt samengesteld en begeleid : 60%

Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Mondeling examen : 80%
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Portfolio : 20%

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio20%