Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Dataverwerking en- beheer


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_3041
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Den Bossche Inge

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:
Office tools I infoverwerving en -verwerking
Office tools II dataverwerking en presentaties

Eindcompetentie

OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.4OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiƫnt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.5OM_IRM_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.05OM_IRM_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. 1. De student ontwikkelt een routine bij het raadplegen en beheren van deze informatie. 2. De student verwerkt zelfstandig deze informatie in een afgewerkt document in de gepaste huisstijl met behulp van de juiste officetools. 3. De student beseft hoe belangrijk de juistheid van informatie is en handelt deze correct af. 2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. 1. De student maakt op een correcte manier formulieren, rapporten, ... aan met nauwkeurige naleving van de huisstijl van de firma. 3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat; 1. De student analyseert bij elke beroepsspecifieke probleemsituatie vooreerst de stappen die hij moet ondernemen om de opdracht tot een goed einde te brengen. 2. De student gebruikt bij het opstellen van documenten/formulieren/... nuttige geavanceerde functies in Excel en Access. 5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. 1. De student werkt op een efficiënte en geïntegreerde manier met de MS-Office-pakketten Excel en Access. De student verantwoordt de keuze van het gebruikte pakket en wordt zich bewust van het belang en het nut van deze software binnen de beroepscontext. 2. De student neemt steeds een kritische houding aan bij de keuze van het toepassingspakket voor het oplossen van een opdracht waarbij de functionaliteiten van elk pakket worden afgewogen om zo de opdracht zo efficiënt mogelijk uit te werken. 3. De student aanvaardt dat systematische zelfstudie in het kader van latere professionele activiteiten een noodzakelijke manier van werken is.

Inhoud

We werken met de Engelstalige software.

MS Excel 2007: gevorderde functies en formules gebruiken en samenstellen, werken met meerdere werkbladen, draaitabellen, lookupfuncties, conditionele opmaak met formules en andere gevorderde tools.

MS Access 2007: Tijdens deze cursus zal de student het nut en toepassingsgebied van Access doorgronden. Enkele topics: - een inleiding tot relationele databanken - een relationele databank opstellen - een databank raadplegen: Query's - Formulieren - Rapporten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Het examen is een praktische opdracht die zelfstandig op de PC wordt uitgewerkt, met daarna een mondelinge voortzetting bij de docent. De Engelstalige versie van de software wordt gebruikt voor de evaluatie. Het examen is openboek.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen met computer100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%