Begincompetentie
Office cases 1 in de personeelsomgeving uit eerste semester van hetzelfde programmajaar.
Leerresultaten
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. 1. De student bepaalt zelfstandig welke gegevens noodzakelijk zijn om de interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen en werkt hiervoor de nodige bestanden uit zoals bijvoorbeeld een productdatabestand in excel. Vervolgens is de student in staat om, ter ondersteuning van de verkoopsafdeling, zelfstandig, snel en efficiënt opzoekingswerk te verrichten in het ontworpen databestand. 2. De student kent de meest voorkomende fouten die gemaakt worden in een databestand en past een bestaand databestand aan volgens de regels van normalisatie. 3. De student ontwerpt onder begeleiding een verkoopsdatabank in access en ontwikkelt zelfstandig rapporten ter ondersteuning van het beleid. Hij gebruikt hiervoor verschillende nuttige functies van word, excel en access. 4. De student beheert de verwerkte informatie zodat deze snel en efffciënt kan worden gebruikt ter ondersteuning van de verkoop. De student gebruikt gepaste software waaronder word, excel en access. 2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. 1. De student maakt op een correcte manier rapporten aan met nauwkeurige naleving van de huisstijl van een firma. 2. De student werkt zelfstandig documenten voor externe correspondentie uit waarbij hij voornamelijk aandacht besteedt aan de commerciële inhoud en huisstijl. 3.B. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen. 3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. 1. De student automatiseert de verkoopsadministratie door gebruik te maken van gespecialiseerde functies in Word, Excel en Access. 2. De student analyseert bij elke beroepsspecifieke probleemsituatie vooreerst de stappen die hij moet ondernemen om de opdracht tot een goed einde te brengen. Na een klassikale bespreking en verantwoording werkt de student vervolgens zo zelfstandig mogelijk de opdracht uit. 4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. 4.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering. 1. De student analyseert zelfstandig cijfermateriaal uit een bestaande verkoopsdatabank en komt tot conclusies en advies betreffende klanten, producten en verkopers. Hij verwoordt deze conclusies en adviesen in een overzichtelijk rapport. 5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. 1. De student bouwt ivm verschillende beroepsspecifieke cases uit het domein ‘Externe communicatie' een kwaliteitsvolle redenering op en lost deze op met creativiteit en flexibiliteit waarbij hij correctheid en volledigheid nastreeft. 2. De student werkt op een efficiënte en geïntegreerde manier met de MS-Office-pakketten Word, Excel en Access. De student verantwoordt de keuze van het gebruikte pakket en wordt zich bewust van het belang en het nut van deze software binnen de beroepscontext. 3. De student neemt steeds een kritische houding aan bij de keuze van het toepassingspakket voor het oplossen van een opdracht waarbij de functionaliteiten van elk pakket worden afgewogen om de opdracht zo efficiënt mogelijk uit te werken.
Inhoud
Werkzaam op een salesafdeling zullen verschillende realistische opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht.
Enkele voorbeelden:
- Ontwikkelen van een productdatabestand
- Updaten van een klantendatabestand
- Uitwerken van een direct mail (standaardbrieven)
- Ontwikkelen van een verkoopsdatabank
- Maken van een salesrapport
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |