Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Engels 4 externe communicatie


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_3021
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Ginckels Willem
  • Van Daele Karin

Onderwijstaal

  • Engels

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties MA, Engels 3 (interne communicatie); Europees referentiekader C1.

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.01OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00BOM_MA_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.06OM_MA_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

2. COMMUNICATOR:

1 De student voert allerhande telefoongesprekken op een professionele, empathische en probleemoplossende manier.

2 Hij vervolmaakt zich zowel in mondelinge als in schriftelijke externe communicatie.

3 Hij handelt klantgericht (prospectie, klachtenformulering en –afhandeling, herinnering en aanmaning) en pro-actief.

4 Hij maakt onderscheid tussen verschillende taalregisters.

5 De student houdt een semi-professionele presentatie, houdt rekening met zijn doelpubliek, straalt zelfvertrouwen uit en antwoordt spontaan op vragen. 

5. KWALITEITSBEWAKER: 

1 Na feedback reviseert de student vlekkeloos zijn schrijfwerk.

2 De student is zich bewust van zijn eigen sterktes en zwaktes wat betreft het Engels en neemt initiatief om de leemtes in zijn eigen taalgebruik op te vullen door extra oefeningen te maken, te lezen, te luisteren of contacten te zoeken met anderstaligen.

Gemeenschappelijk Europees referentiekader: C1

Inhoud

Grammatica: komt nog slechts als herhaling of als steun bij spreken en schrijven aan bod; wordt uiteraard geïntegreerd geëvalueerd in schrijf- en spreekopdrachten. Er wordt een hoog grammaticaal bewustzijn verondersteld wat er te allen tijde toe leidt dat de student zichzelf controleert, steeds gebruik makende van tools zoals online woordenboeken. Leesvaardigheid: in groep: zie cursus: thema's: bvb customer service, (company) image and branding; zelfstandig: studie van een zelf gekozen onderwerp vanuit ten minste 24 teksten uit ten minste 6 verschillende bronnen. Spreekvaardigheid: vooral op basis van gelezen materiaal: transfer (dwz doorgeven wat je gelezen/beluisterd hebt); spreken in kleine groep en daardoor winnen aan zelfvertrouwen en zelfkennis. Zakelijk Engels: externe communicatie: vooral klantgericht: complaints, advertising and PR, invitations, appointments and introductions. Woordenschat: vooral phrasal verbs en expression verbs, ook synonyms and antonyms in different contexts. Workshop: gelegenheid tot reviseren van opgestelde documenten, remediëren, behandelen van speciale vraagstukjes. Talenpracticum: de klemtoon ligt op telefoneren enerzijds en op luister- en spreekvaardigheid anderzijds. Zes units uit Emmerson (Business English Handbook).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Business English Handbook Advanced 2007
  • Oxford Handbook Of Commercial Correspondence Book Ne

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor het eindcijfer wordt er generiek beoordeeld.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio10%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie20% lab 10 + class presentation 10
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen20%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Vaardigheidstoets10%