Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Public Relations en voorlichting


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_3672
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Wit Helga

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.1OM_IRM_04.1 - het management advies kan geven over interculturele verschillen die bij de implementatie van en communicatie rond internationale projecten een rol spelen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.02OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.06OM_IRM_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.10OM_IRM_05.10 - een bijdrage kan leveren tot de kwaliteit van relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk kan inleven in de anderen en van daaruit klantgericht kan denken en handelen. Hij kan goed inschatten welke informatie aan wie doorgegeven kan worden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Als communicator kan de student die belangrijkste publieksgroepen van de organisatie bepalen en zorgt de student ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doel- of publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt hij / zij voor opvolging indien nodig. Daarvoor beheerst hij / zij de vakspecifieke basisterminologie van PR & Voorlichting.

Als beleidsadviseur begrijpt de student de visie en managementstrategie, vat hij / zij de draagwijdte ervan zodat hij /zij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. De student schat de maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf. Hij / zij verleent, op basis van zijn /haar kennis en inzicht in PR & Voorlichtingstechnieken, een adequaat advies binnen de PRcontext en -strategie van de organisatie. Dit wil zeggen dat hij / zij het management advies geeft over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie.

Als kwaliteitsbewaker schat de student het belang van geïntegreerde communicatie in, en verdedigt en bewaakt hij / zij de kwaliteit ervan constant, en dit voor zowel zowel voor public relations-, voorlichtings- als evenementcampagnes

De student
kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid (extern PR of communicatiebureau) om de gewenste kwaliteit te halen;

Als kwaliteitsbewaker kan de student tevens een bijdrage kan leveren tot de kwaliteit van relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk kan inleven in de anderen en van daaruit klantgericht kan denken en handelen. Hij kan goed inschatten welke informatie aan wie doorgegeven kan worden;

Inhoud

Theoretsche cursus aangevuld met recente praktijkcases

Hfst 1: Wat verstaat men onder: PR - publieksgroepen - relatie met marketing-communicatie - marketing PR - corporate communication – missie – huisstijl - corporate advertising – imago, corporate image, corporate identity en identiteit

Hfst 2: Communicatievormen: informatie, voorlichting, reclame en propaganda

Hfst 3: Interne PR en Interne communicatie en het uitbesteden van PR aan extern bureau

Hfst 4: Externe PR: Persrelaties - Community relations: omwonendencommunicatie, sponsoring, community involvement - Milieucommunicatie - Crisiscommunicatie - Financiële communicatie - Politieke PR: Lobbying en Public Affairs – Arbeidsmarktcommunicatie, Commerciële PR

Hfst 5: Overheidscommunicatie

Hfst 6: Evenementen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Schriftelijk examen 100%
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Schriftelijk examen 100%

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%