Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Project 1 HRM in de praktijk


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4659
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Lauryssen Godelieve
  • Huylebroeck Ingrid
  • Foubert Ann

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties van opleidingsonderdelen die voor dit opleidingsonderdeel in het modeltraject van MA zijn opgenomen:

Nederlands 1 Nederlands 2

Office tools 1 Office tools 2

Bedrijf en context

Bedrijf en interne organisatie

Europaproject

Inleiding in recht in Europese context

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.4OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.5OM_MA_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.03OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.06OM_MA_02.6 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.07OM_MA_02.7 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.09OM_MA_02.9 - interne en externe contacten, zowel van zichzelf als van de leidinggevende kan onderhouden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.11OM_MA_02.11 - beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen kan communiceren zowel aan specialisten als aan leken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.2OM_MA_03.2 - de (digitale) agenda’s van anderen accuraat en op gepaste manier kan beheren: afspraken kan vastleggen en opvolgen, planning en acties van leidinggevenden kan bewaken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.3OM_MA_03.3 - op gepaste manier vergaderingen kan organiseren, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04"OM_MA_04 - BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.0AOM_MA_04.A - Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.0BOM_MA_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.1OM_MA_04.1 - het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van informatieverwerving, -verwerking en -beheer, op gebied van interne en externe communicatie van informatie en op gebied van organisatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.3OM_MA_04.3 - eenvoudige leidinggevende taken kan uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00BOM_MA_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.01OM_MA_05.1 - de kwaliteitszorg integraal kan toepassen: hij kan de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen sturen, controleren, bijsturen en zelf tot nieuwe inzichten en procedures komen (PDCA). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.04OM_MA_05.4 - nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.05OM_MA_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.06OM_MA_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.07OM_MA_05.7 - goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.08OM_MA_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.09OM_MA_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.11OM_MA_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

 2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.

5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

Inhoud

Inhoud



De module is verdeeld in acht weken les en vier weken project.



Tijdens de eerste acht weken komt de volgende inhoud aan bod:

Inleiding tot HRM en Sociaal Recht:

Tijdens de eerste periode krijgen de studenten een theoretische kijk op het HR gebeuren binnen een onderneming. Nadat Human Resources Management in een bredere context wordt geplaatst worden de verschillende fasen van het geïntegreerde HR proces doorlopen: Instroom - Doorstroom – Uitstroom.



De studenten maken tevens kennis met sociaal recht.

Zo leren ze ondermeer wat een arbeidsovereenkomst is en welke verschillende type-overeenkomsten er zijn, wat een proefbeding is, wat het statuut van schijnzelfstandigheid inhoudt,welke sociale bescherming van de werknemer op het vlak van de arbeidsduur er is. De studenten kunnen gebruik maken van documentatiemateriaal (o.a. brochures en internet). Ze leren de reglementen, voorschriften, beperkingen en wetten ervaren als "richtingaanwijzers" die de mens in bepaalde situaties helpen beschermen tegen zichzelf en tegen anderen. Via sociaal recht kunnen ze rechten en plichten binnen een arbeidsrelatie beoordelen binnen de bredere maatschappelijke context. De studenten kunnen de nodige juridische informatie mits instructies zelf vinden, lezen en interpreteren.



Nederlands:

De studenten kennen en gebruiken de nieuwe officiële spelling en maken oefeningen in taalbeheersing zodat ze teksten schrijven in correct Nederlands.

De studenten kunnen vergaderen volgens de aangeleerde vergadertechnieken (agenda opstellen, vergadering bijwonen en voorzitten) en notuleren. De studenten leren het verschil tussen formele en informele vergaderingen en formele en informele vergaderverslagen.

De studenten passen de interviewtechnieken toe: ze stellen een vragenlijst op, doen een interview met een HR-verantwoordelijke, stellen een interviewrapport op en presenteren het resultaat.

De studenten schrijven informatieve brochureteksten: ze maken een analyse van bestaande brochures, vergelijken en schrijven zelf fragmenten voor een informatiebrochure.

De studenten analyseren en bespreken bedrijfsbladen met specifieke aandacht voor journalistieke schrijfstijl en schrijven een artikel voor een nieuwsbrief.

Voor Nederlandse correspondentie schrijven de studenten een uitnodigingsbrief als toepassing.



Grafische technieken:

De studenten kennen de basisbegrippen rond grafische technieken en leren wat een huisstijl is.

De studenten krijgen een inleiding in grafische technieken (lay-outlijnen, contrast, grootte, dikte, letterfamilies, vorm, richting, kleur, herhaling, structuur).

De studenten leren de verschillende vormen van pagina-opmaak (bladspiegel, zetspiegel, kolommenzetspiegel, algemene regels voor opmaak).



Kleurenleer:

De studenten leren de definitie van kleur, de kleurencirkel, kleurcontrasten, cmyk en rgb, kleurenbetekenis binnen design en andere belangrijke basisbegrippen.



Powerpoint:

De studenten leren de basisvoorwaarden om tot een goede presentatie te komen, (publiek, inhoud, visuele ondersteuning).

De studenten leren creatieve masters ontwerpen, verschillende soorten presentaties maken,

multimedia-instellingen gebruiken, navigatie en animatie toevoegen.



Publisher:

De studenten leren de basisbegrippen.

De studenten leren volgende functies in Publisher: wizard, tekstopmaak, afdrukken, werken met objecten, werken met hulpgereedschappen, lay-out, frames, Word-art, kleurenschema's en achtergronden, opmaakprofielen, sjablonen.





Inhoud PROJECT :

De module is verdeeld in 8 weken les en vier weken project.

Na het theoretische gedeelte bij het begin van het semester worden de studenten begeleid in het HR-project over de introductie van de nieuwe medewerkers.

De studenten maken dan deel uit van de personeelsafdeling van een fictief bedrijf en krijgen bedrijfsrealistische opdrachten. Zo bewijzen ze dat ze het vereiste niveau van onderstaande competenties én die van de andere betrokken opleidingsonderdelen bereikt hebben. Het betreft hier een vakoverschrijdend project waarin de vijf beroepsrollen van een MA aan bod komen: informatiebeheerder, communicator, organisator, beleidsadviseur en kwaliteitsbewaker.





De student kent de verschillende fases van een geïntegreerd HRM proces( Instroom-doorstroom-uitstroom). Hij kent de basisprincipes binnen het sociaal recht en past de relevante regelgeving toe door deze te herschrijven in lekentaal in de door de docent voorafopgegeven thema's. De student licht het management regelmatig in over de stand van zaken inzake een bedrijfsgerichte opdracht binnen het personeelsbeleid. De student herwerkt en verbetert zijn opdrachten na feedback van docenten om de kwaliteit ervan te verhogen.

De student verzamelt hiertoe efficient gegevens vanuit betrouwbare bronnen zoals er zijn HRM en sociaalrechtelijke gerelateerde websites, literatuur terzake. Hij wordt hierin begeleid via instructies.

De student neemt ter uitvoering van de bedrijfsgerichte opdrachten contact op met externen en voert interne zakelijke gesprekken. De student hanteert hierbij algemeen Nederlands aangepast aan doelgroep en doel van dit gesprek. De student verruimt zijn kennis met het werkveld.

De student toont dat hij in staat is om het leren van de communicatievaardigheden en de taal zelf in handen te nemen, zelf te sturen



De student neemt constructief deel aan vergaderingen op een manier zoals het vooraf aangeleerd werd door de docent en met een agenda als leidraad. De student bereidt de vergadering voor, notuleert tijdens de vergadering, maakt een verslag op volgens een vooraf gegeven voorbeeld.

De student presenteert al dan niet met een beperkt spreekschema voor het management. De inhoud wordt vooraf mee bepaald door de docent. De student gebruikt transparanten en powerpoint als visuele ondersteuning.

De student stelt teksten op voor interne communicatie binnen een (fictief) bedrijf. Het gaat om zakelijke brieven en e-mailberichten, agenda’s voor vergaderingen en vergaderverslagen, artikels voor een bedrijfsblad, informatieve brochureteksten, …



De student is accuraat: hij communiceert in alle mondelinge en schriftelijke communicatiesituaties duidelijk, correct (nieuwe spelling, stijl, woordenschat, register), aantrekkelijk, gestructureerd en met doel en doelgroep voor ogen en bewaakt dit voortdurend. De communicatieve situaties zijn complexer dan in de vorige modules.



De student analyseert op zelfstandige basis, maar deel uitmakend van een groep een gedeelte van de leerstof van het vak grafische technieken en kleurenleer en maakt hier een korte schriftelijke synthese van.

De student zoekt zelfstandig praktijkvoorbeelden op het internet, in boeken, tijdschriften en kranten met als doel de theorie van grafische technieken aan medestudenten visueel voor te stellen.

De student maakt in groep, op aanwijzingen van de docent een huisstijlenhandboek en verzorgt zelfstandig de lay-out ervan.

De student maakt onder begeleiding een creatieve slideshow en maakt hierbij gebruik van de geavanceerde toepassingen van het programma MS-powerpoint.

De student maakt onder begeleiding creatieve grafische ontwerpen. Hij gaat hierbij zeer nauwkeurig te werk en houdt rekening met de basisprincipes van het vak grafische technieken.



De student plant, samen met de andere teamleden het werk van het project, maar sterk begeleid: de docenten stellen tussentijdse deadlines op en volgen dit ook op.

De student werkt in team en heeft een constructieve inbreng in dat team, dit onder begeleiding van een mentor (docent).

De student gaat om met stress.

De student werkt aan opdrachten met een beperkte vorm van zelfstandigheid: hij begint vrij zelfstandig aan een taak, rapporteert hierover, krijgt feedback, reflecteert en, indien nodig, herwerkt de taak.

De student vraagt feedback zowel aan zijn teamleden als aan de docenten terzake zodat hij de bedrijfsgerichte opdrachten kan bijsturen.











Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inleiding tot HRM en sociaal recht

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • De werkpocket

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Verplichte literatuur HRM: Resources Management. (kopies)
Projectopdrachten project 1

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Microsoft Publisher 2007
  • Zakelijke communicatie: schriftelijk

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Het gewicht van de deelopleidingsonderdelen wordt bepaald door het aantal studiepunten voor de respectievelijke opleidingsonderdelen:

voor Inleiding tot HRM en sociaal recht is het gewicht 3 (van 8)en voor Projectopdrachten project 1 is het gewicht 5(van 8).



Indien op één van de twee deelopleidingsonderdelen minder dan 8/20 wordt

behaald, wordt het totale cijfer automatisch herleid naar 9/20.

Inleiding tot HRM en sociaal recht
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Projectopdrachten project 1
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%