Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Engels 3 interne communicatie
Bachelor in het officemanagement |
2011-12 |
nvt |
OM_3008 |
6 |
180 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Ginckels Willem
- Van Daele Karin
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Practicum
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties OM, Engels 1 (algemene communicatie) en 2 (bedrijfscommunicatie); Europees referentiekader B2.
Eindcompetentie
OM_IRM_02.05 | OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01 | OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.0A | OM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.1 | OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02 | OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATOR | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.00A | OM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.01 | OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.02 | OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.03 | OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.05 | OM_MA_02.5 - brieven en niet-technische, korte teksten kan vertalen en/of de vertaling verbeteren- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.06 | OM_MA_02.6 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05 | "OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:" | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00A | OM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00B | OM_MA_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.02 | OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.03 | OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.06 | OM_MA_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
1. INFORMATIEBEHEERDER: De student begrijpt langere en complexere teksten, interpreteert welke informatie essentieel is en formuleert hieromtrent een mening.
2. COMMUNICATOR:
1. De student stelt e-mailberichten en gelegenheidscorrespondentie op. De student stelt interne nota’s, formulieren en verslagen op. De student analyseert grafieken en springt handig om met cijfermateriaal.
2. De student maakt zich de syntaxis (de verschillende ondergeschikte zinnen) van het Engels eigen, begrijpt de grammaticale schema’s en past de theorie toe.
3. De student begrijpt telefonische gesprekken , ook met complexe cijfergegevens, en vult telefoonfiches correct in.
5. KWALITEITSBEWAKER:
1. De student breidt zelfstandig zijn basis- en zakelijke woordenschat uit en past deze toe in oefeningen, vertaalzinnen, geschreven documenten en mondelinge oefeningen (zoals telefoneren, presenteren, converseren, discussiëren). Hij is nieuwsgierig genoeg om ook buiten de les, in de wereld die hem omringt, Engels op te pikken. 2. Na feedback reviseert de student vlekkeloos zijn schrijfwerk.
3. Hij werkt accuraat en zelfkritisch, stuurt zichzelf bij waar nodig, heeft extra aandacht voor lexicale interferentiefouten en streeft foutloosheid na.
4. Hij reviseert en adviseert ook het werk van andere studenten als kwaliteitsbewaker.
Gemeenschappelijk Europees referentiekader: C1
Inhoud
Grammatica: subjunctives, inversion, zie cursus. We houden het zo praktisch mogelijk. Leesvaardigheid: thema's: o.m. corporate culture(s), in-house style, human resources.
Spreekvaardigheid: vooral op basis van gelezen materiaal (over bedrijfscultuur); je kiest uit een aangeboden lijst een onderwerp om te presenteren; ook platformdiscussies.
Zakelijk Engels: de standaardcorrespondentie uit Engels 2 wordt aangevuld met het lezen (woordenschatsverwerving) en schrijven van zakenbrieven/-emails/-faxen: notes, memos, minutes, reports, condolences, congratulations, invitations, thanks, allemaal interne correspondentie: zie cursus.
Woordenschat: een greep uit algemene en zakelijke woordenschat o.m.: abstract nouns, compound adjectives, compound nouns, prepositions, collectives nouns, uncountables v countables, work, describing aspects of society and people, body, gender, possessions, giving and lending, like, dislike and desire, similes, sayings and proverbs: zie cursus.
Twaalf units uit Emmerson (Business English Handbook).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Business English Handbook Advanced 2007
- Oxford Handbook Of Commercial Correspondence Book Ne
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor het eindcijfer wordt er generiek beoordeeld.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 30% | klastoetsen (20%) + talenpracticum (10%) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |