Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Bedrijf en economie met Office tools 2
Bachelor in het officemanagement |
2011-12 |
nvt |
OM_4678 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Huylebroeck Ingrid
- Onkelinx Christine
- Mertens Ann
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
Voor Office Tools 2
Verworven competenties vanuit office tools 1 infoverwerving en -verwerking (semester 1, 1IRM).
Voor economie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
OM_IRM_01 | OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_01.3 | OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_01.4 | OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiƫnt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Eindcompetenties voor Office Tools 2
1. De student kent de basisconcepten van een spreadsheet (rekenblad) en stelt een rekenblad op met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat. De student voert eenvoudige bewerkingen met formules en functies uit, importeert objecten en maakt schema's, grafieken en diagrammen.
2. De student werkt zelfstandig een praktijkgerichte slideshow met diagrammen en grafieken en de nodige dia-overgangen/effecten foutloos binnen een opgelegde tijd af en houdt rekening met een verzorgde professionele lay-out. De student integreert of past zelfstandig de kennis en de kunde van de reeds verworven MS Office-pakketten toe.
3. De student beoordeelt begeleid zelfstandig het gevonden resultaat van het internet naar kwaliteit, gaat kritisch om met verschillende informatiebronnen. De student controleert kritisch onder begeleiding zijn eigen eindresultaat gemaakt met een voor hem gekend softwarepakket en voert eventueel de nodige aanpassingen door.
Leerresultaten voor economie
Een student begrijpt de economische basisbegrippen en analyseert en interpreteert verkregen cijfermateriaal om te komen tot een kwaliteitsvol advies betreffende de prijszetting van een product, het vereiste productievolume bij winstmaximalisatie/break-even, de budgetverdeling over de kostenplaatsen...
De student begrijpt de kostenstructuur van een onderneming en plaatst strategische beslissingen omtrent de stopzetting van productie, prijsverhoging of -verlagingen,... binnen deze context.
De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op betreffende de invloed van aanbod en vraag op de prijs van een product.
De student kent voor- en nadelen van verschillende marktvormen en kan deze herkennen.
De student begrijpt een actueel economisch artikel.
Inhoud
Inhoud voor Office Tools 2
MS Excel 2007:
Praktische kennis en kunde: Gegevens invoeren, selecteren, kopiëren, verplaatsen, werkbladen opslaan en opvragen, berekeningen met formules, eenvoudige functies, help- en zoekfunctie, absolute en relatieve adressering, formattering cellen, kolommen, rijen en cellen manipuleren, vulgreep, werkbladen, grafieken en tekstkaders, afdrukmogelijkheden, voorwaardelijke opmaak, gevorderde functies, werken met meerdere werkbladen en werkboeken, draaitabellen.
MS Powerpoint 2007: Grondige uitdieping van de powerpointmogelijkheden d.m.v. transfert vanuit de andere Officepakketten. Typografische aanwijzingen bij het maken van presentaties. Modellen, Sjablonen, Kop- en voetteksten, Kleurenschema's, Diabeheer, Cijfergevens visueel voorstellen in grafieken en tabellen, Smart-Arts maken en wijzigen, Objecten koppelen, Actie-instellingen en hyperlinks, Opbouw en overgangseffecten, Slide show, Afdrukbeheer
Inhoud voor economie
In het deel 'Bedrijf en economie' wensen we de student vertrouwd te maken met enkele economische mechanismen.
We bestuderen de consumenten en productgedragingen (vraag en aanbod). We leren hoe we de structuur van een vraag en aanbod kunnen weergeven en optimale combinaties in een marktsituatie kunnen berekenen.
We bestuderen de verschillende kosten in een bedrijfsomgeving alsook enkele kostprijsmethodes en het break-evenpunt.
We analyseren de verschillende marktvormen.
De student leert economische begrippen te begrijpen alsook terug te koppelen naar een bedrijfssituatie.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Bedrijf en economie
Toledo (Digitale leeromgeving)
Office tools 2
Handboeken
- MS Excel 2007
- MS PowerPoint 2007 - vernieuwde editie 2010
Evaluatie
Evaluatie voor Office tools 2
Elk examen wordt afgelegd in de Engelstalige versie (2007) en is een openboekexamen.
Eerste examenkans Tweede examenperiode (juni)
Schriftelijk examen met computer MS Excel 70% en MS Powerpoint 30%
Tweede examenkans
Derde examenperiode (augustus)
Schriftelijk examen met computer MS Excel 70% en MS Powerpoint 30%
Om te kunnen slagen voor het volledige olod is een minimum van 8/20 vereist voor het deelolod Office tools.
Bedrijf en economie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Office tools 2 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |