Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Frans 2 bedrijfscommunicatie
Bachelor in het officemanagement |
2011-12 |
nvt |
OM_3001 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Meerts Elisabeth
- Opsomer Suzanne
- Michiels Martine
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Practicum
- Zelfstudie
- Groepswerk
Begincompetentie
Eindcompetenties van Frans 1 Algemene Communicatie.
Begrijpen - luisteren A2/B1
Begrijpen - luisteren A2/B1
Spreken - productie A1/A2
Spreken - interactie A1/A2
Schrijven A1/A2
Eindcompetentie
OM_MA_01 | OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.0A | OM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.1 | OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02 | OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATOR | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.00A | OM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.01 | OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.04 | OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_03.0C | OM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05 | "OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:" | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00A | OM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00B | OM_MA_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
2.A. De student begrijpt teksten over algemeen zakelijke onderwerpen en interpreteert welke informatie essentieel is. Zo verwerft de student Franstalige informatie.
2.A. De student oefent zelfstandig de basiswoordenschat en de algemeen zakelijke woordenschat in en past deze toe in oefeningen en vertaalzinnen.
2.A. en 5.A. De student analyseert modelbrieven, schrijft een eenvoudige, zakelijke brief (externe correspondentie:vraag, offerte, bestelling, betaling, vraag om uitstel betaling en antwoord hierop). Hij doet een beroep op bronnen (grammatica en woordenboeken) om de juiste kwaliteit te halen.
2.A. De student houdt een korte, informele uiteenzetting en antwoordt op een spontane wijze op vragen van medestudenten.
2.A. Op gepaste manier neemt de student telefoon op, hij voert een eenvoudig zakelijk gesprek en handelt op een juiste manier het gesprek af.
2.A. en 5.A. en 5.B. De student verwelkomt bezoekers, verwijst ze door naar de juiste persoon op de juiste dienst. Hij toont inzicht in het organigram van een bedrijf.
1.A., 3.C., 5.A. De student consulteert betrouwbare, relevante bronnen en verzamelt informatie (ook multimedia-informatie) om deze nadien op een bevattelijke manier voor te stellen.
2.A. De student bouwt zowel mondeling als schriftelijk een eenvoudige redenering op, argumenteert en reageert met respect op een andere mening.
5.A., 5. B. De student werkt teamgericht, nauwgezet, evalueert zichzelf en medestudenten kritisch, stuurt bij waar nodig.
De student behaalt op de "European level scale": luisteren B1; lezen B1-B2; spreken A2-B1; schrijven A2-B1
Inhoud
- Theorie, woordenschat, vertaaloefeningen en schrijven van zakelijke correspondentie, namelijk la demande, l'offre, la commande, la commande à problèmes, le paiement.
- De dossiers "l'Entreprise" en "les Finances" uit de docentencursus "Textes et contextes".
- Telefoonoefeningen in het talenpracticum.
- Vocabulaire 2000, hoofdstukken 20-38, in zelfstudie.
- Contacten met studenten uit een partnerhogeschool uit Wallonië.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- COMtel
- Vocabulaire 2000 (incl. CD)
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 20% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting met computer | 40% | |