Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Frans 1 algemene communicatie


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_2991
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Michiels Martine
  • Opsomer Suzanne

Onderwijstaal

  • Frans

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Oefensessie
  • Practicum

Begincompetentie

Eindtermen Frans van het algemeen secundair en secundair technisch talenonderwijs:

Begrijpen - luisteren A2

Begrijpen - lezen A2

Spreken - productie A1

Spreken - interactie A1

Schrijven - A1

Eindcompetentie

OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0COM_IRM_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.02OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.03OM_IRM_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.08OM_IRM_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.09OM_IRM_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.08OM_MA_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.09OM_MA_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De student begrijpt teksten over dagelijkse en maatschappelijke onderwerpen geschreven in een courante taal en interpreteert welke informatie essentieel is. Zo verwerft de student Franstalige informatie (hoofdzakelijk onder begeleiding).

De student maakt zich de morfologie (naamwoord, werkwoord, en determinant) van de Franse taal eigen, begrijpt de grammaticale schema’s en past de theorie toe in grammaticaoefeningen, vertaalzinnen evenals in korte eigen geschreven teksten.

De student bouwt een eenvoudige maar kwaliteitsvolle redenering op en verwoordt die schriftelijk. 

De student kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. De student oefent zelfstandig de basiswoordenschat in en past deze toe in oefeningen en vertaalzinnen. 

De student evalueert zijn zelfgeschreven documenten kritisch, doet aan zelfevaluatie en stuurt zich bij waar nodig.

De student heeft aandacht voor deelelementen van de taal en streeft correctheid na, hij werkt nauwgezet.

Op de "European level scale" behaalt de student de volgende niveau's: luisteren B1; lezen B1; spreken A2-B1; schrijven A2-B1

Inhoud

- Grammaticatheorie en oefeningen over le nom, les déterminants, les pronoms en de werkwoorden.

- De dossiers "la mobilité", "le savoir-vivre" en "la France et l'Europe" uit de docentencursus;

- Vocabulaire 2000, hoofdstukken 1-20.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Grammaire de Base
  • Vocabulaire 2000 (incl. CD)

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

In de maand oktober leggen de studenten een tussentijdse test af, gebaseerd op de inhoud van Explio - Grammaire 3, voor 10% van het eindtotaal.

De studenten die op deze test 70% of meer behalen, slagen en krijgen de volledige 10% (of 2/2). De studenten die niet slagen krijgen een tweede kans in de loop van de maand december. Hier geldt dezelfde puntentoekenning. De studenten die ook op de hertest geen 70% behalen, verliezen de 10% en krijgen bijgevolg 0/2.

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen70%