Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Office tools 1 infoverwerving en -verwerking
Bachelor in het officemanagement |
2011-12 |
nvt |
OM_2989 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Mertens Ann
- Huylebroeck Ingrid
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Hoorcollege
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
Geen begincompetenties vereist.
Eindcompetentie
OM_IRM_01 | OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_01.3 | OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_01.4 | OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.0A | OM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.3 | OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.4 | OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
1. De student gebruikt zelfstandig de functies van het besturingssysteem MS Windows XP en organiseert zijn digitale werkomgeving overzichtelijk d.m.v. het efficiënt beheren, kopiëren, verplaatsen en wissen van bestanden en mappen – rekening houdend met het gebruik van de juiste bestands/mappennaam.
2. De student typt binnen een opgegeven tijd een tekst foutloos en blind met 10 vingers.
3. De student zoekt zelfstandig, snel, doelgericht en efficiënt informatie op het internet mits gebruik van de meest gepaste opzoekmogelijkheid en door het ingeven van de juiste syntaxis. Het gevonden resultaat van het internet beoordeelt hij naar kwaliteit, recentheid, relevantie, juistheid en betrouwbaarheid.
4. De student past de basisfuncties zelfstandig en de gevorderde functies onder begeleiding op lange documenten toe waarbij hij een verzorgde en esthetische bladspiegel tot stand brengt rekening houdend met inhoud en structuur en met vooropgestelde normen tegen een vooropgesteld tijdsschema. De student kent de principes van een eenvoudig elektronische mailing. De student maakt een eenvoudig sjabloon nauwkeurig aan of wijzigt deze met inbegrip van bestaande of nieuwe opmaakprofielen met aandacht voor een beperkte eigen creativiteit.
5. De student maakt via MS-Word documenten (rekening houdend met inhoud en structuur) professioneel gebruiksklaar met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat.
6. De student beheert zelfstandig, efficiënt de digitale agenda van MS Outlook door een volledig adressenbestand aan te maken, aan te vullen of te wijzigen. Hij maakt en wijzigt een praktijkgerichte werkplanning (taken, evenementen, vergaderingen, notities,…). De student beheert efficiënt en zelfstandig in- en uitgaande emailberichten.
7. De student beoordeelt begeleid zelfstandig het gevonden resultaat naar kwaliteit en gaat kritisch om met verschillende informatiebronnen. De student controleert kritisch onder begeleiding zijn eigen eindresultaat, gemaakt met een voor hem gekend softwarepakket, en voert eventueel de nodige aanpassingen door.
Inhoud
Klaviervaardigheid
- Klavier 10-vingerig blind beheersen binnen een vooropgstelde tijdslimiet
MS Outlook 2007
- Algemene inleiding
- Mappen maken
- Categorieën opgeven
- Distributielijsten maken
- Berichten versturen: opstellen, versturen, opslaan, toevoegingen aan berichten, digitale handtekening.
- Berichten ontvangen: postvak In, een bijlage openen, sorteren, groeperen, filteren van berichten
- Contactpersonen: maken Agenda: indelen, afspraken, vergaderingen, evenementen Taken: nieuwe taak, taken toewijzen en beheren Notities: maken, wijzigen, beheren
- Extra's: elektronische visitekaartjes, e-mail met beperkte machtiging, afdrukken, archiveren, junkmail
Deskresearch
- Internet toepassingen en protocols WWW: gerelateerde termen
- Kritisch omgaan met informatie
- Internet explorer keyboard shortcuts en andere functies
- Keuze van de zoekservice
- Nuttige websites - Digitale bronnen
MS Word 2007
- Tekstopmaak
- Tabulaties
- Alinea-opmaak
- Pagina-opmaak
- Werken met kolommen en tabellen
- Opmaakprofielen en thema's
- Automatische inhoudsopgave
- Lange documenten
- Sjablonen
- Documenten vergelijken
- Mailmerge
- Formulieren
- Index
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- MS Word 2007
- TYP-TOP Vandaag Plus - leerwerkboek (+ cd-rom)
Evaluatie
Schriftelijk examen met pc:
90 % MS Outlook - Deskresearch - MS Word
Het examen MS Outlook - Deskresearch en MS Word wordt schriftelijk afgenomen in één geïntegreerd examen.
Elk examen wordt afgelegd in de Engelstalige versie (2007).
Notities, handboek en cursussen mogen gebruikt worden tijdens het examen, openboekexamen.
Mondeling examen met pc:
10 % Klaviervaardigheid
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 90% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen met computer | 10% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 90% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 10% | |