Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving
Presentatietechnieken 3 IM
Bachelor in de interieurvormgeving |
2011-12 |
nvt |
IV_4635 |
6 |
180 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Verbruggen Benjamin
- Bastiaens Jan
- Van de Velde Michaël
- Dergent Alan
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- Eindtermen secundair onderwijs
- Goede kennis van tekenprogramma's Sketchup en Vectorworks (voor keuzepakket renderen en Autocad)
- Basiskennis beeldverwerkingsprogramma's Adobe (Photoshop,...)
- Competenties Presentatietechnieken 1IM en 2 IM
- Competenties Waarnemend tekenen en verhoudingsleer 4
- De student beheerst de gangbare tekenconventies
- De student hanteert een gangbaar digitaal besturingsprogramma (windows en/of mac OS)
Eindcompetentie
IV_01.1 | IV_01.1 - vertaalt zijn ideeën en ontwerpen naar een ruimtelijke vorm. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_01.4 | IV_01.4 - heeft gevoel voor vormverhoudingen in de driedimensionele ruimte. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_01.5 | IV_01.5 - gaat om met textuur, kleur en de eigenheden van het materiaal, zowel op het tweedimensionele vlak als in de driedimensionele ruimte. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_07.2 | IV_07.2 - past kennis van kleur op een juiste wijze toe. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_08.04 | IV_08.4 - maakt realistische uitvoeringsplannen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_08.10 | IV_08.10 - communiceert zijn ideeën op een adequate manier en formuleert standpunten. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09 | IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.1 | IV_09.1 - beheerst de grafische voorstellingstechnieken. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.2 | IV_09.2 - communiceert duidelijk & volledig in 2D. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.3 | IV_09.3 - communiceert duidelijk & volledig in 3D. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.4 | IV_09.4 - communiceert duidelijk & volledig in 2D en 3D. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.5 | IV_09.5 - maakt juiste [ tekenconventies, schalen,… ] detail- & uitvoeringsplannen op. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.6 | IV_09.6 - legt een volledig en relevant projectdossier voor. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.7 | IV_09.7 - presenteert mondeling op een adequate manier. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_10.1 | IV_10.1 - werkt individueel. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student hanteert de verworven kennis tot communicatie van hedendaagse vormentaal.
Volgens de gangbare tekenconventies en de aangeleerde facetten van het vakonderdeel stelt hij zijn projecten op een creatieve, professionele en correcte manier voor.
Inhoud
Deelfacetten van presentatievormen worden toegelicht:
- perspectieftekenen
- invulling en opwerken van een gegeven ruimte naar sfeerindruk
- aanvulling van een foto met een tekening tot presentatiebeeld
- toepassen van digitale presentatietechnieken ter verduidelijking van het ruimtelijk beeld
- initiatie typografie
- onderzoek en vertaling van het letterbeeld en lettervorm
Een keuze voor de digitale verwerking wordt gemaakt uit softwarepakketten die toepasbaar zijn in de huidige praktijkomgeving.
Voor het digitaal luik van het vakonderdeel kan de student kan kiezen voor één van de volgende 3 opties:
1. Technisch tekenen: De student beheerst basisvaardigheden van digitale ontwerpcommunicatie voor het maken van technische plannen vanuit gangbare softwareprogramma's.
2. 3D-visualisatie: De student beheerst basisvaardigheden van digitale ontwerpcommunicatie voor het maken van virtuele voorstellingen vanuit gangbare softwareprogramma's. Middel : Vectorworks, Sketchup, Kerkythea, e.a.
3. Grafische ondersteuning: De student beheerst basisvaardigheden van digitale ontwerpcommunicatie voor het maken van illustraties voor beeldbewerking, vanuit gangbare softwareprogramma's.
Middel: Adobe (Photoshop, Illustrator), e.a.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
- Praktijkmateriaal
- Toegepaste Software
Evaluatie
Eigendom:
Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.
Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:
De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de
verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar. De tussentijdse beoordeling en/of de neerslag ervan zijn ter beschikking. Ze worden overhandigd op vraag van de student.
Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:
Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |