Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Interieurbouw 2


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op Interieurbouw 1 Referentienummer IV_4742
Studiepunten 14 Studietijd 420 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Goossens Willy
  • Vonk Johan
  • Baccarne Bart
  • De Lannoy Jessica
  • Van Aken Leentje
  • De Ruijter Herlinda

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties van Interieurbouw 1
of BA interieurvormgeving

Eindcompetentie

IV_01IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.1IV_01.1 - vertaalt zijn ideeën en ontwerpen naar een ruimtelijke vorm.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.2IV_01.2 - werkt naar integratie in de bestaande context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.3IV_01.3 - komt tot een evenwichtige compositie in het tweedimensionele vlak.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.4IV_01.4 - heeft gevoel voor vormverhoudingen in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.5IV_01.5 - gaat om met textuur, kleur en de eigenheden van het materiaal, zowel op het tweedimensionele vlak als in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.6IV_01.6 - respecteert de uitgangsprincipes van duurzaam ontwerpen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.1IV_02.1 - heeft inzicht in de (cultuur)historische context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.2IV_02.3 - heeft inzicht in de actuele, ethische en culturele context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.3IV_02.3 - Heeft kennis en interesse in heersende trendsGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.4IV_02.4 - heeft inzicht in de internationale en maatschappelijke context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.1IV_03.1 - neemt een kritische houding aan.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.2IV_03.2 - bedenkt creatieve oplossingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.1IV_05.1 - analyseert de bestaande ruimte & context op een adequate manier.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.2IV_05.2 - interpreteert de informatie van de opdrachtgever correct en zet deze om in een eisenpakket.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.3IV_05.3 - vertaalt de analyse en interpretatie in een relevant concept.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.4IV_05.4 - hanteert een eigen, verantwoorde & vernieuwende ruimtelijke vormgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.5IV_05.5 - maakt een verantwoorde organisatie in relatie tot de ruimte en het programma.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06IV_06 - De student analyseert een opdracht en herleidt deze tot deeltakenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.1IV_06.1 - gaat op een kritische wijze om met informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.2IV_06.2 - analyseert een opdacht.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.3IV_06.3 - herleidt een opdracht tot deeltaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.1IV_07.1 - respecteert de ergonomische vereisten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.2IV_07.2 - past kennis van kleur op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.3IV_07.3 - heeft inzicht in bouwconstructies en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.4IV_07.4 - heeft inzicht in meubelconstructie en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.5IV_07.5 - heeft inzicht in materialen en (interieur)technieken en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08IV_08. - De student schat de technische haalbaarheid van een opdracht in en werkt prijsbewust.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.03IV_08.3 - maakt gedetailleerde opmetingsplannenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.04IV_08.4 - maakt realistische uitvoeringsplannen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.09IV_08.9 - bedenkt op korte termijn realistische oplossingen voor technische problemen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.10IV_08.10 - communiceert zijn ideeën op een adequate manier en formuleert standpunten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.1IV_09.1 - beheerst de grafische voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.4IV_09.4 - communiceert duidelijk & volledig in 2D en 3D.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.5IV_09.5 - maakt juiste [ tekenconventies, schalen,… ] detail- & uitvoeringsplannen op.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.7IV_09.7 - presenteert mondeling op een adequate manier.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.8IV_09.8 - presenteert met een relevant beeldverslag.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_11IV_11 - De student stapt met voldoende wettelijke, financiële en commerciële basiskennis in de beroepspraktijk.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- De student onderzoekt en analyseert een bestaande ruimte.

- De student onderzoekt de opdrachtstelling op ergonomisch, functioneel en vormgeeflijk vlak.

- De student stelt een eisenpakket en een planning op.

- De student tekent een opmeting uit of controleert een bestaande opmeting.

- De student maakte een ruimtelijk concept volgens de opdrachtstelling en eigen onderzoek.

- De student kent de heersende technische (wat betreft constructiewijzen en bijzondere technieken) en technologische (wat betreft materialen) trends en past deze kennis toe.

- De student maakt een volledig uitvoeringsdossier op, met daarin: * uitvoeringstekeningen (grotere schaal + details) * maquette * technisch documentatiebundel samenstellen (materialen, uitvoeringswijzen, toegepaste producten)

- De student communiceert zijn of haar project met opdrachtgevers en uitvoerders (zowel verbaal als met grafisch materiaal) op een heldere manier.

- De student maakt een presentatiedossier met 3D-tekeningen en/of 3D-simulaties en maquette.

Inhoud

Opdracht 1 en 2 (2 x 6 weken + 2 x 1 juryweek): * Opmaken van een uitvoeringsdossier: een ontwerpopdracht in een concrete en realistische situatie met een duidelijk omschreven eisenprogramma en beperkte schaal is het vertrekpunt voor het opmaken van een uitvoerings- en presentatiedossier met uitvoeringsplannen en maquette.



De studenten van IBK werken voor dit opleidingsonderdeel vakoverschrijdend met het opleidingsonderdeel Meubel-en interieuruitvoering.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.



Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:

De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.

De tussentijdse beoordeling en/of de neerslag ervan zijn ter beschikking. Ze worden overhandigd op vraag van de student.



De studenten van IBK werken voor dit opleidingsonderdeel vakoverschrijdend met het opleidingsonderdeel Meubel-en interieuruitvoering. De resultaten worden ook vakoverschrijdend bepaald.



Eigendom:

Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.



Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:

Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.


Examenperiode:

Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.

Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode. 



Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%