Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Geschiedenis en actualiteit van het design


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IV_4626
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Quaeyhaegens Ilse

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Competenties meubel- en interieurgeschiedenis

Eindcompetentie

IV_02.1IV_02.1 - heeft inzicht in de (cultuur)historische context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.2IV_02.3 - heeft inzicht in de actuele, ethische en culturele context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.3IV_02.3 - Heeft kennis en interesse in heersende trendsGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.1IV_03.1 - neemt een kritische houding aan.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

stap1


De student heeft inzicht in de ontwikkeling van het wonen, interieur, meubelen, producten en vormgeving in het algemeen a.d.h.v. verschillende stijlperiodes, stromingen, cultuurhistorische en maatschappelijke evoluties.


 


stap 2:


De nadruk ligt op het leggen van verbanden tussen hedendaagse vormgeving en geschiedkundige voorbeelden.


De student krijgt inzicht in de evolutie van technieken, materialen en constructiemethoden en de vormgeving die daaruit voortkomt en weet deze toe te passen op concrete voorbeelden.


De student reflecteert op kritische wijze hedendaagse trends op basis van de opgedane cultuurhistorische context.


De student houdt een persoonlijk cultuurdagboek bij dat op het eind van het laatste semester wordt beoordeeld met het oog op de algemene culturele ontwikkeling en bagage.


 


stap 3:


De student herkent een type meubel, voorwerp, stijlperiode, stroming, afwerkingstechniek, planopbouw aan de hand van een foto en kan het benoemen.


De student legt verbanden tussen kenmerken en periodes, materialen en evoluties.


De student legt verbanden tussen woonvormen, interieurs, producten en meubelen binnen een cultuurhistorische context.


De student kan hedendaagse meubelen en producten aan de hand van hun vorm of techniek linken aan historische voorbeelden.


De student heeft actieve interesse voor hedendaagse vormgeving en cultuur in het algemeen en kan deze aantonen aan de hand van een individueel cultuurportfolio.


De student neemt constructief deel aan mogelijk groepswerk of excursie en weet deze info te implementeren in de cursus.

Inhoud

-evolutie van het wonen en comfort doorheen de geschiedenis met accent op de individuele woning.


-evolutie van het interieur: ruimtelijkheid, afwerking, concept


-evolutie van het meubel: de functie, de constructie, de vormgeving, het materiaal en de toepassing binnen de verschillende stijlstromingen

-inzicht in het achterliggende ontwerpproces van interieur, meubel of product


-inzicht in de evolutie van de productontwikkeling met accent op producten voor dagelijks gebruik en interieurobjecten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer80%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%