Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Werkstage


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IV_3791
Studiepunten 18 Studietijd 540 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Baccarne Bart

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Eindcompetenties Interieurbouw 1

Eindcompetentie

IV_01IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.2IV_01.2 - werkt naar integratie in de bestaande context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.2IV_03.2 - bedenkt creatieve oplossingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.3IV_07.3 - heeft inzicht in bouwconstructies en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.5IV_07.5 - heeft inzicht in materialen en (interieur)technieken en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08IV_08. - De student schat de technische haalbaarheid van een opdracht in en werkt prijsbewust.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.03IV_08.3 - maakt gedetailleerde opmetingsplannenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.04IV_08.4 - maakt realistische uitvoeringsplannen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.05IV_08.5 - maakt meetstaten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.06IV_08.6 - maakt bestekken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.07IV_08.7 - raadpleegt externe adviseurs en instanties.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.09IV_08.9 - bedenkt op korte termijn realistische oplossingen voor technische problemen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.10IV_08.10 - communiceert zijn ideeën op een adequate manier en formuleert standpunten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.1IV_09.1 - beheerst de grafische voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.5IV_09.5 - maakt juiste [ tekenconventies, schalen,… ] detail- & uitvoeringsplannen op.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.6IV_09.6 - legt een volledig en relevant projectdossier voor.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.7IV_09.7 - presenteert mondeling op een adequate manier.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.8IV_09.8 - presenteert met een relevant beeldverslag.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.9IV_09.9 - produceert een relevant en gestructureerd schriftelijk verslag.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10.4IV10.4 - Heeft inzicht in de dagelijkse werking van een ontwerpbureau.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- De student heeft inzicht in de dagelijkse werking van een ontwerpbureau met zijn interne en externe verhoudingen. - De student detailleert interieuronderdelen. - De student gaat kostenvergelijkend en budgetvriendelijk om met ontwerpen, maakbaarheidsgericht en commercieel voelend. - De student realiseert uitvoeringstekeningen en voorstellingstekeningen, volgens de huisstijl van de onderneming. - De student helpt bij het opstellen van gedetailleerde plannen en bouwaanvragen. - De student helpt bij het opmaken van aanbestedingsdossiers (bestekken, meetstaten, plannen). - De student geeft de stagegebeurtenissen naar behoren weer in een schriftelijk stageverslag en een mondeling beeldverslag (powerpoint). Deze verslagen zijn inhoudelijk duidelijk en volledig en vormelijk (taal, layout, grafische vormgeving) onberispelijk.

Inhoud

Tijdens een stage van 12 weken (a rato van minimum 3 dagen per week), zal de student in het zesde semester zijn eerder verworven kennis en vaardigheden in de praktijk kunnen toepassen. Meer nog dan het toetsen van zijn eigen competenties aan de praktijk, zal de stage bovendien zijn vaardigheden uitbreiden en de stagiair confronteren met de dagdagelijkse problematiek van het werken op een (ontwerp)bureau (communicatie met opdrachtgevers, respecteren deadlines en budgetten, werfcontrole, overleg met aannemers en fabrikanten, ...). De student zoekt zelf zijn stageplaats en legt deze ter goedkeuring voor aan de docenten. De stagiair zal gedurende zijn stageperiode op zijn stageplaats worden bezocht door de docenten. De student houdt een dagstaat bij en op het einde van de stage maakt de student een verslag op waarin de werking van het bureau wordt beschreven en verslag wordt gedaan van de activiteiten van de stagiair, aangevuld en geïllustreerd a.d.h.v. schetsen, foto’s, plannen, verslagen, ....



Het opleidingsonderdeel Werkstages wordt geëvalueerd aan de hand van:

A. Een Powerpoint-voorstelling van de stage, gebracht door de stagiair aan publiek en jury.

B. Een stageverslag.

Het stageverslag A en B worden beoordeeld op: - duidelijkheid - volledigheid - layout - mondelinge presentatie - assimilatie: de mate waarin de kennis werd geassimileerd.

Inhoud: Voorstelling bureau, dagstaat en nauwkeurige beschrijving van de projecten (1 à 3) waar het meest aan gewerkt werd en wat er de taak en inbreng was. Deze beschrijvingen moeten goed gedetailleerd zijn en geïllustreerd zijn met foto’s en uitvoeringstekeningen.

C. Evaluatie van de stagemeester (evaluatiefiche met aantal te quoteren vaardigheden)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.




Eigendom:

Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school. 



Afwezigheden evaluaties praktijkvakken: 

Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%