Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Meubelontwerp 1


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op Interieurvormgeving 1 Referentienummer IV_2747
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Walraevens Johan
  • Rutten Jeff
  • De Velder Jan

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties: - vorm- en kleurstudie - waarnemend tekenen en verhoudingsl. 1 en 2 - meubel- en interieurtechnieken 1

Eindcompetentie

IV_01.4IV_01.4 - heeft gevoel voor vormverhoudingen in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.6IV_01.6 - respecteert de uitgangsprincipes van duurzaam ontwerpen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.1IV_03.1 - neemt een kritische houding aan.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.2IV_03.2 - bedenkt creatieve oplossingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.2IV_06.2 - analyseert een opdacht.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.4IV_06.4 - respecteert de planning.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.1IV_07.1 - respecteert de ergonomische vereisten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.4IV_07.4 - heeft inzicht in meubelconstructie en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.01IV_08.1 - schat de technische haalbaarheid van een opdracht in.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.10IV_08.10 - communiceert zijn ideeën op een adequate manier en formuleert standpunten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.4IV_09.4 - communiceert duidelijk & volledig in 2D en 3D.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.5IV_09.5 - maakt juiste [ tekenconventies, schalen,… ] detail- & uitvoeringsplannen op.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De student:

- kan een goede ontwerpmethodiek hanteren

- kan een ontwerp visueel voorstellen aan de hand van schetsen

- past de kennis van materialen en technieken op een juiste wijze toe

- kan een meubel correct en volledig optekenen

- past tekenconventies correct toe

- beheest de grafische/digitale voorstellingstechnieken

- kan zijn ideeën duidelijk en volledig communiceren

Inhoud

OPDRACHT 1: uniek meubel Via een brainstorming komen de studenten tot nieuwe ideeën voor een meubel. Deze ideeën vormen de basis voor het ontwerp. Het ontwerp bevat een uniek herkenningsteken. Bij voorkeur zelf uitgevoerd op ware grootte met een beperkt aantal vrij te kiezen materialen.

OPDRACHT 2: materiaaltoepassing  Een aantal opgegeven materialen gaat men onderzoeken: verwerken, bewerken, constructiemogelijkheden, enz. Rekening houdend met deze bevindingen wordt een meubelobject ontworpen met een aantal functies. Uitgevoerd op ware grootte.

OPDRACHT 3: projectmeubel  Een projectmeubel is een meubel op maat voor een bepaalde ruimte, bijvoorbeeld een balie voor een inkomruimte. Onderzoek van materialen, integratie in de context, functies, enz.  De meubels beantwoorden aan alle ergonomische, functionele en constructieve eisen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.



Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:

De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.

De tussentijdse beoordeling en/of de neerslag ervan zijn ter beschikking. Ze worden overhandigd op vraag van de student.



Eigendom:

Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.



Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:

Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren.
Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.


Examenperiode:

Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.

Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode. 

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%